Sågverk (mindre)

Vilken hyvel

16 inlägg 19991 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken hyvel

Träförädlare  
#230329 Vi tillverkar idag öllåder tillbryggerier o använder e snickrimaskin typ Robland k26a för o klyva fram dom ämnen vi använder men det tar för lång tid.
Funderar påo köpa en hyvel typ Vaco eller jonsered frågan är om man kan sätta i klinger i sissta kuttern o klyva fram ämnen typ 10*50 ur en 2"6.
Vad tro ni.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Vilken hyvel

mrlynx  
#230341 Det låter mer som om du skulle behöva en lamellsåg.

Avatar Fallback

Re: Vilken hyvel

skogshasse  
#230428
Träförädlare skrev:Vi tillverkar idag öllåder tillbryggerier o använder e snickrimaskin typ Robland k26a för o klyva fram dom ämnen vi använder men det tar för lång tid.
Funderar påo köpa en hyvel typ Vaco eller jonsered frågan är om man kan sätta i klinger i sissta kuttern o klyva fram ämnen typ 10*50 ur en 2"6.
Vad tro ni.

hej menar du 10*50 mm ur en 2*6 tumm och vilka använder öllåder i trä i dag i sverige

Avatar Fallback

Re: Vilken hyvel

Träförädlare  
#230515 Vi tillverkar ca 3000st idag o ska öka till 5000st inom ett år lamellsåg ok men skulle det ok gå med en hyvel typ 5kutter ibland är ju inte virket riktigt ok. Tanken är väll o börja med andra produkter ochså så en hyvel står nog inte i vägen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken hyvel

skogshasse  
#230549
Träförädlare skrev:Vi tillverkar ca 3000st idag o ska öka till 5000st inom ett år lamellsåg ok men skulle det ok gå med en hyvel typ 5kutter ibland är ju inte virket riktigt ok. Tanken är väll o börja med andra produkter ochså så en hyvel står nog inte i vägen.

förstår fortfarande inte vad du menar att du ska tillverka kan du förklara bättre med tydligare mått eller kanske någon bild

Avatar Fallback

Re: Vilken hyvel

crille72  
#230669 I det läget skulle det passa med en lamellsåg med överkutter.
De mindre hyvlarna är inte starka nog för att köra med mer än fyra klingor.
Om hyvel ändå är alternativet så rekomenderar jag en 5-6 spindlig
Waco hm200-225 (2000-3000).
Personligen håller jag på att bygga in en Waco 3000 och den har 15kw på stavkuttern och det lär nog behövas till att klyva med många klingor.
Men varför inte köpa in klyvet och klart? om det är 10mm är det ju samma dimension
som bindströn.

Avatar Fallback

Re: Vilken hyvel

Träförädlare  
#230708 är dom 50 mm breda.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken hyvel

crille72  
#230736 Har jobbat med bindströtillverkning där tog vi ut 10 mm ur 50*150 med lamellsåg
alltså 10 st sågklingor och två st rensklingor på vardera sida.
Lamellsågen tror jag åtminstone var 35hk och den kraften behövdes.
En gammal jonsered tror jag inte är att satsa på då dom är svåra att få fina resultat med, dom är
lätta att trimma effekten på men att hyvla lite mer avancerat duger dom inte till.
Men vill visst går det, du kan få köpa min Jonsered 45k för 5000kr och klyva med den om det är så. Ska du vara lite mer seriös så skaffa en fräsch Weinig eller större Waco. men du kommer inte i närheten av en lamellsåg.

Användarvisningsbild

Re: Vilken hyvel

Camwood  
#231039
crille72 skrev:Har jobbat med bindströtillverkning där tog vi ut 10 mm ur 50*150 med lamellsåg
alltså 10 st sågklingor och två st rensklingor på vardera sida.
Lamellsågen tror jag åtminstone var 35hk och den kraften behövdes.
En gammal jonsered tror jag inte är att satsa på då dom är svåra att få fina resultat med, dom är
lätta att trimma effekten på men att hyvla lite mer avancerat duger dom inte till.
Men vill visst går det, du kan få köpa min Jonsered 45k för 5000kr och klyva med den om det är så. Ska du vara lite mer seriös så skaffa en fräsch Weinig eller större Waco. men du kommer inte i närheten av en lamellsåg.

En stilla undran, jobbar du verkligen med hyvlar eller jobbar du på ett ställe där dom har hyvelmaskiner :?: Med tanke på dina svar så kan man ju undra!

Avatar Fallback

Re: Vilken hyvel

crille72  
#231096 För att komma på det klara med den frågan.
Jag sa upp mej från anställningen som Hyvelmästare/Traktorförare för ett år sedan.
Just nu hyvlar jag fram byggvirke på en mindre snickerihyvel (waco hlm5)
och klyver på en vanlig klingsåg med matarverk.

Samtidigt bygger jag för en Waco 3000 linje med inmatare och läggare samt
ändspontnings utrustning
Åxå Byggs för en bandsågslinje med dubbla bandsågar men den är i andra hand

Att bygga detta kostar mycket pengar och efter som det jag säljer för tillfället
duger lilla maskinerna till så tar jag det lite lugnt med dom stora än så länge.

Hoppas du fick dom svar du önskade

Avatar Fallback

Re: Vilken hyvel

Träförädlare  
#231562 Kenneth i Ljungdalen hadde en Waco till salu har du kikat på den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken hyvel

Träförädlare  
#231820 Ska ner till Rikard Persson i Lindesberg efter semestern o kika på både hyvlar o klyv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken hyvel

hansa7  
#232100 Skulle vilja slå ett slag för att skicket på en hyvel förmodligen är viktigare än märket.
En hyvel med slitna bord osv är svår att hyvla på oavsett om den heter Jonsered,Waco eller något annat.
Är den i däremot i gott skick så ser inte jag vad som skulle vara problemet att hyvla på tex en Jonsered 45:a.
En hyvel är ju grymt mycket mer flexibel än en lamellsåg om man kanske får nya idéer på vad man vill producera och som jag ser det så är inte några tusen öllådor en så stor mängd utan att det skulle gå alldeles utmärkt att köra fram i vilken äldre produktionshyvel som helst !
Men det är ju min åsikt och smaken är bekant som baken :)

Användarvisningsbild

Re: Vilken hyvel

Camwood  
#232473
hansa7 skrev:Skulle vilja slå ett slag för att skicket på en hyvel förmodligen är viktigare än märket.
En hyvel med slitna bord osv är svår att hyvla på oavsett om den heter Jonsered,Waco eller något annat.
Är den i däremot i gott skick så ser inte jag vad som skulle vara problemet att hyvla på tex en Jonsered 45:a.
En hyvel är ju grymt mycket mer flexibel än en lamellsåg om man kanske får nya idéer på vad man vill producera och som jag ser det så är inte några tusen öllådor en så stor mängd utan att det skulle gå alldeles utmärkt att köra fram i vilken äldre produktionshyvel som helst !
Men det är ju min åsikt och smaken är bekant som baken :)

Det du beskriver är vad jag tycker , och tryckte till KRILLE 77 onödigt mycke :sad:
Summan av altihop är ,Att det spelar ingen roll vilken hyvel man har :grin: kan man hyvla så kan man.

Avatar Fallback

Re: Vilken hyvel

hansa7  
#232583 Så är det ju..fast även om man kan så är det en ständig kamp :P
Väldigt synd om någon skall känna sig påhoppad för meningen är ju att det skall vara kul och givande att utbyta erfarenheter och kunskap !
Jag tycker crille72 verkar ha ett kul projekt på gång även om det nog tar ett tag..bygga en egen hyvel och klyvlinje är ett enormt projekt om man skall göra det själv :)
Jag tycker för övrigt att detta är ett utmärkt forum ..här finns mycket matnyttigt om man letar !
Kanske en del blaj-blaj också men det kan man hoppa över 8)

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).