Sågverk (mindre)

Lm Pro från logosol

12 inlägg 10408 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lm Pro från logosol

Flax12  
#225164 Timmer bandsågen både el o bensin varianten. Är det någon som har någon erfarenhet av den? Bra eller dåliga. Går visst bara att få hydraul tillbehören till bensin modellen.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Lm Pro från logosol

mrlynx  
#225270 Sågverket tillverkas av norwood http://www.norwoodsawmills.com/ och heter mx34 i deras sortiment.

Sök efter norwood mx 34 på tex forestryforum.com så hittar du nog fler ägare av sågverket.

Avatar Fallback

Re: Lm Pro från logosol

Apple farmer  
#225313 Saga virker stort sett greit den. Noen småproblemer har det vært, men så kjøpte jeg en av de aller første som ble produsert også, så det er nok rettet på noen småfeil på de som produseres nå. Pga. helseproblemer som har oppstått skulle jeg gjerne hatt hydraulikk, men det blir jo en helt annen pris.

Avatar Fallback

Re: Lm Pro från logosol

Flax12  
#225463
mrlynx skrev:Sågverket tillverkas av norwood http://www.norwoodsawmills.com/ och heter mx34 i deras sortiment.

Sök efter norwood mx 34 på tex forestryforum.com så hittar du nog fler ägare av sågverket.

Tack för tipset om det forumet! Hemsidan har jag varit på för ett halvår sen men där fanns en nyhet "HD 36". :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lm Pro från logosol

Flax12  
#225465
Apple farmer skrev:Saga virker stort sett greit den. Noen småproblemer har det vært, men så kjøpte jeg en av de aller første som ble produsert også, så det er nok rettet på noen småfeil på de som produseres nå. Pga. helseproblemer som har oppstått skulle jeg gjerne hatt hydraulikk, men det blir jo en helt annen pris.

Låter bra! Har du elmatning på den? Hur mycket kör du mellan band bytena? om du inte kör i något större förstås. Slipar du själv? Vad saknar du på sågen förutom hydrauliken?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lm Pro från logosol

Apple farmer  
#225533 *Ja, jeg har elmatning, men hadde litt problemer med det til å begynne med fordi det var for liten klaring mellom saga og skinnebanen slik at det gikk tungt på noen punkter. Har fått nye hjul som saga går på fra Logosol som er litt større og da går det fint. Regner med at det er fikset på de som selges nye nå.
*Det varierer hvor mye man kan kjøre før man skifter bånd, det er helt avhengig av hvor rent tømmeret er siden det ikke er noen barkfres som går foran bladet slik det er på dyrere sager.
*Jeg har slipemaskin, men har ikke fått satt den opp enda... Ting tar tid;-) Har sikkert 25 blader som skulle vært slipt nå...
*Det er tungt å snu rundt store stokker, så hydraulikk hadde vært bra, dessuten savner jeg elektrisk opp/ned på selve saga. De dagene jeg har skjært forholdsvis mye merker jeg det godt på den armen som brukes til å sveive saga opp/ned. Jeg har bygd opp sagbenken litt for å slippe å stå bøyd når jeg håndterer stokker/bord og dermed kommer sveiva ganske høyt opp. Dvs. at det fungerer bra for ryggen, men litt dårlig for arm/skulder.

Avatar Fallback

Re: Lm Pro från logosol

Flax12  
#225579 Tack för dom svaren. Lycka till med slipningen av alla banden, när du får tid! :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lm Pro från logosol

Flax12  
#229463 Efter mycket "spånande" så blev det till slut en ersättare för den gamla cirkelsågen från 60-talet. Men inte blev det något bandsågverk. Det blev ett beg Laimet 120! :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lm Pro från logosol

Blivande snickare  
#229504 Grattis! :smile:

Avatar Fallback

Re: Lm Pro från logosol

Flax12  
#229713 Tack för det :smile: . Nu ska det först monteras ner och transporteras hem. Sen blir det en provisorisk uppställning i något år eller två, då det krävs ett bättre såghus. Blir förhoppnings vis provsågning i slutet av juli.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lm Pro från logosol

Bax  
#229721 Från LM Pro till Laimet 120, "det var skillnad det , sa han som bytte till pojkvän"....

Avatar Fallback

Re: Lm Pro från logosol

Flax12  
#229779 :lol: Ja stor skillnad, men hade ju cirkel innan så jag höll mig kvar till flickor... :smile: Jämförde bandsågarna hårt en sista gång på Elmia, flitiga säljare/sågare men insåg att den skog som ska sågas trots allt lämpade sig bäst för cirkel. Men ska man köra mer special och i mindre omfattning så är dom ett bra alternativ. Ett lååångt samtal med Byström den äldre hjälpte inte men va trevligt ändå :smile:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).