Sågverk (mindre)

Om trefasmotor, startsätt och effekt.

17 inlägg 46209 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Om trefasmotor, startsätt och effekt.

Pabene  
#293043 Om Max effekt på Trefas 400 Volt 16 Ampere.
Jag skrev i en annan tråd att det i praktiken fungerar bra att köra en elmotor på 5 kW med 16 Ampere säkringar med Y/D-start.
Det går också bra att med en last / förbrukare som är ett rent ”motstånd”, t.ex. ett värmeelement, krama ut 11 kW.
Det är i elmotorns startögonblick som begränsningen uppstår. Det finns emellertid flera sätt att starta en konventionell trefasmotor. Det fjärde exemplet nedan kan förbättra läget.
1. Direkt-start innebär att motorn abrupt kopplas till nätet. Endast tillåtet för motorer med max 4 kW märkeffekt.
2. Y/D-start, innebär att motorns lindningar först kopplas till fasspänningen 240 Volt, och efter att kommit upp lite i varvtal, kopplas om till 400 Volt.
3. Start via elektronisk ”Mjukstartare”. Mjukstartaren begränsar startströmmarna något men förlänger startförloppet. En bra lösning om man vill undvika ”startryck” i systemet. Exempel: transportband vid kassorna på systemet, för att inte flaskorna ska välta.
4. Det bästa sättet att starta en trefasmotor är att installera en frekvensomriktare. Då kan motorn startas mjukt och skonsamt, utan att strömstyrkan ökar nämnvärt under start-fasen. Det innebär också att en större motor (kanske 8-10 kW) kan drivas på 16 Ampre säkringar. Man får på köpet en hel rad med förbättringar som att kunna variera varvtalet steglöst, inom vida gränser, fint kontrollerad inbromsning vid stopp samt bra övervakning över ”hur motorn mår”.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Om trefasmotor, startsätt och effekt.

Hema  
#293075 Hört att de där frekvensomriktarna inte är direkt gratis tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Om trefasmotor, startsätt och effekt.

axwell  
#293079
Hema skrev:Hört att de där frekvensomriktarna inte är direkt gratis tyvärr.


Nej inte riktigt gratis, fast jag borde inte klaga; det har gett mig många beredskapsutryckningar efter åska och andra oplanerade driftstopp.

Dom tål inte överspänningsspikar :geek:

Avatar Fallback

Re: Om trefasmotor, startsätt och effekt.

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293318 Går bra att strypa en motor med frekvensomriktare men det kan gå illa om man vill kräma ut mer än det varvtal motorn är dimensionerad för.
Senast redigerad av David S fre 10 okt 2014, 14:20, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Om trefasmotor, startsätt och effekt.

axwell  
#293321
David S skrev:Går bra att strypa en motor med frekvensomvandlare men det kan gå illa om man vill kräma ut mer än det varvtal motorn är dimensionerad för.


Jodå, det går "bra" om man kompletterar med extra kylfläkt, det blir annars dålig kylning om man går så lågt som 20 hz.

Dubbla frekvensen och lite till, i vart fall temporärt.

Avatar Fallback

Re: Om trefasmotor, startsätt och effekt.

Pabene  
#293362 Som sagt om kylning: Vid lägre varvtal än motorns märkvarvtal och stort effektuttag under längre tid, bör en extra fläkt, med egen strömmatning, installeras.
Beträffande varvtal: En fyrpolig motor roterar med c:a 1400 rpm vid 50 Hz. Ankaret/rotorn är mekaniskt nästan identisk med den i en tvåpolig motor som roterar med 2800 rpm. Jag tror att man "lugnt" kan köra den fyrpoliga motorn upp till 3000-4000 rpm och naturligtvis även den tvåpoliga.
Eftersom vridmomentet är bättre för den fyrpoliga motorn skulle jag välja en sådan om jag behöver stort varvtalsområde.
Om frekvensomformarnas "känslighet": Om en maskin utrustas med frekvensomformare och frekvensomformaren monteras i apparatskåp av plåt samt att skärmning och jordning utförs enligt manualen, tror jag inte man behöver vara orolig. Det är en bra regel att dra ur "handsken" från nätuttaget då man går för dagen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Om trefasmotor, startsätt och effek

Camwood  
#293401 Om man överbelastar en elmotor under drift så löser säkringarna ut!!!
Då hjälper inga mjukstarter eller annat i hela världen utan bara säkringen är begränsningen.
(och det vad den ni ville komma i från??)
som att äta kakan eller behålla den!! du kan inte få båda!!

Avatar Fallback

Re: Om trefasmotor, startsätt och effekt.

axwell  
#293405
Camwood skrev:Inlägg av Camwood » 7 minuter sedan.
Om man överbelastar en elmotor under drift så löser säkringarna ut!!!


Det är inte säkert att säkringarna hinner lösa om de är anpassade till startströmmen, ett motorskydd behövs dessutom.
Om du kör med lämplig belastning och blir utan 1 fas så tar det på tok för lång tid innan säkringarna löser

En av fördelarna med mjukstart i frekvensomriktare är att man kan ha klenare säkringar och att motorn stängs av vid minsta fel om man har programmerat den så.

Avatar Fallback

Re: Om trefasmotor, startsätt och effek

Pabene  
#293568
Camwood skrev:Om man överbelastar en elmotor under drift så löser säkringarna ut!!!
Då hjälper inga mjukstarter eller annat i hela världen utan bara säkringen är begränsningen.
(och det vad den ni ville komma i från??)
som att äta kakan eller behålla den!! du kan inte få båda!!


Jag vill inte bidra med något som kan orsaka missförstånd. Här är därför ett annat exempel på hur jag uppfattar verkligheten.
En Siemens fyrpolig (1435 rpm) trefasmotor, märkeffekt=7,5 kW, 400 Volt,
märkström=15,2 Ampere.
En sådan motor kan köras på 3x16 A säkringar med full last.
Den kan dock inte startas på ”vanligt sätt” med den avsäkringen. Siemens anger att motorn skulle kräva 101,8 Ampere vid inkopplingsögonblicket om den kopplas direkt till 400V.
Vanligast är att en sådan motor startas via en ”Y-Delta omkoppling”. Då minskar startströmmen till kanske 70 A.
Kanske är det möjligt att starta motorn via Y/D-start, med ”tröga” 16A-säkringar, om ingen mekanisk last är ansluten till motorns axel.
Tröga säkringar medger att större ström kan tas ut under kort tid. Oftast har motorn något mera ”än sig själv” att dra igång, kanske en stockbandsåg. Ju mera och ”tyngre” last, ju längre tid tar startförloppet och därmed krävs stor ström under så lång tid att start blir omöjligt.
Det som begränsar strömmen genom motorn vid start är motståndet i koppartrådarna och i ledningarna fram till motorn. När motorns rotor börjar snurra uppträder motorn som en generator. Den spänning som uppstår är motriktad den påtryckta spänningen. Vid fullvarv återstår en drivspänning/ström, bara så stor att varvtalet upprätthålls. Ökas belastningen på motorn sjunker varvtalet något, strömmen ökar tills nytt ”jämnvikts-tillstånd” uppnås.
I en motor enligt det här exemplet, skapas i statorn, ett magnetfält som vid nätets 50 Hz, roterar med 1500 rpm. Motorn trivs bäst om dess ankare/rotor kan rotera med i magnetfältet utan allt för stor eftersläpning. Vid 1435 rpm ger motorn sitt bästa enl. ovan.
Vid start av motorn står rotorn helt stilla, magnetfältet börjar ögonblickligt rotera med 1500 rpm. Det är inte ett bra tillstånd. Jag har ibland försökt beskriva det som att man försöker att starta en bil på högsta växeln och med motorn på 3000 rpm.
Det fina med en frekvensomriktare är att den vid start ger motorn en låg frekvens, magnetfältet roterar bara långsamt, och motorns lindningar matas med märkströmmen. Rotorn/ankaret dras med på ett mycket gynnsammare sätt. Utfrekvensen ökas sedan i takt med hur motorn förmår dra igång sin last.
Jämförelsen med bilen kan då vara startfallet då bilen är försedd med automatlåda.
Slutsats: Det borde gå bra att använda motorn i det här exemplet, i kombination med frekvensomriktare, med 16 A säkringar.
Jag har dock inte provat med så stor motor själv men jag har installerat flera (Beijers och Omron) 4 kW frekvensomriktare. Det fungerar mycket mycket bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Om trefasmotor, startsätt och effekt.

Edner  
#534220 Finns många billiga begagnande motorer till salu.
Skulle man kunna ta 2st 4kw motorer med samma varvtal och sätta i mekanisk serie eller parallell.

Sedan startar man anläggningen ex flishugg på en motor och låter den andra bara snurra med tills allt har kommit upp i fart och sedan får även motor 2 ström?

Då har man 8 kW elmotorstyrka som jobbar och som startat på 16amp säkringar.

Såga mig gärna.
Har begränsade kunskaper på området.

Avatar Fallback

Re: Om trefasmotor, startsätt och effekt.

axwell  
#534239
Edner skrev:Finns många billiga begagnande motorer till salu.
Skulle man kunna ta 2st 4kw motorer med samma varvtal och sätta i mekanisk serie eller parallell.

Sedan startar man anläggningen ex flishugg på en motor och låter den andra bara snurra med tills allt har kommit upp i fart och sedan får även motor 2 ström?

Då har man 8 kW elmotorstyrka som jobbar och som startat på 16amp säkringar.

Såga mig gärna.
Har begränsade kunskaper på området.


Du kunde ha fått en 4kW av mig gratis, tippade den i en kontainer några veckor sedan,

Starta båda samtidigt med en "mjukstart" i kretsen, eller bättre skaffa en 7,5kW och mjukstart.

Användarvisningsbild

Re: Om trefasmotor, startsätt och effekt.

Vardon  
#534247 Jag tror det blir svårt att göra det bra, bättre att föröka komma över en släpringad motor eller faktiskt ha en större motor och koppling. Dvs att du först kan starta motorn tills den går och därefter koppla in belastning.

Tror det blir enklare.

Om inte annat så borde du väl ändå behöva koppla bort motor 2 så inte den blir att gå som genererator och det säger poff när man ansluter nätspänning.

Avatar Fallback

Re: Om trefasmotor, startsätt och effekt.

Edner  
#534310
Vardon skrev:Jag tror det blir svårt att göra det bra, bättre att föröka komma över en släpringad motor eller faktiskt ha en större motor och koppling. Dvs att du först kan starta motorn tills den går och därefter koppla in belastning.

Tror det blir enklare.

Om inte annat så borde du väl ändå behöva koppla bort motor 2 så inte den blir att gå som genererator och det säger poff när man ansluter nätspänning.


Kan motor 2 bli en generator när den bara snurrar med utan att vara inkopplad?

Eller är det just i ögonblicket då den blir inkopplad och redan går med rätt varvtal som något poff kan hända?

Användarvisningsbild

Re: Om trefasmotor, startsätt och effekt.

Vardon  
#534346 En motor och en generator är i princip samma maskin bara att den ena drivs av en axel och den andra driver en axel.

Sen om man ska ha ut rätt spänning och rätt frekvens blir det mer komplicerat.

Men det beror ju på hur inkopplingen mekaniskt utförs

Avatar Fallback

Re: Om trefasmotor, startsätt och effekt.

axwell  
#534363 Jag är tveksam till att andra motorn skulle kunna gå som generator innan den får fältspänning.
Men när det händer kan jag tänka mig att det blir en instabil krets eller att alla säkringar löser.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).