Sågverk (mindre)

Vad händer på sågbacken nu?

507 inlägg 127540 visningar 58 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

totte  
#507493 Inte illa, väl sågat th!

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

johan eriksson  
#507571 Första snittet med min nyrenoverade Stihl 076. Har två stockar kvar att skiva upp. Ska bli lite bänkar, några skärbrädor och lite annat smått och gott.

1523300941_f2278151-f475-444e-b981-934938398109.jpeg


1523300941_1b1f73cf-085a-4ff0-a13e-0e883c38b15e.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

totte  
#507597 Snyggt!

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

axwell  
#507626
johan eriksson skrev:Första snittet med min nyrenoverade Stihl 076. Har två stockar kvar att skiva upp. Ska bli lite bänkar, några skärbrädor och lite annat smått och gott.

1523300941_f2278151-f475-444e-b981-934938398109.jpeg


Förstår inte hur sågytan kan se ut som den gör. Om jag får spår efter kedjan så brukar dom ligga parallella aning snett i förhållande till vinkelrätt.

Kan det vara svärdets buktiga form eller slapp kedja som gör att spåren går i bågar åt två håll ?
Kanske idé att kila upp lite allt efter som sågen rör sig framåt, nu sågar även den skjutande delen av kedjan.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

johan eriksson  
#509538
totte skrev:Snyggt!

Tack :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

johan eriksson  
#509539
axwell skrev:
johan eriksson skrev:Första snittet med min nyrenoverade Stihl 076. Har två stockar kvar att skiva upp. Ska bli lite bänkar, några skärbrädor och lite annat smått och gott.

1523300941_f2278151-f475-444e-b981-934938398109.jpeg


Förstår inte hur sågytan kan se ut som den gör. Om jag får spår efter kedjan så brukar dom ligga parallella aning snett i förhållande till vinkelrätt.

Kan det vara svärdets buktiga form eller slapp kedja som gör att spåren går i bågar åt två håll ?
Kanske idé att kila upp lite allt efter som sågen rör sig framåt, nu sågar även den skjutande delen av kedjan.


Att spåren ser ut som det gör beror nog på hur jag matar, trycker för hand och då brukar det bli lite vaggande åt respektive håll. Nästa steg i utvecklingen är att montera en handvevad vinsch att mata med. :-bd

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Hema  
#509551 Som svar på rubriken: Inte ett skit i detta regnoväder.. :-w

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Hobbysågare  
#549205
1549210481_dsc_1063.jpg
1549210466_dsc_1079.jpg
Relativt lungt i kylan med sågning.
Så knåpade ihop en toppklyv.
Bara provkörning kvar å se om det fungerar som tänkt. [img][img][/img][/img]

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549304 Intressant bygge 👍 Var har du kedjeoljetanken?

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Hobbysågare  
#549316 Den syns på höger sida, gjorde en tank i rostfritt, sitter en blå kran under den.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549463 Ahaa, nu ser jag den svarta slangen ner till drivenheten för kedjan :oops:

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561380
1554920582_april2019kantverk.jpg
1554920582_april2019kantat.jpg


Skruvade ihop kantverket, rätt så mkt skruvar saknades och det låg lösa brickor inuti
samt att några skruvar satt löst i bredd-släden. De skulle ha lossnat och ramlat bort om jag
inte hade sett och dragit åt.
Färgen på plåtarna gjorde att de inte passade riktigt och ett par skruvar sitter därför snett från fabrik
och styrplåten för strö-klyvning gick inte ner i spåret förrän jag täljt bort färg med kniven.
Så det allmänna intrycket var lite sänkt när jag väl fick börja kanta några brädor.
Jag byggde en förhöjning 28cm hög och ställde på en plywoodskiva på en Euro-pall
och lämnade ena sidan öppen för att ta hand om spånet iom att inte spånsugen är nog nära
där jag skulle ställa upp den nu tillfälligt, lättflyttad med pallgafflar.
Det blev massor med spån, mer än beräknat. Men då är jag ju bandsågare och lite bortskämd.
Det visade sig direkt att jag måste ha ett utmaningsbord så jag gjorde ett provisorium av pallar med
brädor ovanpå som spikades fast och det blev stadigt.
Man måste åxå ha ett inmatningsbord för att kunna sikta rakt in så båda de borden ska ordnas
när den ställs upp mer permanent.
Ett flertal brädor kom snett in pga handhavande fel och de blev bra kantade men sneda och därmed korta.
Vankanterna slängde jag i en hög på bakaveden men det blir så stora mängder så man kanske måste ta
dom separat för att få en rationell hantering sedan i vedmaskinen.
Så efter dagens premiärkantande är slutsatsen att man måste ha bra logistik så brädorna inte behöver
lyftas och kånkas så mkt, man måste ha in och utmatningsbord, man måste ha spånsug, och så måste
man ha en plan för hur vankanterna ska hanteras, man måste åxå veta att max tjocklek är 38mm.
Fördelar som uppmärksammades var att resultatet blir bra, det går snabbt och maskinen är inte bullrig.

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

plutten  
#561402 Nu är det bara en hyvel som fattas så har du allt som behövs för Masungsbyns Spån och Bak :-bd

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Brorsan  
#561460 @Slurfi . Slå ihop en U-ram som du kan slänga i det som inte behöver klyvas i, knyt i hop det med ett par snören bär undan och kapa hela bunten till färdig ved när du har tillfälle.
Olle

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Førland  
#561806 Startet opp for sesongen idag :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).