Sågverk (mindre)

Torkning av virke ute i skogen

12 inlägg 10170 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Torkning av virke ute i skogen

parsal  
#281972 Solosågar stormfällt virke ute i skogen vilket även innebär att det sågade virket behöver torkas ute i skogen. Fundering är hur man på lämpligaste sätt tillverkar en jämn plattform att lägga virket på för att kunna strö? Har försökt korslägga massaved men det blir inte bra.

En annan sak hur viktigt är det att strö är torrt? Borde jag såga till det från torrgranar istället för från det råa virket?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Torkning av virke ute i skogen

Tosca  
#281977 Ströa med gran, det duger med både torrt och färskt.

Användarvisningsbild

Re: Torkning av virke ute i skogen

Bax  
#282006 Skaffa ett antal lastpallar att använda som underlag. Sen får du lägga under med vad du hittar för att få pallarna att ligga rakt.

Avatar Fallback

Re: Torkning av virke ute i skogen

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282009 Eller så sågar du till några korta "block" (sågar två sidor på stocken) för att ha som underlag och pallar upp med det som finns tillhands.

Avatar Fallback

Re: Torkning av virke ute i skogen

skogshasse  
#282010
parsal skrev:Solosågar stormfällt virke ute i skogen vilket även innebär att det sågade virket behöver torkas ute i skogen. Fundering är hur man på lämpligaste sätt tillverkar en jämn plattform att lägga virket på för att kunna strö? Har försökt korslägga massaved men det blir inte bra.

En annan sak hur viktigt är det att strö är torrt? Borde jag såga till det från torrgranar istället för från det råa virket?


varför tar du inte hem virket när det är sågat

Avatar Fallback

Re: Torkning av virke ute i skogen

parsal  
#282018 Virket ligger oländigt till när en blötmyr är i vägen. Ska köra hem det till vintern när myren frusit. Hade ett tag tanken på att köpa en Alaska sled (pulka) och släpa efter 4x4. Nackdelen är att det sågade virket blir smutsigt eftersom pulkan är kortare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Torkning av virke ute i skogen

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282053 Skal du köra hem det till vintern behövs ett tak från midsommar och framåt. Obs, ingen heltäckande presenning, utan bara något som gör att det inte regnar in men ändå kan blåsa rakt igenom.

Användarvisningsbild

Re: Torkning av virke ute i skogen

loppan  
#282055 Jag byggde ett enkelt tak med nock över en virkeshög med vanlig byggplast.
Det stod ute i två år och nu snickar jag med virket vilket är snustorrt.

Avatar Fallback

Re: Torkning av virke ute i skogen

parsal  
#282608 Jag sågade till stockarna på två sidor. Känns som att det blev ganska bra i våg för att vara ute i fält. Ska fundera vidare på taket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Torkning av virke ute i skogen

JensSkoog  
#282613 Det där ser ju perfect ut! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Torkning av virke ute i skogen

totte  
#282616 :-bd Eminent!

Användarvisningsbild

Re: Torkning av virke ute i skogen

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282692 Finemang :smile:
Jag tycker att du också borde lägga en ströläkt (typiskt 1" x 1") ovanpå de översta stockarna för att minska risken för blåträ. Eftersom stockarna är färska tar det lång stund att torka och då blir dett lätt blåträ eller mögel i förbandet mellan stocken och brädan ovanför. Sen är det bra med lite större glapp mellan brädorna för att torka snabbare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).