Sågverk (mindre)

Sågverk för en nybörjare??

76 inlägg 53761 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

axwell  
#334134
Pabene skrev:Det var intressant att Logosols sågmotorer har temperaturgivare i lindningarna,


Inte speciellt ovanligt att elmotorer har inbyggda temperaturgivare, Logosol väljer bara att använda dom som har det.
Med frekvensomvandlare kan det komma stoppvarning för "hög motortemperatur" trots att tempgivare saknas, teoretiskt borde nu lindningarna vara för varma.

En extern kylfläkt och motorn kan belastas lite hårdare.

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Blondin 750  
#334668 Börjar själv fundera på ett Logosol m8 med elsåg för att ta reda på enstaka vindfällen och såga upp till reparationsvirke. En sak som jag funderar på är om det inte fungerar nåt bra med kedjesåg i torrt virke då dessa verk alltid visas i nyhugget virke? Alltså fungerar det att såga upp block och lägga dessa på tork för att sedan dela sönder dessa vid ett senare tillfälle?

Användarvisningsbild

Re: Sågverk för en nybörjare??

svampbob  
#334670
axwell skrev:
Pabene skrev:Motorskyddet har inställbar strömstyrka och man ställer in den märkström som den aktuella motorn är konstruerad för. (Det är instansat på motorns märkskylt.)


Uppgifterna på märkskylten är satta med en viss säkerhetsmarginal, på en del Industrimotorer tillverkade i Finland finns det dubbla skyltar.

Högre effekt vid samma spänning på den finskspråkiga, kommer inte ihåg den exakta skillnaden, runt 10-15 %.


Finland har en högre frekvens än våra 50 Hz. Vill minnas att dom har 60 Hz och det gör skillnaden i effekt då varvtalet blir högre i Finland.

Användarvisningsbild

Re: Sågverk för en nybörjare??

teed  
#334672
Blondin 750 skrev:Börjar själv fundera på ett Logosol m8 med elsåg för att ta reda på enstaka vindfällen och såga upp till reparationsvirke. En sak som jag funderar på är om det inte fungerar nåt bra med kedjesåg i torrt virke då dessa verk alltid visas i nyhugget virke? Alltså fungerar det att såga upp block och lägga dessa på tork för att sedan dela sönder dessa vid ett senare tillfälle?


Jag har gjort en film med min el såg och denna stock kan man nog inte klassa som ny huggen :lol:

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Rolfnilsson400  
#334673 Finland har 50Hz på sitt elnät, det är nästan bara USA och delar av Japan som har 60Hz

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Walfridsson  
#334674
Rolfnilsson400 skrev:Finland har 50Hz på sitt elnät, det är nästan bara USA och delar av Japan som har 60Hz
.

Inte för att vara sån men vad har det med vilket sågverk jag ska välja som nybörjare?? Bara undrar [emoji12]

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Blondin 750  
#334679
teed skrev:
Blondin 750 skrev:Börjar själv fundera på ett Logosol m8 med elsåg för att ta reda på enstaka vindfällen och såga upp till reparationsvirke. En sak som jag funderar på är om det inte fungerar nåt bra med kedjesåg i torrt virke då dessa verk alltid visas i nyhugget virke? Alltså fungerar det att såga upp block och lägga dessa på tork för att sedan dela sönder dessa vid ett senare tillfälle?


Jag har gjort en film med min el såg och denna stock kan man nog inte klassa som ny huggen :lol:

Haha, ja den hade nog mognat en stund....men det såg ju ut att fungera bra. Hur är det med måttnogranheten när virket är torrt kontra nyhugget, är det någon skillnad?

Användarvisningsbild

Re: Sågverk för en nybörjare??

teed  
#334689 Kan tyvärr inte svara på det, då jag sågat som varit "tort" och fått ligga o torka var sågat med timmer jigg och där är inte måttnograneten allt för bra från start.
Det lilla torra virket jag sågat med elsågen är dom stockarna på filmen, så fråga om några månader så bör jag ha mer koll.
Men finns nog andra här som kan

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

axwell  
#334704 Skillnaden är inte alltför stor, det går lite långsammare om man inte slipar kedjan oftare än för färskt virke.
De första 1-5 cm märks det även i halvtorrt, dvs gran som legat 1-3 år.

Stor risk för sprickbildning i blocken då kärnan sitter där den sitter :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Blondin 750  
#334711 Ok, då är det möjligt i alla fall, att blocken kan spricka och slå sig en smula förstår jag och det får man väl räkna med. Anledningen till frågan är ju att behovet av ett visst sortiment sällan uppstår precis innan det stormar, så därför jag vill ha möjligheten att ha lite sågbara ämnen när behovet uppstår. Det finns alltför mycket virke i massa skumma dimensioner som har legat i gömmorna i både två och tre decennier på den här gården, bara för att det kan "vara bra att ha..." Lite ärvt fint golvvirke kom i alla fall till användning efter 30år på körbanan i logen, prima kvalité då det var ordentligt travat och ströat, bara att hyvla och lägga in. Det är nog inte läge att räkna på priset/m om man ska ta hänsyn till ränta/ lagringskostnad men j***ar vad fint golvet blev i köket! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Sågverk för en nybörjare??

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334722 Du kan ju alltid göra så breda 25 resp 50 mm plank som det går, och sedan lägga på lager. När behov senare uppstår klyver man dem till lämpliga bredder. Jag satsar ofta på 9" granbrädor där man t.ex. klyver upp till en 6" underbräda och ett 3" lock när man behöver panel eller en 5" och en 4" bräda för blandat konstruktionsvirke eller takbrädor. Skall man klyva i kedjesågverket kan det vara bra att lägga på 6-7 mm marginal, kör man i klyvsågen blir sågskäret utan betydelse.

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

jakobn  
#334805 20 stockar med ett blad är absolut möjligt, men faktorerna är ju många. Skillnad att såga 20st 6x6" mot att såga okantade 1" brädor som sliter extremt mycket på bladet.

Det låter bra med 80kr för att slipa ett blad men det tillkommer en del. Slipar jag 20 blad kostar det 1600kr, frakt fram och tillbaka kostar 1000-1500kr, bilresa till och från utlämningsställe två gånger 25kr milen * 12 = 300. Helt plötsligt är kostnaden uppe i 160 kr/st

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Homo abies  
#334854 se till att du får ett verk med barkfräs, -den spar pengar arbete och tid! (fräser ett spår i barken där bandet går in)

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Pabene  
#335005
Homo abies skrev:se till att du får ett verk med barkfräs, -den spar pengar arbete och tid! (fräser ett spår i barken där bandet går in)

Det är bra med barkfräs/förfräs. Den kostar dock en del pengar. Jag har själv ingen barkfräs på min såg. Jag har sågat med bandsåg som har barkfräs och jag har flera bekanta som har barkfräs på sina dyrare sågar. För mig är det inte det första jag skulle välja om priset på sågen är avgörande. Jag vet inte hur mycket du planerar att såga, om det handlar om "husbehov" eller heltidssyssla. Sågar du mycket ska du nog ha en sådan.
Om man själv kör hem sina stockar, från djupaste skogen, utan att dragit dem i sand och lera, kan man lugnt såga utan barkfräs. När jag sågat åt andra och upptäckt att stockarna inte är fria från sand eller lera, gör jag på följande sätt. Innan jag tar första snittet drar jag bort en rand av barken med barkspade.
När jag sågat bort den första baken och kanske en okantad bräda till, vänder jag stocken 90° medurs. Det betyder att nästa sågsnitt "går in" i en redan sågad yta, dvs den är ren. (Om man har en enkel bygglaser vid sågen, som jag skrivit om i en annan tråd här, kan man lätt se precis var man ska barka). Stockar från träd som växt nära grusväg (dammig) vet alla att man måste "se upp med". Träd som växt på eller vid tomter har nästan alltid spik och märlor inväxta, vilket ju är ett annat problem som inte barkfräs rår på.

Användarvisningsbild

Re: Sågverk för en nybörjare??

Camwood  
#335011
Blondin 750 skrev:Ok, då är det möjligt i alla fall, att blocken kan spricka och slå sig en smula förstår jag och det får man väl räkna med. Anledningen till frågan är ju att behovet av ett visst sortiment sällan uppstår precis innan det stormar, så därför jag vill ha möjligheten att ha lite sågbara ämnen när behovet uppstår. Det finns alltför mycket virke i massa skumma dimensioner som har legat i gömmorna i både två och tre decennier på den här gården, bara för att det kan "vara bra att ha..." Lite ärvt fint golvvirke kom i alla fall till användning efter 30år på körbanan i logen, prima kvalité då det var ordentligt travat och ströat, bara att hyvla och lägga in. Det är nog inte läge att räkna på priset/m om man ska ta hänsyn till ränta/ lagringskostnad men j***ar vad fint golvet blev i köket! :-BD

Om du ska såga block eller grovt virke för att ha på lager så försök att lägga sågsnittet i märgen!!! det minskar spänningarna och sprickorna i grovt virke.
Tex, såga inte en 6"x 6" (150x150) ur en stock på 18/20 cm i topp för då blir det sprickor på alla 4 sidor !! såga i stället 2 st 75x150 med snittet i märgen och då blir det små sprickor bara på ytsidan.
Jag sågar oftast 75 mm plank för det är väldigt användbart har jag märkt!! tex, torrklyver jag efter torkning 1 st 50 mm planka + en bräda på 25 mm och då sågar jag alltid brädan närmast märgen då en planka eller en regel kan tåla mera längsgående sprickor utan att äventyra hållfastigheten och kvaliteten.
Alla måtten som jag skriver om och det är det alltid när man beskriver sågning så är dom nominella och det är upp till sågaren att beräkna sågmån och torkmån. ZZZZZZZzzzzzzz :ugeek:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).