Sågverk (mindre)

Prisfråga

13 inlägg 7215 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Prisfråga

Knekt  
#289237 Vad kan man ta betalt för furugolvbräder hyvlade på en sida, 34 mm tjocka och mellan 250-300 mm breda? Kvadratmeterpris eller per löpmeter? Ingen not eller spont...



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Prisfråga

stihl91  
#289256 Så mycket någon är villig att betala.

Avatar Fallback

Re: Prisfråga

Knekt  
#289257 Jo,det förstår jag med, men hur mycket kan det vara då? Tänkte om det var nån här som köpt eller sålt liknade produkt och visste lite om priset...

   TS
Avatar Fallback

Re: Prisfråga

stihl91  
#289258 Den här snubben tar 650krm2 du bör väl ligga under det iom att det inte är spontat. Är det torkat?
http://www.rimbotimmer.se/empty_23.html

Användarvisningsbild

Re: Prisfråga

Camwood  
#289342 Inge not eller fjäder!!!! Då är väl det inte något golvvirke? De E plank du ska sälja!

Avatar Fallback

Re: Prisfråga

Knekt  
#289344 Det ska användas till golv, under en taktäckt balkong, det var vad som efterfrågades iaf...
Var går gränsen då mellan golv och plank? Är det bara noten/fjädern som styr det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Prisfråga

Åke Nilsson  
#289349 Hej !
Skulle tippa på 34x300 borde ligga minst på 40 kr/m. ink moms.

Avatar Fallback

Re: Prisfråga

Knekt  
#289350 Tack Åke, för den uppgiften... :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Prisfråga

JensSkoog  
#289361 Köpte furubrädor, 36x148 i dag. 29,- N.kr. för meteren, inte topp kvalität. Om ditt virke är utan sprickar och turkad, skulle jag betalad dig mellan 50 och 60 för meteren.
Svårt å få tag på så breda här :wink:

Avatar Fallback

Re: Prisfråga

jakobn  
#290284 Det finns en firma som säljer golvbrädor utan not och fjäder. Man får helt enkelt en lös fjäder med plankorna. Not gör man enkelt med en handöverfräs. Dessa golv är SKIT dyra, men så är golvbrädorna också av sällsynt bra kvalité.

Avatar Fallback

Re: Prisfråga

jakobn  
#290285
jakobn skrev:Det finns en firma som säljer golvbrädor utan not och fjäder. Man får helt enkelt en lös fjäder med plankorna. Not gör man enkelt med en handöverfräs. Dessa golv är SKIT dyra, men så är golvbrädorna också av sällsynt bra kvalité.


Poängen är väll att det handlar mer om marknadsföring än något annat. Kallar du det slätspont blir det ju en helt annan prisbild oavsett kvalité. Jag försöker räkna ut ett lämpligt m3 pris först när jag ska ge ett meterpris till kund. Bara så man vet att det blir rätt när man lagt på kostnader för virke, motorsåg, framkörning, slitage på sågverk mm.

Användarvisningsbild

Re: Prisfråga

halvproffs  
#290306 Finns en tråd i detta ämne redan. Jag tillverkade golv som var hyvlade på alla sidor och med fräst not. Riktade så dom var raka och av fin stamblockskvalite. Färdiga var dom mellan 20 och 40cm breda och 40mm tjocka. Tog 500:- +moms för golven. Har bara en skvätt kvar nu. Om jag inte räknar fel nu steg priset från ca 6-700kr/m3to till 12500:- kvm. Rätt bra betalt men tungt att hålla på med.

Avatar Fallback

Re: Prisfråga

Knekt  
#290373 Verkar rätt billigt ändå med 500 kr... Har hört priset på uppåt 900-1000 kr/m2 för såna plank som du beskriver.
Jo, det blir tungt och obändigt, det håller jag med om, men känns rätt bra när man ser hur fint det blir!
Vad heter tråden? Kanske man kan lära sig nåt mer än bara prissättning :-)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).