Sågverk (mindre)

såga fruset timmer

9 inlägg 9475 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

såga fruset timmer

skogshasse  
#250243 hej på er alla där ute är det någon som har sågat timmer med en Woodmizer i fruset virke
hur har det gått använder ni vätska på bladet och om ni gör det vad använder ni hur har ni bladet skränkt är det som vanligt eller annorlunda har ni slipat bladen som vanligt eller har ni en annan profil själv så ska jag prova för första gången till veckan jag har en lt40 att såga med



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: såga fruset timmer

Tosca  
#250247 Har du hittat fruset virke nu redan?

Avatar Fallback

Re: såga fruset timmer

pasvik  
#250252 Sager frosent furutømmer med min wm lt40, går seinere en på sommeren ellers ingen problemer. Kjør som mest uten veske, men dersom jeg bruker veske er det vatten og glykol. Kjør med samme blad som om sommeren. Du får liming, flisen limer seg fast i bordet/plankene fordi det blir varmgang når du sager. Ingen større problem og sage frosent virke, kjør på skogshasse.

Avatar Fallback

Re: såga fruset timmer

tagew  
#251194 Hej, senaste vinter när jag sågade lite på min WM LT-15 använde jag spolarvätska.
Stockarna var väl inte direkt frusna men det var nog så kallt att spånen ville frysa och vattnet som var kvar i slangarna hade frusit.
Jag har för mig att det stod i WM:s manual att man skulle använda spolarvätska.

Användarvisningsbild

Re: såga fruset timmer

anersimyra  
#251197 Ja, glykol är extremt giftigt. Både katter, hundar och fåglar tycker dessutom om smaken.. :surp:

Användarvisningsbild

Re: såga fruset timmer

traktorz  
#251199 Människor också, för den den delen. Minns en österrikisk skandal där skrupelfria kriminella tillsatte glykol till vita viner, med fatal utgång.

Användarvisningsbild

Re: såga fruset timmer

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251200 Det beror väl på vilken glykol man använder. Propylenglykolen är ju t.o.m. en livsmedelstillsats med E-nummer och finns i bäde snus och mediciner:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Propylenglykol

Användarvisningsbild

Re: såga fruset timmer

Camwood  
#251207 Glykol :roll: saft på bandsågbladet :?: nä de tror ja inte på. Jag sågar med diesel (lm pro Logosol) Det finns klingor för vintersågning med en tand under den riktiga tanden och den ska föra ut spånet bättre på fruset virke. jag har alldrig sågat med en sån och jag vet inte om det finns bandsågblad med samma tänder. Undviker att såga på vintern då även grus o sand lättare fastnar på barken.
Vintertand.jpg

Avatar Fallback

Re: såga fruset timmer

Homo abies  
#258490 Kör man med stukade band kan man slå en stuk i tandbotten för bättre spåntransport

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).