Sågverk (mindre)

Era bästa sågtips?

25 inlägg 24785 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Ronny Karlsson  
#29864 Hej Proffshuggare
Jag känner mig som en nybörjare i sågverksbranchen, men det är ju så kul att såga...
Har nu provat såga lite asp, lite bastu virke. Virket i sig var väldigt lättsågat, som varm kniv i smör. När jag ser dina fina bilder på kvarterssågningen av dina aspar undrar jag om det är ett måste att kvarterssåga? Då tänker jag mest på slut resultatet, att virket vindar sig när det torkat. Har tidigare kvarterssågat en grov tall, dock med en lite annan metod. Det virket förblev rakt efter torkningen.

Ivrig att lära mig mer...

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29876 Metoden för kvartssågning tror jag beror på vilket sågverk man har. Med Jonseredsverket får man bäst precision vid 180-gradersvridning, och eftersom detta är lätt att göra även med stora stockar (brytjärn med vändhake samt en rejäl slana eller ett spett behövs) kör jag med denna metoden.

För det mesta blocksågar jag gran och fur, har även blocksågat björk och ek med OK resultat. Sågar man löv är det dock större risk att de sågade brädorna slår sig och då kan de bli ganska skeva och vinda och svåra att hyvla till efteråt. Gran och fur är mera stabila men kan ibland råka vrida sig efter torkning och detta är lättare att fixa med efterhyvling.

Av någon anledning vrider sig nästan alltid gran och fur i vänstervarv om de råkar vrida sig, någon annan som märkt detta? Jag har hört historier om att vridningen beror av när på dagen trädet blev fällt, men har svårt att tro att träd beter sig på samma sätt som blommor som kan vrida sig efter solen.

Avatar Fallback
sködarförare  
#30233 Nej det har inte med det o göra.
Gran o tall vrider sej i vänstervarv upp till 32års ålder sen vänder fiber riktningen och vänder så småningom till högervarv.
Om det har med vridningen vid torkning har jag ingen aning om men det läter som en rimlig förklaring.
En annan obekräftad förklaring skulle kunna vara att trädet växer inte liggande o borde inte torka liggande.
När stocken sågas så "lever" fortfarande virket vilket gör att virket borde torka stående många äldre sågare säjer att man gorde så förr.

Användarvisningsbild
totte  
#30256 Kvarterssågning är främst ett sätt att få virke som inte bågnar i tvärled. Nästan alla kommersiellt sålda brädor blir ju en smula kupiga. Genom att årsringarna i en kvarterssågad bräda går någorlunda vinkelrätt mot ytan undviker man det. Kvarterssågning har använts mycket för att ta ut bordläggningsvirke till båtar.

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#30722 Granen reagerar snabbt på ljus vid unga år, långsammare vid äldre år.
Myten pådyvlar fullmånen påverkar granen. I vad mån det stämmer vet jag ej....

Användarvisningsbild

Re: Era bästa sågtips?

totte  
#120819
OBS bilderna får läsas nerifrån och upp eftersom förhandsgranskningen inte visar dem i samma ordning som det slutliga resultatet. Något att fixa där Fredrik?)


th, använd funktionen "Placera inom inlägget" när du har laddat upp bilderna, då kan du lägga dom var du behagar i önskad ordning. Finns en sån liten knapp för varje bild i listan över de uppladdade. Det blir en länk till bilden där du har markören.

Användarvisningsbild

Re: Era bästa sågtips?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120820 Numera är ordningen rätt utan att jag gjort något, tydligen var det någon bugg i forumet vid den tidpunkten.

Användarvisningsbild

Re: Era bästa sågtips?

totte  
#120821 Kan minnas att det varit så nån gång ja, men det är väldigt bekvämt med det där placera inom, då behöver man inte hålla ordning på uppladddningen lika noga och så kan man lägga bilderna i texten.

Avatar Fallback

Re: Era bästa sågtips?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757724 Asp har man gärna lagt som spiltgolv enligt en släkting från självhushållningstiden, som jag pratade virke med för ett tag sedan. Det klarade sej bra i dyngblötan enligt honom så därför sågade man upp någon asp också.
Rönn till räfspinnar skulle det helst också vara.

Användarvisningsbild

Re: Era bästa sågtips?

Alsert55  
#759753 Angående sågning av asp blocka 3tums låt torka en säsong

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).