Sågverk (mindre)

Synpunkter på anhåll

8 inlägg 7247 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Synpunkter på anhåll

Stefan Hansson  
#222912 Vad tror Ni om att göra ett anhåll på följande sätt?

Man borde ju få stocken att hela tiden ligga ann mot anhållet.

Någon som ser något problem med detta?

Har idag en lösning som är liknade denna men med fler rullar på anhållet. Har märkt att mitten på stocken ibland ej vill ligga riktigt ann mot sista rullen vilket gett plankor med formen av ett timglas.

Ide.jpg




   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Synpunkter på anhåll

zeetorg  
#222995 Enda problemet är väl att din hävstång kommer att villja vrida stocken litegrann då anhållet inte kommer mitt emot.

När du säger timglas, hur mycket skiljer det då mellan ändarna och mitten?

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på anhåll

Stefan Hansson  
#222998 Sågar jag en 2"4 kan den bli 55 mm i ändarna och kanske 50 på mitten.
Jag tror inte stocken vrider sig så mycket eftersom att den hålls fast i bakkant.

   TS
Avatar Fallback

Re: Synpunkter på anhåll

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223003 Varför hålls den i bakkant?

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på anhåll

Stefan Hansson  
#223004 Just för att den skall ligga still. Samt om man trycker lite för hårt med hävstången på stocken så glider stocken på bänken och följer då inte med. Den som sitter bak får nämligen se till så att stocken följer med.
Det finns ju ingen matning i min hävstång

   TS
Avatar Fallback

Re: Synpunkter på anhåll

Tosca  
#223018 Prova att lägga över den någon cm extra i bakkant, det ska vara lagom att blocket inte stannas av friktionen mot anhållet.
Du får en betydligt längre hävstång om du styr i bakkant än om du ska pressa med ett hjul.

Användarvisningsbild

Re: Synpunkter på anhåll

Camwood  
#223106
Stefan Hansson skrev:Vad tror Ni om att göra ett anhåll på följande sätt?

Man borde ju få stocken att hela tiden ligga ann mot anhållet.

Någon som ser något problem med detta?

Har idag en lösning som är liknade denna men med fler rullar på anhållet. Har märkt att mitten på stocken ibland ej vill ligga riktigt ann mot sista rullen vilket gett plankor med formen av ett timglas.

Ide.jpg

Jag tror att det är något fel på din sågbänk :cry: När klingor och annhåll är korrekt insällt så ska man kunna såga utan både med rulle och stöd i bakant på blocket.

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på anhåll

zeetorg  
#223209 Håller med Camwood, man skall inte behöva pressa speciellt hårt mot anhållet.

Men problemet kan även uppstå på grund av dåligt virke.
Om man sågar virke av sämre kvalitet och med mycket tjur, så är det lätt att stocken vill kröka sig när man sågar i den. Då kan du också få det här fenomenet med timglas om du inte sågar rätt.
Vill man ha spikrakt virke (och det vill man ju förståss) i en "bonnsåg" så måste man vara lite aktiv och se till att stocken verkligen ligger optimalt på bordet.

Vill sågämnet alltid vrida sig åt ett håll är det något som är fel på klingan eller bänken.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).