Sågverk (mindre)

Vad händer på sågbacken nu?

507 inlägg 128693 visningar 58 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579864 Precis så är det, ska man ha max utbyte så behöver man fundera och spekulera en stund och då
går det inte att ha två medhjälpare som vill snabbt bli klara.
Jag sågar själv i maklig takt och kan göra virket precis så som jag för tillfället önskar och visar
det sig att stocken inte håller vad den lovat så kan jag ändra mig flera ggr.

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

halvproffs  
#579877 Speciellt tallen som är en ulv i fårakläder.
Ser bra ut på utsidan och utan kvistansvällningar. Kommer in några tum och där finns rötkvisten. Bara att tänka om.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

JensSkoog  
#579902 En av mina kompisar har beställd bandsågverk som kommer i september.
Jag skaffar timmer och han och jag ska såga tillsammans och dela på det vi sågar.
Kommer nog till att läsa den här tråden noga innan vi körer igång, och om jag har
frågor, så vet jag vart jag ska ställa dom :-bd

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

sveakatten  
#579903
Slurfi skrev:Precis så är det, ska man ha max utbyte så behöver man fundera och spekulera en stund och då
går det inte att ha två medhjälpare som vill snabbt bli klara.
Jag sågar själv i maklig takt och kan göra virket precis så som jag för tillfället önskar och visar
det sig att stocken inte håller vad den lovat så kan jag ändra mig flera ggr.

Hur gör du med torkningen, nu på sensommaren?

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Hema  
#579917
JensSkoog skrev:En av mina kompisar har beställd bandsågverk som kommer i september.
Jag skaffar timmer och han och jag ska såga tillsammans och dela på det vi sågar.
Kommer nog till att läsa den här tråden noga innan vi körer igång, och om jag har
frågor, så vet jag vart jag ska ställa dom :-bd

Glöm inte metalldetektorn. :-ss

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Bosse1  
#579918
halvproffs skrev:Speciellt tallen som är en ulv i fårakläder.
Ser bra ut på utsidan och utan kvistansvällningar. Kommer in några tum och där finns rötkvisten. Bara att tänka om.


Torrkvist stock gallring är ofta friskkvist nån tum in :-bd Nyttjas säkert vid inmätning 👎

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580030
MDin skrev:Vad har ni för erfarenhet av olika kedjor?

Jag tycker inte att det är någon större skillnad på slutresultatet om man har filat rätt. Dock köper jag numera PMX i.s.f. 91R eftersom jag tycker att den håller skärpan lite längre.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586353
1568207251_sep2019200mspontat.jpg

Spontade virke för tak på en koja.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

halvproffs  
#586360 Härligt att kunna tillverka det man behöver!😊
Själv har jag snart hyvlat upp 1200m dubbelfas till min son. Använt en del av det till en mindre brädfodring på hans hus. Resten blir till tak på en veranda på hans hus nästa år.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586674 Absolut, och nu när jag fått det mesta ditspikat så ser det faktiskt ganska bra ut. Bild kommer.
Det jag lärt mig av detta ganska enkla projekt är att sortera bort dåliga brädor direkt, de kommer ändå inte
till användning samt att redan från början räkna med stort spill så man har möjlighet att snickra fritt utan
att oroa sig för att brädorna tar slut.
Nu blir det att såga mer brädor helt enkelt, det går åt ett stort antal stockar och man vill ju gärna ha en buffert med hyvlingsbart virke.

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Brorsan  
#587513 Ja det är ju bra att ha ett lager av lite bredare virke, det är ju så lätt att ställa ett gäng brädor eller plank på Wood Mizern och bara klyva ned till dom dimensionerna man behöver för tillfället. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587782 Jag la in bilder på bygget som jag gjorde av sponten jag visade här ovanför i Vad var det senaste ni byggde: Slurfi - Vad var det senaste ni byggde??

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

svampbob  
#619921
Slurfi skrev:Jag la in bilder på bygget som jag gjorde av sponten jag visade här ovanför i Vad var det senaste ni byggde: Slurfi - Vad var det senaste ni byggde??


Visst är det en sådan här som du kör med.

och nog måste det finnas enklare sätt att tillverka såga en lång bärlina.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619985
svampbob skrev:Visst är det en sådan här som du kör med.

och nog måste det finnas enklare sätt att tillverka såga en lång bärlina.

Jo jag har en Woodmizer LT15 med bensinmotor men den där i filmen hade ingen digital måttställare
men den har elektrisk matning och står på ett mobilt chassie med diverse tillbehör som ger högre arbetshöjd.
Så i grunden sker sågningen likadant men runtomarbetet iom den högre höjden blir ju annorlunda.
Killen gjorde det inte lätt för sig, han säger att den plankan tog 7 timmar att göra.
Han hade haft det så mkt enklare med en traktor med frontlastare till hjälp samt att hela metoden kändes
lite väl krånglig, jag hade inte gjort sådär.
WM LT10 som syntes i bakgrunden hade ju ett fint stockbord, den hade han behövt till LT15.
Man bör ändå nämna att hans traktor Ford 3000 är oerhört vacker, nästan lika fin som min.

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

gamla drängen1964  
#621107 Sågat idag blandannat 6st lärk stockar.Har inte sågat lärk förut de var fruktansvärt tjuriga.Någon som vet om de alltid är så?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).