Sågverk (mindre)

Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

50 inlägg 48607 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

Skogsmann  
#258845 Jeg fikk endelig gang på tømmerjiggen min og, skar opp en svær gran som eg kommer til å lage et spisebord av. Har hatt denne jiggen en stund og har styrt mye med å få det til noe greit. Eg kom til den konkluksjonen at, gje faen i vater og å tenke for mye bare sett på linjalen og skjær første snitt(toppen). Ta deretter linjalen og legg den oppå første snitt og hold saga ovenfra, skjær andre snitt, og dermed har du 2 rette sider, så fører du bare timmerjiggen deretter utrolig kjapt, enkelt og genial måte.

Jeg lurer faktisk på om Logosol ikke har tenkt på dette, istenden for å snu å vende på denna faens stokken i alle retninger som det står i deres bruksanvisning?

Endelig er eg fornøyd med Logosols timmerjigg og min Husqvarna 385XP med håndfilt kløyvekjede på ca 10grader:) ble meget bra resultat.

Jeg har heldigvis tilgang til fullt utrusta snekkerverksted med div høvler og utstyr for å rette opp eventuelle feil, så det blir garantert et meget pent bord, for grana var full av kvit og jævelskap:)

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

kpax  
#258955 Har du provat det? Har du fått sågen att gå rakt när du har den på toppen, när du hold saga ovenfra? Finns icke risiko att saga vandrar fra linjalen? Kan man styra timmerjiggen på något annat sätt, annen måtte? Sågsvärdet måste gå igenom stocken och då vill man icke möte hinder på andra sidan. Jag gillar idéer och nyheter, problemlösningar - kan dere fortelle?
När jag sågat fram ett stamblock har jag flyttat det till min Solosåg för att skiva upp den. Två rätvinkliga ytor skulle räcka. En stock på 56 cm i rotändan och 4 m lång var för grov för min ATV-timmervagn.
Jag har en Dewalt bygghyvel, 26 cm som börjar krångla. Har du några synpunkter på hyvlar?

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

Skogsmann  
#260516 Ja går rett det, du må bare bruke litt krefter på å holde den imot linjalen så den ikkje glir ut, men det er jo bare ett snitt. Man kan jo og bare bruke en planke som man skrur fast sånn halveis på toppen, hvis du skjønner så man får tatt det første snittet, dette krever derimot et langt sverd. Det er litt vanskelig å forklare, men man trenger egentlig ikkje linjalen, men kun en planke. Tenk litt på det og prøv det fram så kan man få til det meste.

Angående høvler føler eg at det som betyr noe er selvfølgelig at stålet er skarpt nok og utkastet.
Hvis utkastet er for lite tetter det seg hele tiden, så så stort utkast som mulig. Hvis det er veldig stort trenger man ikkje alltid vente til materialene er helt tørre heller for å høvle, det tetter seg fortere jo våtere det er.

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

husqvarna_med_sthil  
#273219 Jag lyfter denna intressanta tråd igen. Är det något jag fått lära den hårda vägen så är det att min planering inte håller tidsmässigt. Jag har fått iväg mitt sågtimmer, massa och biobränsle samt fått hem 15 m3 med ved som är kluven och klar. Stormvirke har jag tagit det jag har nått med traktorn och hjälp samt en del som skogsbolaget får ta reda på när de ändå är där, men i andra änden på skiftet ligger fortfarande 15 grova granar och jag ämnar försöka såga så många jag kan i sommar men jag får inte ut dem. Finns inte en chans att komma i närheten med traktorn, för blött och brant och ingen väg att köra på. Jag skulle ta mig dit med en atv eller våga prova iaf.

Ska jag ströa det jag sågar i skogen så länge? får man göra så ?
Det jag inte hinner ta reda på barkar jag och tar hem som ved.
Ska jag fara och köpa en atv ? det skulle lösa en del transportproblem som jag tänker ?

Jag sitter och irriterar mig över logistiken, brant, blött och rent ut sagt jävligt. Vore det inte för det vore livet med skogen en dans. Mitt första år som skogsbrukare har ändå gått hyfsat i hamn men jag gillar inte detta med stormvirket som ställer till ytterligare problem att lösa och knuten sitter i transporten ut.

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

kpax  
#273242 Jag har nog inte de svar du behöver men det är roligt att komma med något om det jag kan. En ATV är väldigt smidig när det är trångt men den har sin styrradie. Tvära svängar får man kör back-fram och ta i etapper - om det finns plats för manövrer. Den har kort hjulbas och är inte bred så knöligheter i marken kan göra det spännande. Körning i sidolutning är farligt om man möter knölar.
Kopplar man på ett släp som en timmervagn blir vändradien sämre, särskilt om den är lastad med långa stockar. Man måste också se till att få rätt last på dragkroken. Sticker stocken ut långt bak timmervagnens hjul blir det ett lyft i bakändan på ATVn.
Det finns en lunningskona för knappt 2000:- såg jag nyligen, d.v.s en plastkåpa att ta stockens framända i kopplat med kedja till ATV. Det är inte roligt med att få slöa kedjor av sand. Ska du ta till ATV kanske du har en gammal presenning: klä in stocken i presenning, koppla den med kedja till stocken och dra ner den rakaste vägen om det inte är för brant så stocken kommer ikapp. Stockar glider ganska bra om de inte möter något stopp.

En annan variant är ju att såga på plats och ströa. Granbarkborren är inte road av plank. Fråga Skogsstyrelsen om insekterna. Gran torkar ju rätt fort och blir lättare. Då kanske man kan bära en bit.
Jag är ingen skogsbrukare men tar något träd ibland och kör med ATV+kärra och gillar problemlösning. Har gjort egna bockar för att få över stocken från kärra till Logosolsågen.

Användarvisningsbild

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

totte  
#273262 Det är bara obarkat färskt virke som inte får lämnas i skogen.

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

husqvarna_med_sthil  
#273462 Det innebär att om jag sågar ner så många stockar jag orkar så minskar risken rejält och jag kan lämna det i skogen tills jag får hem det med minskad risk för borren samt att jag gör rätt för mig rent lagligt om jag får ner mängden obarkat färskt virke på plats.

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

husqvarna_med_sthil  
#273463 ..Så får det bli. Sågar så många jag orkar både för att det är kul samt ovanstående. Resten barkar jag och tar hem till ved när jag har något att köra med som jag tar med dit med.

.. och tack för hjälpen. Tur det finns någon att fråga !

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

kpax  
#273485 Kul om det var till nytta. Har du funderat på hur det är att bära med ok om man är två stycken? Eller om man har en bärrem över skuldrorna med stoppning, liggunderlag eller liknande, under och kan bära på bägge sidor. Två man kan nog bära ganska många kilo då - kanske fram till där det kan hämtas med fordon. Ha det i skogen.

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

axwell  
#273487
husqvarna_med_sthil skrev:.Så får det bli. Sågar så många jag orkar både för att det är kul samt ovanstående. Resten barkar jag och tar hem till ved när jag har något att köra med som jag tar med dit med.

.. och tack för hjälpen. Tur det finns någon att fråga !


Du behöver inte renbarka hela stocken, det räcker med randbarkning, max 6 cm mellan ränderna.
Det som är långt in i traven är det inte så stor risk för angrepp.

Bygg kavelbroar av det som är på gränsen till för klent som massaved, komplettera med ris.

Om ATV kommer fram så gör en bra traktor med inkörd förare det också.
I specialfall kan det skilja till resp. fördel/nackdel.
En liten traktor går mycket billigare än en medelmåttig ATV.

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

husqvarna_med_sthil  
#273493 Jag hade tänk att försöka såga men någonstans i huvudet surrar tanken att kanske det inte är rimligt att kunna göra men försöka ska jag, vare sig mer eller mindre :)

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

kpax  
#273510 Ett till tips: Gå in på Logosol.se och leta rätt på deras handböcker. En av dem heter: Handboken för din skärutrustning. De diskuterar klyvslipade kedjor mm. De rekommenderar en motorsåg med minst den styrka som Stihl 391 har.
Om motorsågen orkar, kedjorna är vassa, linjalen rak och bra fäst i stocken så går det. Se handboken om Timmerjiggen. Sedan är frågan hur mycket man hinner.Första stocken tar en halv dag när man grubblat färdigt, de andra går fortare.
Ett problem jag hade var att när jag kom till ändan av stocken med min motorsåg så måste jag kunna ta den vidare, ha litet luft mellan stocklängderna och att de ska ligga på ett underlag så man kan vrida dem. 2 meter lång bräda fastskruvad i stockändan ger bra kraft när man rullar på någorlunda plant underlag.

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

husqvarna_med_sthil  
#274004 Idag har jag testat på lite diverse stockar här på vedbacken och det fungerar ju ! Fick rejäla sågspår i ett sista skär på en av stockarna av någon anledning.

Det är jobbigt och jag har lyckats ta tre stockar idag men då började jag klockan 06:30 och höll på fram till strax före 16. Jag glömde bort både kaffe och mat, jag måste säga att det här var hur roligt som helst.

På måndagsmorgonen blir det skogen, ska upp och ställa lite imorgon, bära upp så mycket jag får med mig.

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

kpax  
#274241 Skitroligt! En tonåring i grannfamiljen undrade varför jag sågar egna brädor om jag inte såg någon bra förtjänst i det - det tar ju tid. Men svaret är ju att kunna och att ta egna brädor.
Jag har en sänksåg och med den får jag raka brädor där jag inte gjort det från början - inte kantat eller nedsågat.
Sågspår: tryckt fram sågen inte rakt bakifrån? Kedjan dålig? Motstånd i en kvist? Grankvistar är hårda.
På Solosågen löper sågen på en släda på en linjal. Då blir det rakt.
Säkerheten: stanna upp och tänk ibland!
Grattis

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

antons potäter  
#305488 tja, jag köpte en timmerjigg i dag och testade lite, ch det blev helt okej men blev en väldigt ful sågad yta men det är nog bara för att jag har en kedja med 15 graders lutning körde men en huskvarna 550xpg med 18 tums svärd, undrar vad för kedja som skulle vara lämplig till min såg för bästa resultat? o

och det är la kanske i minsta laget med en 550 xpg men den borde väl fungera hyfsat ändå?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).