Sågverk (mindre)

Sågning vindfällen timmerjigg på plats

24 inlägg 23550 visningar 10 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Sågning vindfällen timmerjigg på plats

husqvarna_med_sthil  
IMG_5421.jpg
Jag startar en tråd om mitt aprilprojekt som går ut på att försöka såga mina vindfällen som blev kvarlämnade i vinter. Det är mycket nya lärdomar som kommit som mitt första år som skogsbrukare och många fel begångna men jag har överlevt. Största haken är skotningen och tillsammans med vädret med storm och tidig vår räckte inte tiden till. Så jag tänkte försöka såga så många jag bara kan på plats med trälinjal,timmerjigg och en Sthil ms260.

Jag testade lite med sågen och timmerjiggen med 13tums slitet svärd på en mindre al innan jag skruvade på längre svärd och klyvkedja för att se hur det blev, resultatet blev "spårigt" i vart enda skär. Det är lärorikt att testa.
IMG_5417webb.jpg

IMG_5427.jpg

Det rör sig om 10-15 timmerträd gran och det jag inte hinner barkar jag efter bästa förmåga och lämnar.
Jag är inte ute efter ekonomisk vinst utan bara intresserad av vad som är möjligt att göra samt att det är roligt att vara i skogen några timmar om dagen. Virket kanske jag ger bort till en vän som är snickare och slöjdare eller en del av det iaf.

Tråden är naturligtvis för alla andras liknande sågprojekt likväl så dela gärna erfarenheter och bilder. Jag kommer uppdatera med bilder och resultat eftersom jag kör på. Ska börja inom några timmar att såga första stocken.

Hade sågen sedan tidigare men har köpt till längre svärd, timmerjigg och 2 kedjor samt byggt en linjal av trä samt hållare enligt Logosols beskrivning.

TS
Skogma
Användarvisningsbild

Re: Sågning vindfällen timmerjigg på plats

JensSkoog  
#274601Intressant! Få vi titta på mer bilder av jiggen och användningen?

husqvarna_med_sthil  
#274602Ska bara på dagis med dottern och sedan bär det av till skogs, kameran med. Får vi se om det blir succe eller fiasko. Oavsett så kommer det här ikväll/eftermiddag.

TS

stektlök  
#27461210-15 timmer träd.... hur många och hur långa stockar blir det ? Ska du jobba upp allt till plank med motorsågen ?

husqvarna_med_sthil  
#274621Ja jag hade tänkt försöka men det är kanske naivt. Hur som så har jag precis kommit hem och har gjort mig några nya lärdomar i skogen.
IMG_5472webb.jpg

Mitt första snitt blev slätt och helt ok.
IMG_5477webb.jpg

Sedan vet jag inte om det gick för fort för jag fick lite sågspår och ett uppenbart problem är ju hur man håller sågen, det är lätt att man börjar röra gashanden och då blir det ju därefter förstås.
IMG_5479webb.jpg

Jag kom på till slut att vila gashanden så går jiggen på släden bättre och få ett jämt tryck på motorsågens bygel genom att stödja andra armen mot höften.

Man hinner inte så mycket men jag har sågat 3 stockar idag av en mindre gran, valde den för att komma igång och hinna prova på fler stockar så man kan rätta de problem man upptäcker.

TS

Pontus1977  
#274643Vilken såg har du använt?

zeetorg  
#274645En Stihl 260 med timmerjigg om man skall tro det första inlägget.

husqvarna_med_sthil  
zeetorg skrev:En Stihl 260 med timmerjigg om man skall tro det första inlägget.

Jo det stämmer.

TS

husqvarna_med_sthil  
#274650huskvarnan är också med för praktiskt fixande runt arbetsplatsen.

TS
Användarvisningsbild

totte  
#274657Skoj att läsa! Såna här lite ovanliga påhitt är extra intressant, kul med folk som vågar hitta på lösningar som sticker ut! Bra jobbat!

Blivande snickare  
#274666Håller med totte! Skoj att läsa å snyggt jobbat. Lite små missar å skavanker får man räkna med på de första bitarna! :smile:

husqvarna_med_sthil  
#274681Tack ! Imorgon blir det förvärvsarbete så jag hinner inte iväg mellan dagisskjutsarna men på fredag tänkte jag fortsätta. Sedan är det som så att jag gör det som hinns eller rättare sagt det som blir i en arbetstakt som är njutbar. Det ska drickas kaffe och filosoferas också :)

Det jag eventuellt måste lämna försöker jag kapa ner lite lätt och barka så de torkar ut. Ska tydligen vara ett sätt att snuva barkborren på virket.

Ska även sätta en stödkloss på hälften på linjalen för att göra den styvare eller kanske lägga en kloss emellan och dra en skruv igenom.

TS

åberg  
#274794Fina bilder.

husqvarna_med_sthil  
åberg skrev:Fina bilder.

Tack Åberg ! Jag hade tänkt att försöka hålla bilderna så dokumentära och rättvisande som möjligt efter förmåga.

Man ska inte lägga ifrån kameran (eller annat) bakom sig för att såga om man inte vill ha det täckt av sågspån (kan man ju tycka vara naturligt men i stridens hetta :grin: ). Tänkte mig inte för och både jackan och kameran fick sig ett täcke men det var bara att ruska/blåsa av som tur var. :smile:

TS
Användarvisningsbild

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274911Har sågat en del med "jiggar" i olika utföranden! blir mest förvånad att inte en enda här har talat om för dig att en stihl ms 260 är minst tre fyra nummer för liten att såga virke med! jag sågade med ms 660 och även det gick tungt å långsamt ibland tyckte jag! ja ja...kul att du provar! :-)

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).