Sågverk (mindre)

Export till Dubai?

13 inlägg 6657 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Export till Dubai?

Ibbe1  
#324760 Hej
Jag har kontakt med en virkeshandlare i Afrika,Och han har visat intresse och köpa att köpa virke från Sverige?Men han har sin lager i Dubai,så han frågade mig om möjlighet att köpa här i Sverige för export?är det nån som kan hjälpa mig med lite info/kontakter/tips & råd??Då är jag så tacksam .
M v H Ibbe1.



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Export till Dubai?

Ibbe1  
#324762 Hej igen :)
Och med virke?jag menar jag sågat och hyvlat så klart :wink: ?M v H ,

   TS
Avatar Fallback

Re: Export till Dubai?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324799 Vilka volymer pratar vi om?

Avatar Fallback

Re: Export till Dubai?

TimmberJack  
#324801 Jag kan åka med och kolla så det verkligen kommer fram :P

Användarvisningsbild

Re: Export till Dubai?

rokon  
#324802 Då ju säker betalning är basen för alla affärer så är en försäkring för betalning viktig när man ger sig ut på okända vatten så Exportkreditnämnden kan du kolla med http://www.ekn.se/sv/
För att söka på Dubai så får du slå på Förenade Arabemiraten http://www.ekn.se/sv/Premier/Rakna-ut-d ... e/?__c=257

Avatar Fallback

Re: Export till Dubai?

jannee  
#324803 ALLA företag som exporterar skaffar en bankgaranti INNAN leverans sker. Hyvlat virke tror jag INTE på. Ohyvlat måste det bli eftersom det lastas in i container - trycks in bakifrån med truck och lossas med truck utrustad med klämgafflar.
M.a.o. måste det bli båttransport annars skenar fraktkostnaden= helt olönsamt.

Användarvisningsbild

Re: Export till Dubai?

rokon  
#324806 Är inte bankgarantier för affärer inom landets gränser främst?

Avatar Fallback

Re: Export till Dubai?

jannee  
#324810 Finns inget svenskt exportbolag som skickar varor utomlands UTAN en bankgaranti - ELLER att pengarna redan finns på kontot - inte i dessa tider när företag byter ägare oftare än vad jag byter kalsonger.
Har hänt mig otaliga gånger att vi inte fått lasta p.g.a. att godset inte varit värdesäkrat - exportföretaget betalar hellre för en bomkörning än skickar iväg godset på vinst och förlust.
Godset har stått på kajen men så länge inte pengarna finns = STOPP.
Händer att vi fått ta godset med oss för att lagra det på vår terminal, betalar sedan INTE kunden har vi blivit tvingade att köra tillbaka det UTAN ersättning.

Användarvisningsbild

Re: Export till Dubai?

rokon  
#324811 Men när nyttjar man då Exportkreditnämnden som jag skrev om?

Användarvisningsbild

Re: Export till Dubai?

rokon  
#324812 Låter Janne som att ert företag skulle behöva en bankgaranti så att ni slipper köra tillbaks gods utan betalning för jobbet?

Avatar Fallback

Re: Export till Dubai?

jannee  
#324817 Tar jag med mig godset idag och får betalt för frakten ELLER ett konkurrerande bolag lastar godset i morgon, lätt att avgöra om jag inte har något annat att lasta istället? Trots de s.k. bomkörningspengarna kommer i så fall hemresan att gå med stor förlust, självklart chansar man för att minska förlusten, dessutom är risken oftast försumbar, inte sällan är godset kundanpassat..

Användarvisningsbild

Re: Export till Dubai?

anersimyra  
#324821 Ha ha ha.. :lol: måntro det kan vara samma handlare jag träffade på flyget till Egypten för några år sedan. Jag blev rätt packad och " sålde " mitt lager av motorsågssågad Ek till handlaren. " Affären " gick såklart i stöpet till polarnas oerhörda förtjusning.. :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Export till Dubai?

Ibbe1  
#324861 Hej alla ((skogsvänner))ursäkta jag är inte med hela tiden & tusen tak för alla inläg det är så kul & se alla som vill bidra av sina erfarenhet,det betyder så mycket för mig som är))INGA ERFARENHET HAR))
Jag svara er på det som är vigtigaste nu?nämligen betalning??Jag ringde min vän där nere,och han svarade:det är så helt enkelt :Han överföra pengarna till mig på här i Sverige och jag betalar ägaren till varan på plats och de hjälpa mig med allting fram till att våran lemnat Sverige.
Jag åter kommer med Kvalitet & kvantite snart.Tack allesammans.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).