Sågverk (mindre)

Logosol M 8 v/s Wood-Mizer LT 15

25 inlägg 25709 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Logosol M 8 v/s Wood-Mizer LT 15

tagew  
#221568 Hej jakobn, min spånsug har 2,2 kW motor.
Det borde vara motsvarande den modell DC2200 som ex Verktygsstallet har.

http://www.verktygsstallet.se/trabearbetning.htm

Jag köpte dock min från Koneita i Finland.

http://www.koneita.com/puruimurit/index.htm

Modell Nova 2200
Den vill inte riktigt orka suga när jag sågar riktigt grova stockar och det blir ett sådant förhållande att sugslangen blir i många krokar. Jag har slangen löper längs en lina och när jag kommer till slutet av stocken blir slangen i många nedhängande krokar och det påverkar säkert sugförmågan negativt.
Vore ju klart bättre om slangen sträcktes mera ju längre i sågskäret man kommer.
När jag hade sugen stod vid sidan av sågen och lät slangen ligga på marken var det inte några som helst problem.
Kan tillägga att min spånslang är ca 12 m lång.

Mvh Tage W

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Logosol M 8 v/s Wood-Mizer LT 15

Sundvik  
#221600 De senaste inläggen har väl varit lite off topic men det blir lätt så, måste nu skriva att jag var och kikade på en begagnad M7 med E8000 och elmatning och det bar sig inte bättre än att den kom med mig hem så få se nu om jag har hoppat i galen tunna, jag som var inställd på att skaffa en bandsåg. Det tar en tid ännu innan snön har smält bort där sågverket skall placeras så eventuella utvärderingar får vänta en stund men det lilla jag såg på plats så var ändå rätt hyfsat.

Nu skall jag passa på och fråga Logosolanvändare lite då samtidigt, måste man använda Logosols kedjeolja eller kan man använda helt vanlig motorsågs kedjeolja ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Logosol M 8 v/s Wood-Mizer LT 15

jakobn  
#221690 Min slang kommer också hamna kring 12 meter så det låter ju lite oroväckande. Vilken dimension har du på slangen?
Finns ju en variant där man har ett ledat stag som bär slang och kabel istället för vajer, då borde man få mindre veck på slangen. Kanske får prova det.

Angående kedjeolja så går det bra att använda vilken som helst. Tror inte du kommer bli besviken på din solosåg, bara man tar det för vad det är. Är ju inte vidare effektiva maskiner i de prisklasserna, fast det finns ändå folk som sågar stora mängder varje år på solosågar.

Avatar Fallback

Re: Logosol M 8 v/s Wood-Mizer LT 15

Sundvik  
#221748 Hur effektiv den är får man ju se men motorn är ju faktiskt något kraftigare än på Wood-Mizern LT 15, men då drar ju en kedja mera spån så det går sannolikt tyngre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Logosol M 8 v/s Wood-Mizer LT 15

tagew  
#221753 Jag har 100 mm spånslang, det är vanligen i den del av slangen som går från "såghuvudet" upp till vajern som det blir stopp, verkar som det inte skulle orka lyfta. Det handlar ju om nästan 2 m rakt upp.

Avatar Fallback

Re: Logosol M 8 v/s Wood-Mizer LT 15

kolmannen  
#221755
Sundvik skrev:De senaste inläggen har väl varit lite off topic men det blir lätt så, måste nu skriva att jag var och kikade på en begagnad M7 med E8000 och elmatning och det bar sig inte bättre än att den kom med mig hem så få se nu om jag har hoppat i galen tunna, jag som var inställd på att skaffa en bandsåg. Det tar en tid ännu innan snön har smält bort där sågverket skall placeras så eventuella utvärderingar får vänta en stund men det lilla jag såg på plats så var ändå rätt hyfsat.

Nu skall jag passa på och fråga Logosolanvändare lite då samtidigt, måste man använda Logosols kedjeolja eller kan man använda helt vanlig motorsågs kedjeolja ?



Jag använder vanlig mineraloljebaserad kedjeolja, funkar hur bra som helst. Kan även passa på att tipsa om en postningsmall om du inte sett den, http://www.naslundstra.se/page8.html

Avatar Fallback

Re: Logosol M 8 v/s Wood-Mizer LT 15

Sundvik  
#221791 Tack för det tipset

   TS
Avatar Fallback

Re: Logosol M 8 v/s Wood-Mizer LT 15

jakobn  
#221914 Fundera på hur du gör med vattnet nu när du har spånsug. Håller du mindre flöde nu för att det inte ska sätta igen så lätt? Eller det gör kanske ingen större skillnad.
Jag försöker fundera ut hur man skulle kunna göra för att ha spånslangen längs med golvet istället.......fast det går inget vidare för tillfället, men återkommer om jag skulle komma på någon genial lösningn som ingen annan tänkt på :-)

Avatar Fallback

Re: Logosol M 8 v/s Wood-Mizer LT 15

Sundvik  
#222206 Eftersom jag skaffat ett Logosol M 7 sågverk så avslutar jag tråden för min del, ni övriga som vill diskutera andra liknande frågor gör vad ni vill, jag startar nu en tråd angående handhavandet av en M 7.

   TS
Avatar Fallback

Re: Logosol M 8 v/s Wood-Mizer LT 15

jakobn  
#222233
Sundvik skrev:Eftersom jag skaffat ett Logosol M 7 sågverk så avslutar jag tråden för min del, ni övriga som vill diskutera andra liknande frågor gör vad ni vill, jag startar nu en tråd angående handhavandet av en M 7.

Bra initiativ

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).