Sågverk (mindre)

Såghus projekt

122 inlägg 79767 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

Träförädlare  
#343969 Nästa vecka kommer takstolarna så nu finputsar vi lite på väggarna.

   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

Träförädlare  
#344438 I väntan på takstolar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

Träförädlare  
#346818 Nu kom takstolarna på plats äntligen. Tur att gumman hjälpte till o Tomas Jönsson från Hedesunda o hans kompis. Kranbilen kom från Martinssons åkeri i valbo o stolarna från Vinnersjö timmerhus i Vinnersjö Hedesunda.

   TS
Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

Träförädlare  
#346820 Är det bara jag som bygger nu mera.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såghus projekt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346834 Riktigt fint bygge det där, har du nån beräknad slutsumma som du törs delge oss?

Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

haggloader  
#346887 Slurfi, jag vet inte men jag tycker nästan att ditt takbygge ser lite vekt ut med tanke på hur långt norrut det ligger?

Du har inte heller något kondensskydd under takplåten men det kanske inte behövs om byggnaden blir ganska öppen?

Jag vill inte klaga men jag vågar nog ändå ställa dessa frågor i all ödmjukhet.

Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

Träförädlare  
#346924 Med maskinpark så slutar det nog kring 1,5-1,6

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såghus projekt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346939
haggloader skrev:Slurfi, jag vet inte men jag tycker nästan att ditt takbygge ser lite vekt ut med tanke på hur långt norrut det ligger?

Du har inte heller något kondensskydd under takplåten men det kanske inte behövs om byggnaden blir ganska öppen?

Jag vill inte klaga men jag vågar nog ändå ställa dessa frågor i all ödmjukhet.

Tack, jag tar det inte som klagomål, jag tar det som diskussion och funderingar.
Taket ska förstärkas med några strävor, men det hoppas jag hinns med i lugn och ro nu när
jag kan välja att jobba med utejobb eller under tak beroende på väder.
Kondensskydd är väl diskutabelt, men i den befintliga delen fanns det inte så jag gör samma på nya.
Budgeten är ju ställd på mini-nivån dessutom.
Hittills ligger jag ute med under 5 tusen kronor för allt.

Användarvisningsbild

Re: Såghus projekt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346940
Träförädlare skrev:Med maskinpark så slutar det nog kring 1,5-1,6

Jo, det ser nog ut så. Jag kör mer biaframässigt med cirka 5 tusen kronor totalt
för bygget änsålänge.

Användarvisningsbild

Re: Såghus projekt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349976
1446919459_20151107_180502.jpg

1446919451_20151107_164620.jpg

Byggde stockbord och provkörde, funkade fint.

Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

Flax12  
#350204 Enkelt, funktionellt och av trä :-BD

Användarvisningsbild

Re: Såghus projekt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350244 Jovisst, och förhoppningsvis enkelt att hålla rent och vid behov reparera.

Användarvisningsbild

Re: Såghus projekt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350459 Sågade lite ikväll åt en bekant, upptäckte då att tydligen måste man ha nån lyftanordning
av winchtyp för att lätt kunna flytta stockar osv när de råkar komma i fel ordning på stockbordet.
Man har inte mkt att komma med när en flerahundra kilos stock ska lyftas över en annan
eller när sagda stock kommer rullandes med lite hastighet och behöver bromsas så den inte
rullar över sågbänken, och ifall den gör det så måste man ju kunna lyfta tibax den.
Sen vore det galant med nån sorts kärra så man kan dra ut färdigsågat plank mm
till ena eller andra gaveln på såghuset.
Det finns tydligen utrymme för fler finesser.

Användarvisningsbild

Re: Såghus projekt

Camwood  
#350497
Slurfi skrev:Sågade lite ikväll åt en bekant, upptäckte då att tydligen måste man ha nån lyftanordning
av winchtyp för att lätt kunna flytta stockar osv när de råkar komma i fel ordning på stockbordet.
Man har inte mkt att komma med när en flerahundra kilos stock ska lyftas över en annan
eller när sagda stock kommer rullandes med lite hastighet och behöver bromsas så den inte
rullar över sågbänken, och ifall den gör det så måste man ju kunna lyfta tibax den.
Sen vore det galant med nån sorts kärra så man kan dra ut färdigsågat plank mm
till ena eller andra gaveln på såghuset.
Det finns tydligen utrymme för fler finesser.

Men det har du väl kranen på vagnen till? Att lägga stockarna i rätt ordning!
Jag flyttar aldrig stockarna när dom ligger på stockbordet utan jag placerar dom väldigt noga med toppen mot sågen och rätt längsled.
Jag har träkilar modell större som jag sätter under den sista/första stocken. Ha alltid pårullningsbalkarna nerfällda när du lägger på timmer på stockbordet för säkerhet skull om stocken skulle rulla över träkilarna.
Däremot har jag en winch i taket precis ovan sågen för att vända blocket på stora stockar.
På våran bandsåg så lyfter man upp 2 st rullar + att jag har monterat en i slutet av sågen. Jag rullar helt enkel av virket längsled för stapling.
1447149186_sagverk_1.jpg

Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350553 Varför har du alltid toppen mor sågen? Är det enklare att posta då?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).