Sågverk (mindre)

Sågverk för en nybörjare??

76 inlägg 53584 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

bjed0001  
#333275
Pabene skrev:En bandsåg blir ca tre gånger effektivare genom att bladet inte skär så grova snitt.


Jag har också tänkt att en bandsåg måste vara överlägset snabbare än ett kedjesågverk men det verkar vara andra saker som spelar in också. När jag kikade runt hittade jag denna pdf:

http://www.petersonsawmills.com/images/ ... esults.pdf

Det är resultatet från en "Geat portable sawmill shoot-out". Det som är intresant är att Wood-Mizers LT 27 bandsågverk är knappt 1,5 ggr så snabbt dom logosols kedjesågverk om jag förstått siffrorna rätt. Och det med en 18 hp motor på bandsågen.

Med tanke på skillnad i motor tycker jag att bandsågen borde ha varit åtminstonde 5-6 ggr snabbare.
Vet inte om någon annan håller med men jag tycker allmänt att det verkar som att skillnaden i hastighet mellan kedjesågverk och bandsågverk är förvånadsvärt liten

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

trondsenti  
#333276 Et logosol med kjedesag på 8Kw er vel snabb nok??
Lettere å slipe kjedene selv...
Det blir mer svinn på kjedesag, men det er normalt ikke et problem.

Jeg har en logosol M8 med en 92cc motorsag.
Det kunne gjerne gått litt snabbare og tystare, så det blir å bytte til 8Kw og mating.

Da sagbruket ble innkjøpt fantes det ikke elektrisitet på plassen, det gjør det nå.

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Rolfnilsson400  
#333279 Det är inte tiden för sönderdeling av stocken som är avgörande. Det är mycket annan hantering som spelar in.
1 Hantering av stocken från upplag till såg
2. Sönderdelning.
2.1 Hantering av ytor
2.2 Kantning av brädor
3. Stapling av färdigt virke.
4 Hantering av färdigt virke
Det är totalen som avgör din produktion.
En rationell hantering är det viktigaste

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

trondsenti  
#333284 Det er helt riktig RolfNilsson.

Slik jeg har gjort det så bruker jeg en høydeforskjell i terrenget for å lettere få stokkene opp på bordet.
Ytorna (hunved på norsk) blir lagt direkte i en liten Kranman 1100 og kjørt bort når det er fullt.
Hunveden blir kjørt i en flishugger og solgt som strøflis.

Det ferdige virket blir lagt direkte til tørk i et bygg som står i enden av sagverket.

All sponen blir blandet inn i flisen.

Skal ta et kort på det når jeg kommer hjem.

Användarvisningsbild

Re: Sågverk för en nybörjare??

teed  
#333286 Har svårt att svara på vad jag tror man skall satts på.

När det kommer till bandsågverk känns stora stötestenen, slipning o skränkning som en stor investering om man väljer att göra det själv.
Vet att man kan få det gjort för 80kr + moms o frakt om man skickar iväg det. Men då skall man hålla på att fara till postombudet.

Kedja slipar man lätt skälv o en bra kedjeslip får man för 2000 pix.

När det kommer till såg hastigheten så är det inte någon jätte skillnad mellan el kedjesåg o bandsågverk, med ett övertag för band.
Spill blir också mer på kedjesågen men brukar inte vara ett jätteproblem.
Ljudnivån har jag svårt att svara på, då jag själv endast tittat på flera bandsågverk på olika mässor, men känns som att det kan vara en liten fördel för band.

Sedan så är det som Rolfnilsson400 skriver att det är allt runt om som tar tiden.
Själv föll mitt val på kedjesåg.

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Pabene  
#333331 bjed0001, När du gör jämförelser mellan olika sågverk behöver du ta hänsyn till många förhållanden. Att man kan såga med hög matningshastighet i ett cirkelsågverk, tex Laimet, med 120 hp traktor eller lastbilsmotor, är ju lätt att förstå. Med små sågar som Logosol kedjesågar och mindre stockbandsågar, talar vi om motoreffekter på 4-7,5 kW.
Då man jämför elmotor med förbränningsmotor: För att driva ett sågverk, rekommenderar sågtillverkare att, om man väljer en bensinmotor bör den ha minst dubbla effekten, för att kunna såga med samma prestanda som med en elmotor. En diesel är lite bättre. En kW är lika med 1,36 hästkrafter (hp), eller en hp är =0,736 kW. Tar du hänsyn till det här är det ganska rimliga resultat i testen du länkade till. Jag har haft en "Jämtsågen" bandsågverk med 19 hp (= 14kW) bensinmotor. Jag tycker jag sågar effektivare med min nuvarande såg av samma storlek som har 7,5 kW elmotor.
Hur behovet av motoreffekt förhåller sig till de tre viktigaste faktorerna vid sågning framgår av följande samband: Motoreffekten = sågsnittet x brädans bredd x matningshastigheten.
Det betyder att om motorn belastas till max enligt amperemetern, i ett visst sågningsmoment, med ett 400 mm brett snitt, kan matningshastigheten ökas till det dubbla med samma effektuttag om brädan bara är 200mm bred.
Eller: Om sågsnittet minskas från 5,5mm (tex kedja) till 1,8 mm (bandsåg), kan matningen ökas tre gånger. Jag är "frälst" på bandsåg och genom att en bandsåg klarar även torrt och fruset timmer mycket bra samt fungerar bra med bara tillgång till 3x16 Ampere, tycker jag det är ett bra val.

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Rolfnilsson400  
#333357 Att elmotorn känns mycket starkare beror på att man överbelastar den.
Det är inga problem att ta ut 50-100% överlast i 30-60 sekunder.
Det skadar inte motorn, den mår bara illa om lindningstemperaturen blir för hög och med kortvariga toppar hinner inte temperaturen stiga.

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Pabene  
#333510 Rolf, Jag vet inte hur du kör dina elmotorer men min erfarenhet från maskiner är att man har ett motorskydd i installationen. Motorskyddet har inställbar strömstyrka och man ställer in den märkström som den aktuella motorn är konstruerad för. (Det är instansat på motorns märkskylt.) Motorskyddet tillåter dock en överström under några sekunder. Det är till för att klara startförloppet vilket kräver en kortvarig "strömtopp". Det går inte, enligt min uppfattning, att köra en elmotor så som du säger, utan att man "manipulerat" motorskyddet. Elmotorns fördel i detta (och andra) sammanhang är den bättre verkningsgraden och dess vridmoment-karaktär.
Beträffande tiden som åtgår för att såga en bräda, håller jag med dig och andras åsikt, att det upptar en mindre del av arbetet vid sågen. I en 4,5 m lång stock, tar det med matning av 6m/min, 45 sek. Skulle du kunna såga med 12 m/min sparar du 22 sek. för varje sågsnitt/bräda. Men att göra onödigt mycket spån, på bekostnad av bräd-utbytet och med större energiförbrukning, tycker jag inte ligger i tiden.

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

axwell  
#333528
Pabene skrev:Motorskyddet har inställbar strömstyrka och man ställer in den märkström som den aktuella motorn är konstruerad för. (Det är instansat på motorns märkskylt.)


Uppgifterna på märkskylten är satta med en viss säkerhetsmarginal, på en del Industrimotorer tillverkade i Finland finns det dubbla skyltar.

Högre effekt vid samma spänning på den finskspråkiga, kommer inte ihåg den exakta skillnaden, runt 10-15 %.

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

bjed0001  
#333937
Pabene skrev:För att driva ett sågverk, rekommenderar sågtillverkare att, om man väljer en bensinmotor bör den ha minst dubbla effekten, för att kunna såga med samma prestanda som med en elmotor...
...Om sågsnittet minskas från 5,5mm (tex kedja) till 1,8 mm (bandsåg), kan matningen ökas tre gånger.


Ja det är exakt det här jag har hört och tycker låter rimligt.

Ytterligare ett exempel:
http://www.logosol.se/sagverk/solosagen-m8/

Från Logosols hemsida skrev:Den klassiska modellen är Stihl MS660 som med sina sju hästkrafter och tunna svärd sågar snabbt och med fin sågyta. Fem meter per minut i ett 15 cm grovt block. Med den nya elsågen Logosol E8 Speed Saw med automatisk matning går det dubbelt så snabbt och med bandsågen blir hastigheten över 15 meter i minuten.


De som går från motorsåg på 5kw till elsåg på 5 kw verkar ju uppleva en betydande skillnad i matningshastighet. Enligt logosol sågar alltså bandsågen tre gånger snabbare än motorsågen. Borde inte skillnaden vara större. Det var du inne på också med dubbla effekten på bensin mot el motor då ska den ju såga tre gånger så snabbt som ett kedjesågverk med en 10 kw bensinmotor.

Och bandsågen är bara en och en halv gång så snabb som E8 kedjesågen, Från din formel saknas mer än 20 % hastighet på bandsågen som inte förklaras med sågsnittet. Utifrån logosols matningshastigheter.
De jag är inne på är att det verkar finns fler aspekter än sågsnittet, brädans bredd och motoreffekt som påverkar matningshastighet.
Kan det vara så att bandsågens tänder skär sämre än kedjans och att det där i sker en förlust? Eller måste du ha ett lägre "matningstryck" på bandsågen som gör att den tappar lite i relativ fart?

Bandsågen är ju avsevärt snabbare och effektivare än ett kedjesågverk jag säger inget annat. Men jag har hör flera som sagt att bandsågen ska vara tre gånger snabbare än kedjesågen vid samma förutsättningar och jag börjar undra om det verkligen kan stämma?

Användarvisningsbild

Re: Sågverk för en nybörjare??

Camwood  
#333946 Du hänger upp dej mycket på matningshastigheten det tycker jag är ganska oviktigt när man sågar småskaligt. Som tidigare har beskrivits i den här tråden så är det så mycket annat som tar tid. Men det som begränsar matningshasigheten med bandsågblad är den måttnogranheten du vill ha på ditt sågade virke. När det gäller småskalig sågning med smala blad så räcker alltid kraften till från motorerna utan det som begränsar hastigheten är att dom vobblar och vandrar med dåligt mått på virket som följd. Och varför dom gör det är en lång historia som jag inte orkar skriva nu.

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Pabene  
#333970 axwell: Jag bara gissar att man i Finland anger två alternativ. Dels driftfall med 100% last. Dels ett högre värde för intermittent drift. Tex. 50% fullast + 50 % tomgång.
bjed0001: Det är många år sen jag läste om träteknik men jag följer med stort intresse även några utländska forum. Det jag tycker är viktigt är att man tar uppgifter från opartiska källor. När jag sen får bekräftelse vid sågning i min egen bandsåg känns det rätt.
Du refererar till Logosol, de kan ju ha intresse av att visa positiva siffror. Jag har tittat på deras demosågning på mässor, vid ett par tillfällen, och då har inte matningshastigheten imponerat på mig trots att de ofta sågar ganska klena stockar.
Försök att själv få provsåga de sågar som du är intresserad av. Sträva efter så lika förhållanden du kan. Gör den provningen innan du köper din såg.
Camwood: Det är låg nivå på det du skriver om bandsågar. Jag tycker du ska jämföra sågutrustning på lika villkor. Okunnighet och missskötsel av utrustning ger dåliga resultat oavsett maskintyp.

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Rolfnilsson400  
#333993 Pabene
Logosols motorer använder inte motorskydd, de använder temperaturvakter i lindningarna istället. Detta gör att max intermittent effekt blir mycket högre än max kontinuerlig effekt .
Även ett vanligt motorskydd tillåter korta överlaster.
Vid 3 gånger inställd ström tar det 10-60 sekunder innan skyddet löser

Användarvisningsbild

Re: Sågverk för en nybörjare??

Camwood  
#334013 Ja Pabene det finns mycket att skriva om bansågningsteknik!! Alldeles för mycket för att få plats här. Du får ursäkta mej om jag skrev så du uppfattade att det jag skrev i ett tidigare inlägg var på en låg nivå!! Jag vill bara bidra med min kunskap om bandsågteknik för trådskaparen och andra som vill veta för o nackdelar med olika sågtekniker i trä. Jag har jobbat med alla tekniker utom vattenskärning.
Med bandsågar har jag jobbat/jobbar och jag tycker att det funkar fint till både rått o torrt trä.
Jag har erfarenhet av Logosols bandsåg(BS350) för deras sågbänkar och dom funkar bäst i komb med en kedjesåg precis som dom beskriver på deras hemsida. Bandsågbladen är alldeles för känsliga för föroreningar i timmret för att funka som enda såg. Deras bladstyrning skryter dom om på hemsidan men jag byggde om dom till ännu bättre funktion på våran bandsåg.
Jag ska samanfatta förenklat men när skärpan avtar på en kedjesåg så påverkas måttnogranheten MINDRE än på en bandsåg av denna typ. Och som jag har beskrivit tidigare så är det just måttnogranheten som begränsar matningshastigheten.

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Pabene  
#334122 Rolf,
Det var intressant att Logosols sågmotorer har temperaturgivare i lindningarna, det visste jag inte. Jag har ingen egen erfarenhet av deras sågar men vi har två hyvlar och dom går bra.
Kan du säga om du ofta får det motorskyddet att lösa ut vid din sågning?
Camwood,
Jag får ju intrycket av det du beskriver, att du har förhållanden som inte liknar det jag upplevt vid min sågning. Det som jag först tänker på av orsaker är för liten skränkning och slött blad. (Man kan såga med lite slött blad med rätt skränkning. Man kan inte såga med superskarpt blad med för liten skränkning).
Måttnoggrannheten i bandsågen kan man ha olika uppfattning om men jag sågade (från lufttorkade "plankämnen") några byggreglar och panelbrädor i veckan. För skojs skull mätte jag med skjutmått, på tjocklek och bredd, avvikelsen från nominellt mått var mindre än 0,5mm. Tjockleksvariationen längs reglarna var bättre än så. Det är OK för mig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).