Sågverk (mindre)

Vad händer på sågbacken nu?

507 inlägg 128848 visningar 58 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Torbjörn Johnsen  
#643645 Har du testat kvartersågning (för att få stående årsringar i alla brädor)?

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

halvproffs  
#643704
Torbjörn Johnsen skrev:Har du testat kvartersågning (för att få stående årsringar i alla brädor)?


Hur funkar det i en bandsåg?
Tidsödande är det i en klingsåg.
Aspstockar är det en fördel att kvartssåga.

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Brorsan  
#643762 Rätt enkelt i en bandsåg. Dela så du får kvartar.
Såga ut brädan underifrån (närmast bordet).
Vänd ett kvarts varv
Såga nästa.
Vänd tillbaks.
Såga.
Osv.
Finns en film i den här tråden tror jag.

Har inte provat själv ännu men det är på gång.
Tid tar det ju iallafall i en bandsåg.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643770 Bra idé, ska testa kvartssågning.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643817


Bästa filmen om kvartsågning hittills.

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Brorsan  
#643842 Det var den filmen jag menade. :-bd

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

jakobn  
#643930 På tal om kvartsågning, legosåga idag ett vårdträd. En gammal ek med dubbla stammar på knappt 80cm.
Blev några fin kvartsågade brädor på 4,8m och runt 35cm breda. Dessutom blev det trallvirke, golvbrädor, bordsskivor och en massa trevligt ”spill”. Toppstockarna blev 60cm 3” plank.

Eftersom stockarna var lite för grov för sågen och lite för tunga för en vanlig skogsvagn klöv jag dem på plats, roligt och lite ångestframkallande jobb.

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Brorsan  
#643939
jakobn skrev:På tal om kvartsågning, legosåga idag ett vårdträd. En gammal ek med dubbla stammar på knappt 80cm.
Blev några fin kvartsågade brädor på 4,8m och runt 35cm breda. Dessutom blev det trallvirke, golvbrädor, bordsskivor och en massa trevligt ”spill”. Toppstockarna blev 60cm 3” plank.

Eftersom stockarna var lite för grov för sågen och lite för tunga för en vanlig skogsvagn klöv jag dem på plats, roligt och lite ångestframkallande jobb.


Klöv du med kilar? Gick det bra?

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644040 Högarna har växt lite grand sedan senast, detta blev årets slutresultat. Högen med de kortare brädorna/reglarna går precis upp till nästippen. För att stapla högre måste det ju till några hjälpmedel.
1589310193_braedhoeg.jpg

Några halverade björkskockar får fungera som tyngd så att brädorna i översta lagren inte slår sig. De blir till ved till sommaren.

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

jakobn  
#644067
Brorsan skrev:
jakobn skrev:På tal om kvartsågning, legosåga idag ett vårdträd. En gammal ek med dubbla stammar på knappt 80cm.
Blev några fin kvartsågade brädor på 4,8m och runt 35cm breda. Dessutom blev det trallvirke, golvbrädor, bordsskivor och en massa trevligt ”spill”. Toppstockarna blev 60cm 3” plank.

Eftersom stockarna var lite för grov för sågen och lite för tunga för en vanlig skogsvagn klöv jag dem på plats, roligt och lite ångestframkallande jobb.


Klöv du med kilar? Gick det bra?


Först såga jag med 18” svärd så långt ner jag kunde, sedan får man ha 2 spannar med kilar och börja vid toppen och försiktigt klyva sig mot roten. Gäller bara justera när sprickan börja dra på fel håll. Första stocken blev perfekt andra drog mot sidan sista metern pga stor kvist. Gör en lodlinje i toppen på ändträt som jag först öppnar innan jag fortsätter klyva på ovansidan. Är stockarna fina är motorsågen överflödig

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Hobbysågare  
#644239
1589396000_dsc_0386.jpg
Lite Hälsingefura 45x75 och 19x75 från lördagens sågning, på torkning. Sen ska 45x75 ska klyvas till 19x75 oxå och hyvlas till 16x69 foder och taklist. Drygt 1200lpm per stabbe :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

fendt311  
#644278 Ni otroligt duktiga sågare blir man ju helt klart avundsjuk på. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644281
fendt311 skrev:Ni otroligt duktiga sågare blir man ju helt klart avundsjuk på. :-bd


Instämmer helt i det. Imponerande vad ni åstadkommer. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644346
1589471678_maj2020kantverkar.jpg

Kantat brädor en stund, svintrött i ryggen men det är väl latmasken som protesterar.
Jag har hivat de okantade brädorna rakt fram från sågen upp på en snödriva tidigare
och bär dem nu till kantverket, hivar bakarna i bakavedshögen och lägger brädorna på gaffeln.
ganska platseffektivt men då måste jag flytta kantverket innan jag lägger upp fler stockar
på stockbordet så det är pysslande fram och tibax om man inte gör som nu att jag kantar allt i en stöt.
Nu ska det staplas upp så det får torka i fria luften innan jag hivar in det under tak.

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Brorsan  
#644349 Bra jobbat! :-bd
Sen sjukgymnasten sa åt mig att använda magmusklerna (magstöd) har jag nästan klarat mig från ryggvärk.
Vad är det för kantverk bu har Logosol?
Blir det ett såghus till höger?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).