Sågverk (mindre)

Logosol Farmers M8

137 inlägg 77452 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

teed  
#355262 Funder på om man skulle ta och göra en test och bara traska ut i skogen och ställa upp sågen lite på ett ungefär med ögonmått för att se vilken precision det blir. Känns ganska spännande och något att göra en film om.

   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

totte  
#355263
teed skrev:Funder på om man skulle ta och göra en test och bara traska ut i skogen och ställa upp sågen lite på ett ungefär med ögonmått för att se vilken precision det blir. Känns ganska spännande och något att göra en film om.


Det låter kul, det vill vi se :grin:

Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

teed  
#357522 Då har jag varit framme igen, denna gången blev det en byggfilm.
Bygger ett snö o regnskydd för E37 autofider.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

totte  
#357550 Du har en rätt imponerande snickeriverkstad, välutrustad är väl ordet. Snyggt klippt film!

Avatar Fallback

Re: Logosol Farmers M8

TheJo  
#357667 Mycket bra filmer :)
Vinklar, klippning, ljud/musik - allt är riktigt bra gjort!

Måste verkligen komma mig för att använda min M7:a.
Står bara och samlar damm just nu.

Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

teed  
#361549 Gått nytt år alla solosågare. Hoppas det nya året bjuder alla på många vackra plankor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Logosol Farmers M8

Daggi  
#361732 Hei

Jeg har kjøpt meg Logoso Farmer Sawmill. Akkurat ferdig å montere sagbruket, men har ikke fått testet det enda.

Skal det være mye slark til siden i sagsleden?
Altså, det er ikke slarkete opp og ned, men jeg kan bevege sagsleden til sidene, hmm, litt vanskelig å forklare..

Bør jeg lage et enkelt betongplate så jeg kan få en god plass å sette sagbruket på eller er det egentlig nok å sette det rett ned på bakken?

Er det ofte dere må justere det inn igjen?

Avatar Fallback

Re: Logosol Farmers M8

axwell  
#361785
Daggi skrev:Jeg har kjøpt meg Logoso Farmer Sawmill. Akkurat ferdig å montere sagbruket, men har ikke fått testet det enda.

Skal det være mye slark til siden i sagsleden?
Altså, det er ikke slarkete opp og ned, men jeg kan bevege sagsleden til sidene, hmm, litt vanskelig å forklare..

Bør jeg lage et enkelt betongplate så jeg kan få en god plass å sette sagbruket på eller er det egentlig nok å sette det rett ned på bakken?


Originalsläden på Farmer har tyvärr den konstruktion som du beskriver, fördelen är att om du får problem efter tex. halva såglängden så kan du dra ur sågen enklare. Andra slädmodeller följer linjalen, komplettera med en sån släde.

Se till att få allting i våg på ett stadigt underlag, det blir så mycket enklare att justera alla andra funktioner med vattenpass eller laser.

Avatar Fallback

Re: Logosol Farmers M8

Daggi  
#361855 Ok :)

Glemte å skrive at jeg kjøpte oppgraderingspakken så har sagsleden som hører til M8.

Ok, jau, de blir vel å lage seg til en betong platting når en først er i gang med sagverket sitt.. :)

Avatar Fallback

Re: Logosol Farmers M8

hans.w  
#364254 Hej!
Jag följer i stort sett alla sågfilmare på YT men har själv tvekat i åratal över att köpa ett eget sågverk.
Vad det gäller Logosol är min stora tvkean just kring uppställningen. Jag har laddat hem bruksanvisningen och tappat sugen vid avsnittet kring hur man justerar in balkens rakhet, särskilt som den är skarvad. Jag har sett en granne som svestat fast bänken i stålbalkar halv nedgrävda. På reklamfilmerna från förr skruvade man bara fast fötterna i plankor. Nu visas inte den delen lika ofta känns det som. Man visar ju mest bara snabbsågning i vad som ser ut som väldigt torra granar.
Bamsesågen har ju leveranstid så min förskärlek för impulsköp går inte riktigt ihop med den affärsmodellen.
Så jag skulel verkligen uppskatta mer verklighet erfarenhet kring hur man kan ställa upp sågen och hur man får till en någorlunf´da beständig injustering.

Tack alla för intressant läsning.

/Hans

Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

teed  
#364256
hans.w skrev:Hej!
Jag följer i stort sett alla sågfilmare på YT men har själv tvekat i åratal över att köpa ett eget sågverk.
Vad det gäller Logosol är min stora tvkean just kring uppställningen. Jag har laddat hem bruksanvisningen och tappat sugen vid avsnittet kring hur man justerar in balkens rakhet, särskilt som den är skarvad. Jag har sett en granne som svestat fast bänken i stålbalkar halv nedgrävda. På reklamfilmerna från förr skruvade man bara fast fötterna i plankor. Nu visas inte den delen lika ofta känns det som. Man visar ju mest bara snabbsågning i vad som ser ut som väldigt torra granar.
Bamsesågen har ju leveranstid så min förskärlek för impulsköp går inte riktigt ihop med den affärsmodellen.
Så jag skulel verkligen uppskatta mer verklighet erfarenhet kring hur man kan ställa upp sågen och hur man får till en någorlunf´da beständig injustering.

Tack alla för intressant läsning.

/Hans


Tja Hans!

Jag kan bara svara utifrån min erfarenhet o mina tankar. När jag själv satte upp min såg så tog jag en spade och jämnade till två spår ca 15cm breda o 1m långa, inte jätte noga men ganska jämna. Sedan har jag lagt ut två brädor och skruvat fast sågen i dessa. Sambon (hon har bra ögonmått) tittade sedan på stockhyllorna så dom kom i våg med varandra medens jag justerade fötterna.
Efter detta kom sågbalken med samma syftningmetod gjorde även denna.

Nu efter snart två år på samma plats så är sågresultatet riktigt bra. På en 3,5 m lång bräda så diffar det under 1 mm över hela brädan. och inte någon tvist i dom häller.

Sedan vet jag inte hur noga det egentligen, för sågar man och sedan torkar så har brädorna rört sig mer än vad skillnaden är vid sågning. Själv hyvlar jag allt efter tork som behöver någon noggrannhet.
Tror andra tycker 1mm är för mycket diff men vi har alla olika krav.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Logosol Farmers M8

Esignman  
#364344
hans.w skrev:Hej!
Jag följer i stort sett alla sågfilmare på YT men har själv tvekat i åratal över att köpa ett eget sågverk.
Vad det gäller Logosol är min stora tvkean just kring uppställningen. Jag har laddat hem bruksanvisningen och tappat sugen vid avsnittet kring hur man justerar in balkens rakhet, särskilt som den är skarvad. Jag har sett en granne som svestat fast bänken i stålbalkar halv nedgrävda. På reklamfilmerna från förr skruvade man bara fast fötterna i plankor. Nu visas inte den delen lika ofta känns det som. Man visar ju mest bara snabbsågning i vad som ser ut som väldigt torra granar.
Bamsesågen har ju leveranstid så min förskärlek för impulsköp går inte riktigt ihop med den affärsmodellen.
Så jag skulel verkligen uppskatta mer verklighet erfarenhet kring hur man kan ställa upp sågen och hur man får till en någorlunf´da beständig injustering.

Tack alla för intressant läsning.

/Hans

Vad gäller skarvade sågbalkar och då i synnerhet farmers m8 som har en meter långa sektioner så säger Logosol att det är de man får bäst precision i. Jag är nog beredd att hålla med dem. Möjligheten till justering blir mycket stor. Det är en fördel och också en nackdel. Man kan justera mycket men man får också justera mycket. Men bra blir det :)

Avatar Fallback

Re: Logosol Farmers M8

blev  
#365717 Fantastisk film och snickeri verkstad :)

Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

teed  
#367603 Jag skruvar på matningen på sågen

   TS
Avatar Fallback

Re: Logosol Farmers M8

Boppen  
#372220 Hej,

Först måste jag säga att det (tyvärr för plånboken ;) är väldigt inspirerande filmer!

Jag har kört lite timmerjigg och är nu sugen på att uppgradera och jag undrar mest om du är nöjd med Farmers eller om du nu "ångrar" att du inte köpte storebror?
Det jag lutar åt nu är en Farmers och en sån sågsläde med vev (eventuellt en meter förlängning) - utan förlängningen blir det 16' då mot Solosågens 26' ...
Jag har tyvärr ingen möjlighet att såga hemma (bor i villa med trångt om plats) men jag har bra vägar till mina skiften och även åkermark i anslutning så jag kan göra en permanent uppställningsplats, men det känns lite jobbigt att justera in 4 delar sågbalk (eller 6 om jag förlänger) varje gång den ska ställas upp ...

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar