mån 19 nov 2018, 10:39#534364
Glöm inte att diskutera lastfallet.
Det har mycket stor inverkan vad en elmotor ska göra för arbete. Om den ska starta mot en pump eller fläkt eller flistugg/sågklinga skiljer ganska mycket i startögonblicket och i driften.
Jag jobbar med lyftmaskiner som mjukstartar både med och utan last, upp och ner med frekvensare och vanlig elmotor (asynkronmotor kallas det på teorispråk). Då används frekvensaren tämligen avancerat för att det ska bli bra drifter och särskilt start/stoppsekvensen kräver utvecklingsarbete och kunskap att få till.
I enkla drifter är det bra slippa frekvensare. Bara mer som kan krångla kring världens enklaste /bästa motortyp. Så tänker vi.
Frkvensare är fantastiska å andra sidan då de gjort världens bästa/billigaste kraftkälla möjlig att använda i intelligenskrävande maskiner.
Intressant den där tanken med två mindre motorer i serie. Det borde gå bra att göra så med asynkronmotorer.
Vi har konkurrenter som byggt ungefär så i vissa fall. Om det blir nåt som är svårt i praktiken vet jag inte.