Sågverk (mindre)

Hitta spik o annan metall.

3 inlägg 6313 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hitta spik o annan metall.

Flax12  
#287396 Jaha så har jag gjort det! Sågat i spik :???: En ek stock som enligt den som avverkat den omöjligt kunde finnas nån spik i. Jaja.....det gick inte så illa. Spiken va av den sämre sorten, rostig.
Är det någon av er som sågar som använder er av någon metall detektor eller dylikt?
Erfarenheter, tips på fungerande lösningar.



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Hitta spik o annan metall.

Camwood  
#287413 Stora sågverk har sortering för metaller i stock så det är inge problem. Småsågar har normalt inte det utan man är NOGA med att inte såga timmer som kommer från villatomter mm. Eller allt timmer som kommer från träd som stått nära BEBYGGELSE.
Håller man sej till det som småsågare så är det normalt inget problem! Men om olyckan skulle vara framme så drabbas klingsågar med hårdmetall eller stelit värst. Sen kommer bandsågblad och sist kedjesågar som knappt får någon skada alls av spiksågning.

Obs ! När kund till mej vill ha sågat tveksamt timmer så har kunden innan sågning försäkrat betalning av renovering av klinga om spiksågning inträffar.

Avatar Fallback

Re: Hitta spik o annan metall.

Flax12  
#287425 Satt två spikar med 20 cm mellan, lyckades dra igenom klingan två gånger! dessutom, innan jag såg missfärgningen runt spikarna. Syntest lite naggat i kanten på 6 av tänderna som är hårdmetall. Märktes inget på på klingan eller snittet utan fortsatte att såga i 2 timmar till. Klarar mig undan med en slipning denna gång. Ja trädgårds träd kommer inte upp på sågbänken. Är ju inte aktuellt att kolla allt, fågelholkar brukar inte sitta allt för högt upp.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).