Sågverk (mindre)

Vad händer på sågbacken nu?

507 inlägg 128012 visningar 58 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Blivande snickare  
#648299 Den var fin!!

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Klyv Bixby  
#648796 Hej.
Mitt första inlägg här. Köpte min första såg för 2v sedan och sågar lite "plank/timmer" som ska bli ett vindskydd.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

JensSkoog  
#650044 En av mina kopisar har köpt sig sågverk, och nu sågar han på vedbacken hos mig.
Skulle väl inte bli välsädd i gatan där han bor om det brummar i gång på senkvällen.
1591995808_tom_sager_06.12_(2).jpg

Han visste väl inte aldels hur mycket tio kubik som han beställde
var, innan timmerebilen kom med tretton :D
Blir jobb några kvällar för honom, och senn ska han såga några vindfällor för mig :-bd

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Emil83  
#650091 Ser ut som ni har trevliga kvällar framför er😀

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Klyv Bixby  
#651752 Jag hade lite bitar i fel dimension låg. Så jag prov "timmrade" en fyrkant, känner mig nöjd 👍

Bara ihop knackat. Inge spik,dymlingar lr annan häxkonst.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Klyv Bixby  
#651803 28" svärd å grövre stockar🤟

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

dagaman  
#652914 Har äntligen fått sågat lite och provat vårens hobbyprojekt: en flexiblare måttställare till bandsågen (Norwood LM29). Den medföljande skalan har intervall bara för 25, 50, 75 osv. Vill man såga t.ex. 1,5 tums eller tunnare brädor blev det lite bökigt.

$matches[2]


$matches[2]


1593589259_interval_0.png


1593589274_wood_above.png


1593589283_wood_below.png

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

mrlynx  
#652920 intressant
Är det något open source projekt eller något du har hittat på själv?

dagaman skrev:Har äntligen fått sågat lite och provat vårens hobbyprojekt: en flexiblare måttställare till bandsågen (Norwood LM29). Den medföljande skalan har intervall bara för 25, 50, 75 osv. Vill man såga t.ex. 1,5 tums eller tunnare brädor blev det lite bökigt.

$matches[2]


$matches[2]


1593589259_interval_0.png


1593589274_wood_above.png


1593589283_wood_below.png

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

dagaman  
#652936 Det är eget hittepå. I grunden en RaspberryPi med display från Adafruit och en egenutvecklad applikation.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Klyv Bixby  
#652998 Jag sågade lite mer idag.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

SkogsBasse  
#654796 Sågat upp 11 "mini" block av klibbal. Har ingen plan för vad jag ska göra med dem men detta var roligare än att göra ved av dem.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

JensSkoog  
#654800
SkogsBasse skrev:Sågat upp 11 "mini" block av klibbal. Har ingen plan för vad jag ska göra med dem men detta var roligare än att göra ved av dem.

Bra, @SkogsBasse :-bd
Klibbal är ger vackra slöjdmaterial :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Defender130  
#654820 Har stått still ett par veckor på Sågbacken. Men nu är det snart dags att såga ämnen till takstolar till bygget.
Bygget är en förlängning av det vi kallar för traktorgaraget. Fast förlängningen är mest till för förvaring av diverse maskiner som inte får plats när ett fordon står i garaget.
Plåten till förlängningen ligger redan hemma sedan förra året när det befintliga takstolarna byggdes om & betongpannorna utan undertak byttes mot ny plåt.
När detta projekt är klart är jag lite sugen på att bygga ett öppet Såghus dvs lite typ Carport, eventuellt med en bakvägg. Men så fort man stänger till för mycket så blir det ju jobbigt att få ut spånet. Kör med Logosol kedgesågverk så det blir ju rätt ansenliga mängder spån.
Är intresserad av tips & bilder om någon byggt något liknande för att få lite inspiration!

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

guhra  
#663727
Klyv Bixby skrev:Jag sågade lite mer idag.


Fint,vad har du för skärutrustning?

Klöv en vindfälld tall, körde bara 3/8 mejsel som jag filat 10-15 grader, blev ganska jämt och fint.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Klyv Bixby  
#663745
guhra skrev:
Klyv Bixby skrev:Jag sågade lite mer idag.


Fint,vad har du för skärutrustning?

Klöv en vindfälld tall, körde bara 3/8 mejsel som jag filat 10-15 grader, blev ganska jämt och fint.


Jag kör 18" Oregon Speedcut svärd med 75rd 3/8 1,6mm och 28" Oregon powermatch svärd med 75rd 3/8 1,6mm.
Att jag kör 3/8 1,6mm är bara för att kunna växla till kapkedja på befintliga svärd.

Lägger även med en bild på vad jag åstakommit med mit sågande 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).