Sågverk (mindre)

Vad händer på sågbacken nu?

507 inlägg 128036 visningar 58 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Camaro1969  
#777046
Camaro1969 skrev:Slipning och läggning av klinga innan sågning



Film på slipningen

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Camaro1969  
#777047
Camaro1969 skrev:Slipning och läggning av klinga innan sågning




Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Camaro1969  
#777049 Kanske nån moderatorkan ta bort dubbelpostade inlägg.. jag kunde inte gö det själv..
(Inklusive detta inlägg)

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

dejvi  
#777072 Ser trevligt ut, köpte precis ett gammalt klingsliperi själv, kom med bl.a. en liknande vollmer. Är den lätt att använda? Slipar du hårdmetalltänder med den också?

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Camaro1969  
#777081
dejvi skrev:Ser trevligt ut, köpte precis ett gammalt klingsliperi själv, kom med bl.a. en liknande vollmer. Är den lätt att använda? Slipar du hårdmetalltänder med den också?


Det är inte så svårt när man väl lärt sig😃
Men man måste tänka till från början…
Slipar bara vanliga stålklingor

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777289 Sågade i helgen upp några bortglömda stockar från ett par träd som avverkades i vintras. Lite blåträ men annars helt OK. Problemet här på västkusten är ju att man nu måste ha in brädorna under tak med hygglig ventilation direkt, något man ju inte behöver på våren när man bara bygger en brädhög på ett lagom soligt ställe, och den varan är det just nu brist på här hemma.

Lösningen blev bland annat att stapla sex lager på vagnen, den skall ju ändå inte användas förrän till våren hoppas jag. Då har man lite tid att hitta ett nytt ställe för dessa brädor som borde ha torkat en del under vintern, så det går kanske att fylla på i toppen av någon annan brädhög som nu ligger under presenning.

DSC_0000003 - kopia.jpg

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Bax  
#778480 Diverse sågning idag, den där blev 2,5-tumsplankor som nu ligger i torken.
1668003764_c2acec47-8a53-4542-8f7b-26dcbc347d97.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Hobbysågare  
#778685 Blev drygt 2500 lpm asp klyvet i kväll som ska bli bastulavar framöver.
1668106031_dsc_0002_burst20221101201722101_cover.jpg

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

hobbysnickaren  
#778715
Bax skrev:Diverse sågning idag, den där blev 2,5-tumsplankor som nu ligger i torken.
1668003764_c2acec47-8a53-4542-8f7b-26dcbc347d97.jpeg

Vad har du för virkestork.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Bax  
#778725
hobbysnickaren skrev:
Bax skrev:Diverse sågning idag, den där blev 2,5-tumsplankor som nu ligger i torken.
1668003764_c2acec47-8a53-4542-8f7b-26dcbc347d97.jpeg

Vad har du för virkestork.



Jag har en Sauno.. minns inte modell.. med kammare av markisoleringsskivor.
Är inget proffs på att torka virke men kör en liten sats då och då.
Jag måste bygga om kammaren så jag kan ta lite längre virke, den är för kort just nu, virket kan vara max 2m.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Hobbysågare  
#793924
1677411831_dsc_1499.jpg
1677411840_dsc_1500.jpg

Lite vinterservice Belägg byte. Omnitat och monterat och justerat.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

svampbob  
#796775 Jag har just kört hem första lasset med sågtimmer.
Jag tänker försöka skota hem så mycket av timret och veden som möjligt innan slaskföret börjar så att jag inte behöver få en massa grusstänk på virket.

Jag minns när min pappa skötte det så var det byggplast med till skogen som skyddade stockarna med. På den nivån är jag inte 😀

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

alias  
#796790
svampbob skrev:Jag har just kört hem första lasset med sågtimmer.
Jag tänker försöka skota hem så mycket av timret och veden som möjligt innan slaskföret börjar så att jag inte behöver få en massa grusstänk på virket.

Jag minns när min pappa skötte det så var det byggplast med till skogen som skyddade stockarna med. På den nivån är jag inte 😀


Lugn bara! Det kommer med åldern... 😉

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

dejvi  
#796890
svampbob skrev:Jag har just kört hem första lasset med sågtimmer.
Jag tänker försöka skota hem så mycket av timret och veden som möjligt innan slaskföret börjar så att jag inte behöver få en massa grusstänk på virket.

Jag minns när min pappa skötte det så var det byggplast med till skogen som skyddade stockarna med. På den nivån är jag inte 😀


Här är det samma arbete. Fick lov att köra ihop en hel del innan det blev isföre längs skogsbilvägarna. Inget grusstänk heller, det gillar vi 👍

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

svampbob  
#800675 En kompis var förbi med ett lass timmer och en sågdag senare så åkte han hem. Han hade hjälp ett par timmar men i övrigt sågade han på egen hand.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).