Jag testade lite med sågen och timmerjiggen med 13tums slitet svärd på en mindre al innan jag skruvade på längre svärd och klyvkedja för att se hur det blev, resultatet blev "spårigt" i vart enda skär. Det är lärorikt att testa.
Det rör sig om 10-15 timmerträd gran och det jag inte hinner barkar jag efter bästa förmåga och lämnar.
Jag är inte ute efter ekonomisk vinst utan bara intresserad av vad som är möjligt att göra samt att det är roligt att vara i skogen några timmar om dagen. Virket kanske jag ger bort till en vän som är snickare och slöjdare eller en del av det iaf.
Tråden är naturligtvis för alla andras liknande sågprojekt likväl så dela gärna erfarenheter och bilder. Jag kommer uppdatera med bilder och resultat eftersom jag kör på. Ska börja inom några timmar att såga första stocken.
Hade sågen sedan tidigare men har köpt till längre svärd, timmerjigg och 2 kedjor samt byggt en linjal av trä samt hållare enligt Logosols beskrivning.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
En halvbra plan beslutsamt genomförd idag är bättre än en perfekt imorgon.