Sågverk (mindre)

Bamsesåg drar mycket kedjeolja

5 inlägg 5629 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bamsesåg drar mycket kedjeolja

hycket  
#277568 Hej! Har en beg bamsesåg, börjat så smått såga med den.Det funkar bra än så länge förutom att
det är svårt att ställa in kedjeoljeförbrukningen,det är lätt att den drar antingen för mycket olja eller för lite så svärdet blir varmt.

Den har inte trycksmörjning,utan det är bara en kran som man ställer oljeflödet med.

Det sitter även en magnetventil på oljeslangen,jag antar att den bara är till för att man ska slippa stänga av och på oljeflödekranen när sågen är igång?

Är den någon som har några tips angående detta?
För som det är nu så får man fylla på olje behållaren(1 liter) ca 5-6 gånger på en rejäl stock (35 cm i topp och ca 5 meter lång).Sågade några reglar 5x15 cm och några plank 1 tum.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Bamsesåg drar mycket kedjeolja

j-eg63  
#277592 Du skulle uppgradera till trycksmörjning ca 2000 kr då har du löst problemet med smörjningen .Jag beställde förra året kan bara ångra att jag inte gjort det tidigare mindre oljeåtgång och inga brända svärd :grin:

Avatar Fallback

Re: Bamsesåg drar mycket kedjeolja

hycket  
#277713 Hur stor är oljeåtgången med trycksmörjning?Kan du ge något exempel på det du har sågat?
(Torrt,färskt virke storlek mm)

   TS
Avatar Fallback

Re: Bamsesåg drar mycket kedjeolja

j-eg63  
#277717 Sågade 20 stockar förra veckan fick ut ca 70 plank o lite bräder Fyllde på behållaren 4 gånger.:grin:

Avatar Fallback

Re: Bamsesåg drar mycket kedjeolja

hycket  
#277720 Tack för svaret! En trycksmörjning verkar vara modellen :o

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).