Sågverk (mindre)

Woodmizer LT15

167 inlägg 108009 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

clasandre  
#285079 En fråga till er som har ett bandsåg verk. Hur valde ni mellan bensin motor och elmotor? Finns det någon skillnad mer än bensin motorn går att använda även utan att ha tillgång till el i närheten?

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285098 För mig var möjligheten att köra utan ström helt avgörande.
Sen vägde jag väl litegrann in att den är på 19 friska hk jmfr 5kw elmotor.

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

clasandre  
#285102 Någon som har erfarenhet av både el och bensin drivna sågar som kan säga hur stor skillnad de är mellan de olika motoralternativen i själva sågningen? Är det bara skillnader i kraft eller finns det andra skillnader?

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

Träförädlare  
#285128
Storforsen skrev:Om det är mitt inlägg du svarat på Träförädlare så tycker jag att det är lite svårtolkat. Utveckla gärna svaret lite mer

Det var skogshasse jag svarade.

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

Tor-Arne  
#289831 Jag installerade ett LT15 för nästan ett år sedan, jag har kört upp ca 2000 löpmeter sedan dess, så det har inte gått så mycket, men lite blir det ju.
Jag är rätt nöjd med sågverket i allmänhet och måttställaren i synnerhet :-)
I bland får jag såg ränder på planken ca 20 cm långt område med 1.5 till 2 m mellanrum. Jag har inte kommit på vad det beror på, men verkar inte ha med sågbandet att göra...
Har någon sett något liknande?

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

Pabene  
#289853 clasandre,
Jag sågar med stockbandsåg med 7,5 kW elmotor. Jag har haft en såg av samma storlek med 18 hk (= ca 13 kW ) "Vanguard" bensinmotor. Jag upplever att sågen jag nu har med Elmotorn är klart bättre.
Bensinmotorn tappade fort ork då varvtalet minskade vid belastning. Elmotorn har bättre "vrid" och den gör det lättare att såga. Har du el tillgängligt, välj elmotor.
Som jag skrev i en annan tråd här, rekommenderar seriösa sågtillverkare att en förbränningsmotor bör ha minst dubbla effekten jämfört med elmotor, för att kunna såga med samma prestanda. En dieselmotor är bättre än en bensinmotor.

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

jakobn  
#290012
Slurfi skrev:För mig var möjligheten att köra utan ström helt avgörande.
Sen vägde jag väl litegrann in att den är på 19 friska hk jmfr 5kw elmotor.


Kan vi få en rapport om sågandet så här långt?

Har själv sågat mycket kvistigt och krokigt virke och har inte haft problem med att blade drivit. A och O är att hålla alla inställningar till sågbladet inom de marginaler som anges i manualen, så fort jag kör av ett band, kör in i stockhållare eller backar bandet in i stocken kontrollerar jag inställningarna och om något är fel gör jag en helt ny injustering. Desutom gör jag injustering efter en längre tids sågande eftersom det tycks bli lite fel med tiden oavsett om man klantat sig eller inte.
Sedan är det ju viktigt att köra sakta genom större kvistar, framförallt i torrt virke, men jag tycker man hör tydligt om man kör för snabbt genom en kvist.

För övrigt undrar jag om någon har hittat en bra lösning för att lägga den tilltänkta sågytan parallelt med sågbanan. Hur mäter och justerar ni?
Det och hantering av skalkar är vad jag kan spara mest tid på att optimera, innan dess känns det inte lönt att fundera på någon form av uppgradering av sågverket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290063 Har inte hunnit såga så mkt än, men nog är det en skoj maskin att ha tillgång till när man får en stund över ibland. Känner mig som nybörjare än.

Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Sunilorblede  
#290079 Jag och farsan har ett LT15 inhandlat i fjolhöst som under året sågats en del på. Är väl nybörjare fortfarande men vår metod för att få sågytan parallell med sågbänken är att vid de två första sidorna som sågas mäta avståndet till märgen från sågbänken och sen med hjälp av en pelardomkraft höja smalsidan.

För övrigt har jag en fråga: är det någon annan som har problem med att de små filtklädda plåtbitarna som dras framför och bakom hjulen för att hålla bort skräp inte gör sitt jobb? De har lossnat och småskräp kommit in som gör att sågen går trögare på banan. Funderar på en modifiering av något slag där..

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

jakobn  
#290093 Så gör jag med, men använder saxdomkraft kopplad till skruvdragare. Skulle vilja komma från springet mellan ändarna på stocken. Ligget stocken fel och är lång kan den sänkas betydligt i ena änden när man höjer andra. När man sedan klämmer fast stocken flyttar den sig ibland. Sågar en del på beställning där det inte får skilja mer än några millimeter mellan den bestämmda punkten i änden på stockarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342679
1442665081_sep2015wmlt15cut.jpg

Jag har inte räknat ut vad den extra hållaren är till för, nån som vet?
Tänkte annars kapa av den där för att slippa snubbla på den.

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

jakobn  
#343033 Det är väl för att hjulet sticker ut längre på vänstersidan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343061 Nej, den främre hållaren räcker till för den uppgiften.
Allt till höger om den röda pilen är oanvänt och jag ser ingen anledning att behålla det.

Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Bax  
#343074 För en som inte har en sån såg är den där bilden lite kryptisk.
Har du nån översiktsbild?

Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343130
Bild


Detta liknar min såg rätt så mkt, man ser att ena sidans räl är längre
och så ska det vara men de sista 30cm fyller ingen funktion.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).