mån 29 feb 2016, 21:52#377690
jakobn skrev:Perstorps Slipservice kunde inte hjälpa mig, de hänvisa till Karlssons Sågservice som jag varit i kontakt med tidigare, men de slipa inte den typen av sågblad jag har.
Letar vidare, kom gärna med fler tips. Ska kolla med Åstorps Slipservice också.
Det är inte orimligt att köpa sliputrustning själv, men det känns som jag har nog med att göra som det är utan att behöva slipa band om kvällarna.
Vad har du för slags bandsågsblad? Det är märkligt att du inte kan få hjälp med slipning om det är "vanliga" stockbandsågsblad som du använder.
Att kunna slipa själv är ju det bästa av många skäl. Jag tycker inte att det tar så mycket tid. Om man har sliputrustningen nära sågen, lägger man i ett slött blad i samma ögonblick som man tar det ur sågen. Slipmaskinen startas och går sedan ett eller två varv, utan att kräva kontinuerlig övervakning och stannar automatiskt. Där ligger då ett skarpt blad redo vid nästa bladbyte. Det tar inte 5 minuter av arbetstiden vid varje tillfälle.
Det fina är ju att kunna anpassa bladen på bästa sätt för det material man just sågar.
För att kunna slipa bra krävs en bra slipmaskin. Jag har slipat blad i fyra olika maskiner. Min egen Metesa, en äldre Pilous, en Resch och en nyare Pilous. Den maskin av dessa som jag tycker är lättast att ställa om, för olika blad och slipvinklar, är Pilous i det nyaste utförandet. I många slipmaskiner kan inte en parameter ändras utan att de övriga påverkas. Det är tidsödande och frustrerande att behöva skruva på "alla"skruvar om man bara ville ändra bröstvinkeln två grader.