Sågverk (mindre)

Vad händer på sågbacken nu?

507 inlägg 127520 visningar 58 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

skogshasse  
#452304 fin såganläggning du har

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

halvproffs  
#452335 Bänken såg fin ut! Nyrustad? Tryckrulle nästa? En sån Jonseredhyvel har jag tagit emot många lpm brädor. Fullt sjå att hinna lägga upp dom på hög :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Hobbysågare  
#452344 Jo relativt ny rustad. Gammal kvalitet med vissa justeringar och förbättringar vart eftersom.
Har funderat på tryckrulle med matning, men då blir det ett problem. Jag lägger två till tre block på varandra så jag sågar 2-3 brädor el plankor per drag, och då funkar det inte med en tryckrulle.
Jo då jonsered hyveln är kanon, går mata på bra om man vill. Gör både list, panel och golv med den. Men jag kör bara 5-9 m minuten i lugn takt.

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Brorsan  
#452352 Hobbysågare skrev: Men jag kör bara 5-9 m minuten i lugn takt.

Det är väl drygt full fart med min solohyvel? :d

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Flax12  
#454570 Kul med experthjälp av en "timmerman" när man ströar virke! [emoji6]
20170510_112113.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Blivande snickare  
#454583 Verkligen i allra högsta grad inte. Dylika pjäser avlivas omgångende hos mig :d

Och då ska ni veta att jag är en riktig djurvän! 🤗

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

JensSkoog  
#454590
Flax12 skrev:Kul med experthjälp av en "timmerman" när man ströar virke! [emoji6]

Är "timmerman" vad ni kallar den, @Flax12 ?

Det där är väl nån sorts skinnbagge??
Minns att vi kallade något som liknade för
timmerman ochså när jag var pojk :wink:

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Flax12  
#454602 Ja så kallar vi den. Finns i två storlekar och trivs under barken på döda och döende barrträd.
Tillhör familjen " Långhorningar" enligt litteraturen. Är ingen hejare på insekter.
Brukar dyka upp på sågbacken då och då.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

tallen100  
#454603
Blivande snickare skrev:Verkligen i allra högsta grad inte. Dylika pjäser avlivas omgångende hos mig :d

Och då ska ni veta att jag är en riktig djurvän! 🤗

:lol: en riktig djurvän, men gillar inte alla djur :mrgreen: Särskilt inte insekter :d

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Blivande snickare  
#454617
tallen100 skrev:
Blivande snickare skrev:Verkligen i allra högsta grad inte. Dylika pjäser avlivas omgångende hos mig :d

Och då ska ni veta att jag är en riktig djurvän! 🤗

:lol: en riktig djurvän, men gillar inte alla djur :mrgreen: Särskilt inte insekter :d

Nja, insekter stör mig inte.
Men om man får för sig att tugga på mitt virke, ja då har man skrivit under sin egen dödsdom den dagen vi möts :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Camwood  
#454656
Hobbysågare skrev:
skogshasse skrev:
Hobbysågare skrev:
1487261637_dsc_2450.jpg
Dagens sågning 7 m3 brädor
Traven till vänster tar vi en annan dag :smile:


vad har du för sågverk


BR LINDQVIST SÄTER AB
9 meters bord med vire matning.
En gammal goding.
Men har moderniserat den lite med en avstrykare, så när jag sågat snittet och kör tillbaka bordet ramlar brädorna el plankorna av på en vagn brevid. Så man slipper springa och slänga av dem!
Å ett lass furu till vänster ligger och väntar på stockbordet.

Ser en Jonsered H 65 i bakgrunden :grin: Stabil maskin!! Flyttade ut stålen på kuttern så kunde jag köra 8" bredd med den.

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Flax12  
#454985 Inte på min sågbacke men sista dagen på kursen för bandsågsintresserade. Vi delade på lönn och alm stock.
20170513_102052.jpg
20170513_111207.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Blivande snickare  
#455007 Vilket fantastiskt mönster i lönnen! :grin:

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Flax12  
#455030
Blivande snickare skrev:Vilket fantastiskt mönster i lönnen! :grin:

Ja eller hur[emoji2] !
En av kursdeltagarna som är finsnickare köpte dom direkt[emoji1] . Fin "book match".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#455092 Sista aspstockarna sågade och lagda i toppen på årets brädhög från i påskas.
1494788774_braedhoeg_2017.jpg

Det blev i huvudsak klena dimensioner i år då stockarna kommer från en gallring av en vildvuxen kulle som skymmer kvällssolen. Som ni ser så går det att fixa till fullt användbara och alldeles utmärkta 4" x 4" från ganska klena granar. Förutom dessa sågade bitar blev det en hel del undertryckta gran-störar och ved. Mitt förråd av tätvuxna störar börjar bli lite stort nu, kanske dags att bygga sig en gärsgård någonstans :grin:

Om man tittar noga ser man någon enstaka asp som blivit lite tjockare än tänkt. Detta beror på spänningar i stocken som gör att den böjer sig allteftersom man tar ut brädorna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).