Sågverk (mindre)

Såga golv med enkel utrustning.

36 inlägg 29582 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Såga golv med enkel utrustning.

senmathal  
#271551 Cyklar! Vilken krutgubbe :)

   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Såga golv med enkel utrustning.

senmathal  
#274749 Nu har jag sågat upp 12 stycken plankor 35 mm tjocka och mellan 200 och 250 mm breda, de flesta närmare 250. Plankorna är kantade bara på ena sidan och tanken är att såga varje planka så bred som möjligt i byggsågen.

Frugan blev glad när jag berättade att att brädorna skull bli golv i hennes sadelkammare. Nu ska jag kolla med brorsan hur brett han kan hyvla i plan och rikthyveln. Hoppas den tar upp till 250 mm.

Tyvärr blev det på en del plankor ett ganska rejält vågmönster vilket det tydligen kan bli om kedjan är för aggressiv vilket den tydligen kan bli om man filar med rundfil. Men det ska väl gå att hyvla bort.

Det blir ju inte så helt exakta mått med en timmerjigg så några plankar blev ner mot 30 mm i någon ände. Som jag förstått så ska man dock få ett stadigt golv även om man går ner till 25 mm så det borde inte bli något problem. Får väl hyvla ner till största möjliga mått.

Nu är frågan hur jag ska torka plankorna på bästa sätt med minsta möjliga sprickor. Har någonstans hört att man kan stryka trälim i ändträet för att minska torkningen i ändarna. Är det någon som vet något om det?

/Mats

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såga golv med enkel utrustning.

JensSkoog  
#274752 Blanda vitt slöjdlim med hälften vatten och stryk ändarna. Senn ville jag stapplat plankorna med något mellan, 10 mm bitar, med 1 m. avstånd och exakt över varandra. Om du har mellanlägget ungefär 10 cm in från ändarna, och senn vägar ner stappelen med bitar av 2"x4" under et par tunga stockar innan du täcker med plåt eller annat så brukar det gå bra. Förlorar några cm på ändarna, men det måste man tola. Har gjord på det settet många gonger. Direkt solsken och varme skall du undvika.

Avatar Fallback

Re: Såga golv med enkel utrustning.

senmathal  
#274755 Tack för tips!

Är det bättre att torka ute än inomhus i en ej uppvärmd bagarstuga? Jag antar att det torkar snabbare ute nu på våren men finns någon nackdel i övrigt att trava upp plankorna inomhus.

Ska man bara stryka ändräet med lim eller någon bit in på brädan?

Du säger att man förlorar några cm på ändarna. Va är orsaken till att man gör det?

/Mats

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såga golv med enkel utrustning.

JensSkoog  
#274759 Man reknar at man får sprickar in til första mellanlägget, men om det "förloras" är en värderingssak. Mellanlägg och vikt gör at det innanför inte spricker. Nu på våren skulle bästa platsen vara inomhus med godtt om luftning och lågast möjlig tempratur. Viktigaste är å undvika brådska i turkningen. Om rummet är turrt, kan du gott sätta där lite vatten så luften inte blir för turr. Limtvätten ska bara på ändträdet. Lärde av en gammal slöjdare innan allt virke kom färdigturkat.

Användarvisningsbild

Re: Såga golv med enkel utrustning.

Anders Hansson  
#274765 Kul projekt! Jag har gjort en hel del kilformade golv själv. Brukar såga dessa 35 cm, strölägga och torka utomhus. Hyvla och fräsa sponten osv. Ska sadelkammaren vara varmbonad kan du låta golvet ligga löst ett år och skruva fast det framåt nästa vår. Annars kan det torka ihop och bli glipor vid sponten.

Ett tips för golvslipning är att gå diagonalt med maskinen. Då blir golvet jämnt. Sen föredrar jag oljade golv framför lackade. Oljan låter trät andas och det åldras och furan blir med tiden röd och fin.

Avatar Fallback

Re: Såga golv med enkel utrustning.

husqvarna_med_sthil  
#274772 Mycket intressant tråd ! Läser, följer och inspireras :)

Användarvisningsbild

Re: Såga golv med enkel utrustning.

totte  
#274789
senmathal skrev:Du säger att man förlorar några cm på ändarna. Va är orsaken till att man gör det?


Limmet suger in en bit i träet. Den biten skall sågas bort, går t ex inte bra att ytbehandla. Troligen förlorar du mindre än vad du annars skulle göra p g a ändsprickorna.

Torkning sker bäst inomhus i kallutrymme eller utomhus med ett "påbyggt tak" alltså det du täcker med måste lyftas upp så pass att det är flera dm plats för luftväxling. Helst inte i solen, den ojämna värmen gör att det torkar olika och bidrar till att det kan slå sig. Väl uppriktat underlag för stapeln är viktigt.

Användarvisningsbild

Re: Såga golv med enkel utrustning.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274877 Såga golv med enkel utrustning, helt intressant faktiskt.
Nån som har bilder på hur not och fjäder ska se ut på grövre golvplankor?

Användarvisningsbild

Re: Såga golv med enkel utrustning.

JensSkoog  
#274885 Limmet gör at det inte turkar för snabbt i ändarna och då spriker det inte så långt, men som Totti säger så blir det svårt å få olja inn i trädet där. Strö och vikt låser ochså så sprickoran inte drar sig längre en til första ströet.

Avatar Fallback

Re: Såga golv med enkel utrustning.

husqvarna_med_sthil  
#274890
JensSkoog skrev:Limmet gör at det inte turkar för snabbt i ändarna och då spriker det inte så långt, men som Totti säger så blir det svårt å få olja inn i trädet där. Strö och vikt låser ochså så sprickoran inte drar sig längre en til första ströet.


Då ska man alltså lägga ströet så långt ut i kanten som möjligt alltså för att minska sprickbildningen ?

Användarvisningsbild

Re: Såga golv med enkel utrustning.

JensSkoog  
#274900 Ja, men lite måste man "offra". Annars kommer sprickorna innanför ströet ochså. I en lagomt långsam turkning, stannar dom vid ströet.

Avatar Fallback

Re: Såga golv med enkel utrustning.

husqvarna_med_sthil  
#274939 Ok, då förstår jag. Fråga måste man när det finns någon som vet :)

Användarvisningsbild

Re: Såga golv med enkel utrustning.

JensSkoog  
#274941 Blir spännande å se resultatet. Holler med Anders Hansson att jag ville oljat och inte lackat golvet. Finns många jättebra oljor i dag.

Avatar Fallback

Re: Såga golv med enkel utrustning.

senmathal  
#274998 Kul att så många är intresserad av tråden. Nu gruvar jag lite för att ringa till brorsan och höra hur brett hans gamla Scheppach plan rikt och planhyvel tar. Hoppas att den tar 25 cm. Plankorna är i alla fall upptravade i bagrstugan med 20 mm ströläkt mellan plankorna. Funderar på om det istället för vikter skulle kunna ta ett spännband och dra runt det som sticker ut av ströläkten. Blir i och för sig ganska många band, sex styceken noga räknat men å andra sidan går det ju med några billiga från Rusta eller Dollarstore.

Det där med att vänta med att spika fast plankorna har jag faktiskt tänkt på. Tanken är väl att vi ska hålla frostfritt i sadelkammaren, runt 5 grader kanske.

När det gäller sprickor är det väl inte hela världen om det skulle vara någon enstaka spricka i kanten på några brädor. Det är ju trots allt bara en sadelkammare.

Tja nu återkommer jag väl om någon månad eller två när plankorna åtminstone har torkat en del. Det som ligger närmast nu är att dra fast en bärlina på stallväggen och sedan montera golvåsarna. Även dom egenhändigt sågade men dom har hunnit torka några veckor. Resten får dom väl torka på plats innan golvet kommer dit.

Är det svårt att lägga upp bilder på detta forum?

/Mats

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).