Sågverk (mindre)

Vad händer på sågbacken nu?

508 inlägg 129188 visningar 58 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#578928
1564426667_juli2019masurvril.jpg

Hittade en björk i vedlasset med enormt mkt vrilar nästan en var 20;e cm.
Kapade den i 2m bitar och skivade upp en för att se hur den ser ut inuti.
Tyvärr helt vit=svår att se, men kanske det blir finare med linolja eller nåt på?
En idé är att göra små tavelramar av den, nån som har andra idéer?

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

MDin  
#579696 Sågar väggpanel, 1600 m. Sågar med Stihl 60 länk klyv 1.3 mm. Fick för mig att byta märke på kedja. Vad händer!?!? Jo att efter två tre skär måste man spänna kedjan. Efter tre stockar tröttnar håller sträckningen lite längre. Men vad händer DÅ? Se bild.
IMG_5156.JPG
... Dessutom, när jag tittar på resultatet på panelen och jämför med de som sågats med Stihl kedjan så blir jag förvånad att de som sågats med Oregon var markant småvågiga. Vad har ni för erfarenhet av olika kedjor?

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Avslutat-02  
#579698 Nu klyver jag inte med motorsåg men hugger en hel del, jag använder inte Oregon kedjor längre, jag upplever de som väldigt vingliga i länkarna och lagnar en hel del så efter sträckning behövs konstant.

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Blivande snickare  
#579701
MDin skrev:Sågar väggpanel, 1600 m. Sågar med Stihl 60 länk klyv 1.3 mm. Fick för mig att byta märke på kedja. Vad händer!?!? Jo att efter två tre skär måste man spänna kedjan. Efter tre stockar tröttnar håller sträckningen lite längre. Men vad händer DÅ? Se bild.
IMG_5156.JPG
... Dessutom, när jag tittar på resultatet på panelen och jämför med de som sågats med Stihl kedjan så blir jag förvånad att de som sågats med Oregon var markant småvågiga. Vad har ni för erfarenhet av olika kedjor?

Har du samma drivlänksbredd på båda kedjorna?

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Palakangas  
#579702
vinterrojarn skrev:Nu klyver jag inte med motorsåg men hugger en hel del, jag använder inte Oregon kedjor längre, jag upplever de som väldigt vingliga i länkarna och lagnar en hel del så efter sträckning behövs konstant.

Jag använder bara Oregon kedjor till motorsågarna och har inte de problemen. Till Bamsesågen har jag köpt Oregons nya klyvkedja men inte provat ännu.

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Avslutat-02  
#579703 Då är det nog jag som fått en del dåliga...
Det har hänt med Hva och andra märken också.

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Blivande snickare  
#579708
vinterrojarn skrev:Då är det nog jag som fått en del dåliga...
Det har hänt med Hva och andra märken också.

Har du kedjesmörjningen rätt inställd?
Låter nästan som att det går lite varmt för dig.

Jag kör med raps i tanken å ställskruven på max å har aldrig upplevt såna problem. Oregon kedjor här med.

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Avslutat-02  
#579709 Ja det är inget problem där men det har hänt tidigare att kedjor har gått av, sista kedjorna köpte jag på Jula, så inte vet jag om det är andra sortering på deras Oregon kedjor skiljer ca 100 kr emellan.

Jag använder inte rapsolja utan olja från scandiaoil.... EP och pumpen på högsta ändå.... Det blir bra med olja men hellre det än att det går torrt.

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

MDin  
#579710
Blivande snickare skrev:
MDin skrev:Sågar väggpanel, 1600 m. Sågar med Stihl 60 länk klyv 1.3 mm. Fick för mig att byta märke på kedja. Vad händer!?!? Jo att efter två tre skär måste man spänna kedjan. Efter tre stockar tröttnar håller sträckningen lite längre. Men vad händer DÅ? Se bild.
IMG_5156.JPG
... Dessutom, när jag tittar på resultatet på panelen och jämför med de som sågats med Stihl kedjan så blir jag förvånad att de som sågats med Oregon var markant småvågiga. Vad har ni för erfarenhet av olika kedjor?

Har du samma drivlänksbredd på båda kedjorna?
..Absolut, har tom mätt dom med micrometer, samma 1.3 mm. det tangerar 1,4 på båda. Smörjningen är helt ok. Men jag ser att svärdet tagit stryk så nu beger vi oss till Storstan å skaffar både svärd, som jag försökte slipa, å kedjor. Det var för mycket att slipa för att det ska bli bra.

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Blivande snickare  
#579711
vinterrojarn skrev:Jag använder inte rapsolja utan olja från scandiaoil.... EP och pumpen på högsta ändå.... Det blir bra med olja men hellre det än att det går torrt.

Så sant som det är sagt :-bd

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Palakangas  
#579717
Blivande snickare skrev:
vinterrojarn skrev:Jag använder inte rapsolja utan olja från scandiaoil.... EP och pumpen på högsta ändå.... Det blir bra med olja men hellre det än att det går torrt.

Så sant som det är sagt :-bd

Jag är glad att jag är på amatörnivå. Det sparar mig såååå mycket professionella problem🤭🤭🤭

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Avslutat-02  
#579722 Jag har bara problem men inga professionella... :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

JensSkoog  
#579723 Klyvsågning är hårdt arbete för en kedja. Jag använder Stihls
kedjor i klyvning, eftersom dom är färdig sträckta från fabrik.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579781
1564862689_img_20190803_172637.jpg

Sågade fram en hel drös med brädor från ett par rejäla tallar idag.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

halvproffs  
#579856 Är nog inte så dumt med ett sånt eget sågverk.
Hinner då med att bestämma kvalite och därmed dimension på virket.
Näe jag sågar stock i bysågen hinner jag inte alltid bestämma dimension så det blir rätt.
Tex har det blivit 1" med ful kvist i istället för 2" som inte är lika känslig för skavanker.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).