Sågverk (mindre)

Om trefasmotor, startsätt och effekt.

17 inlägg 46467 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Om trefasmotor, startsätt och effekt.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534364 Glöm inte att diskutera lastfallet.
Det har mycket stor inverkan vad en elmotor ska göra för arbete. Om den ska starta mot en pump eller fläkt eller flistugg/sågklinga skiljer ganska mycket i startögonblicket och i driften.
Jag jobbar med lyftmaskiner som mjukstartar både med och utan last, upp och ner med frekvensare och vanlig elmotor (asynkronmotor kallas det på teorispråk). Då används frekvensaren tämligen avancerat för att det ska bli bra drifter och särskilt start/stoppsekvensen kräver utvecklingsarbete och kunskap att få till.

I enkla drifter är det bra slippa frekvensare. Bara mer som kan krångla kring världens enklaste /bästa motortyp. Så tänker vi.
Frkvensare är fantastiska å andra sidan då de gjort världens bästa/billigaste kraftkälla möjlig att använda i intelligenskrävande maskiner.

Intressant den där tanken med två mindre motorer i serie. Det borde gå bra att göra så med asynkronmotorer.
Vi har konkurrenter som byggt ungefär så i vissa fall. Om det blir nåt som är svårt i praktiken vet jag inte.

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Om trefasmotor, startsätt och effekt.

geir lien  
#535028 Logosol lm pro 26 har to 4kv.motorer.En motor starter og tar med den andre til full rpm.Motor 2 legger inn uten startbelasning.
Enkel rele med justerbar tid legger inn motor 2.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).