Sågverk (mindre)

Vilket sågverk ska man köpa??

25 inlägg 29973 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilket sågverk ska man köpa??

Pe_Er_79  
#217066 Tänker köpa ett sågverk i vår. Har tänkt lägga ut ca 55K ink moms. Jag har framför allt tittat på Logosol och Bamsesågen, har även kollat igenom Wood-Mizers sågar.

Och nu tror jag att det kommer att bli en Bamsesåg med längsta standardlängd (9 meter). I övrigt kommer sågen att vara relativt standard. Alla tillbehör går det ju att komplettera med i ett senare skede. Det hade vart trevligt med ett mobilt sågverk men då lär man ut med lite mer pengar..
Jag har fått en bra känsla för Bamsesågen och deras personal. Har haft lite telefonkontakt med dom.
Med sågverket är tanken, att jag ska försörja min fastighet med virke från den egna skogen, så länge jag är i farten. Och det bör vara åtminstone 30år till. Kan även tänka mig att såga åt andra.

Jag är intresserad av alla tankar och kommentarer kring detta. Kring Bamsesågen, Logosol och så vidare.
Våren närmar sig och jag måste snart bestämma mig..



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Vilket sågverk ska man köpa??

Camwood  
#217082 Det finns mycke att läsa om sågverk i tidigare trådar här på forumet :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vilket sågverk ska man köpa??

Bax  
#217093 Jag går i samma tankar som du.
En kollega som har en Logosol M7 (kedjesåg) med extra allt är väldigt bestämd när han säger åt mig: "Bandsåg!"
Han har sågat i många år så han borde ju ha rätt......men ändå grubblar jag :)

Avatar Fallback

Re: Vilket sågverk ska man köpa??

jakobn  
#217199 En sak som kan vara tänkvärd eftersom du vill såga till husbehov, bamsesågen har ingen lösning för att såga klena dimensioner (under 2"). Logosol har ju sina saxstöd mm, alltid något men känns inte optimalt eftersom det fortfarande kommer hänga i mitten. När jag prata med en säljare på bamsesågen så nämnde jag problemet och deras lösning var att ha tre stockhållare med avstånden 2,5 och 1,5 meter. Är ju knappast en lösning på problemet men det fick jag inte någon förståelse för från dem.

Avatar Fallback

Re: Vilket sågverk ska man köpa??

Pe_Er_79  
#217201
Camwood skrev:Det finns mycke att läsa om sågverk i tidigare trådar här på forumet :smile:


Klart det finns . Och jag har läst en del men känner mig ändå som ett frågetecken.. :?:
Hoppas att den här tråden ska leda mig in i ljuset! :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilket sågverk ska man köpa??

Pe_Er_79  
#217203
Bax skrev:Jag går i samma tankar som du.
En kollega som har en Logosol M7 (kedjesåg) med extra allt är väldigt bestämd när han säger åt mig: "Bandsåg!"
Han har sågat i många år så han borde ju ha rätt......men ändå grubblar jag :)


Varför bandsåg?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilket sågverk ska man köpa??

Pe_Er_79  
#217205
jakobn skrev:En sak som kan vara tänkvärd eftersom du vill såga till husbehov, bamsesågen har ingen lösning för att såga klena dimensioner (under 2"). Logosol har ju sina saxstöd mm, alltid något men känns inte optimalt eftersom det fortfarande kommer hänga i mitten. När jag prata med en säljare på bamsesågen så nämnde jag problemet och deras lösning var att ha tre stockhållare med avstånden 2,5 och 1,5 meter. Är ju knappast en lösning på problemet men det fick jag inte någon förståelse för från dem.


Jasså, är ganska säker på att det står i deras brochyr, att man kan såga allt från lövtunnt till kraftiga block...

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilket sågverk ska man köpa??

skogshasse  
#217214
Pe_Er_79 skrev:
jakobn skrev:En sak som kan vara tänkvärd eftersom du vill såga till husbehov, bamsesågen har ingen lösning för att såga klena dimensioner (under 2"). Logosol har ju sina saxstöd mm, alltid något men känns inte optimalt eftersom det fortfarande kommer hänga i mitten. När jag prata med en säljare på bamsesågen så nämnde jag problemet och deras lösning var att ha tre stockhållare med avstånden 2,5 och 1,5 meter. Är ju knappast en lösning på problemet men det fick jag inte någon förståelse för från dem.


Jasså, är ganska säker på att det står i deras brochyr, att man kan såga allt från lövtunnt till kraftiga block...

ja det är helt rätt att man kan såga det

Avatar Fallback

Re: Vilket sågverk ska man köpa??

sveakatten  
#217225 Jag har ett Lennartfors sågverk, jag tycker det fungerar bra. Men problemet med kedjesåg är ju att det tar så mycket av virket, sågar du 1" så får man räkna en bräda mindre per stock, jämnfört med bandsåg. Samtidigt är det ju inget större problem att få sågen att gå rakt, bandsåg verkar ju vara känslig för bark och kvist, om man inte har en för klinga.

Avatar Fallback

Re: Vilket sågverk ska man köpa??

jakobn  
#217231
Pe_Er_79 skrev:
jakobn skrev:En sak som kan vara tänkvärd eftersom du vill såga till husbehov, bamsesågen har ingen lösning för att såga klena dimensioner (under 2"). Logosol har ju sina saxstöd mm, alltid något men känns inte optimalt eftersom det fortfarande kommer hänga i mitten. När jag prata med en säljare på bamsesågen så nämnde jag problemet och deras lösning var att ha tre stockhållare med avstånden 2,5 och 1,5 meter. Är ju knappast en lösning på problemet men det fick jag inte någon förståelse för från dem.


Jasså, är ganska säker på att det står i deras brochyr, att man kan såga allt från lövtunnt till kraftiga block...


Hehe jasså det säger du :grin: :grin:, jag tror du missar poängen.

Det i alla fall verkar som du redan bestämt dig, så du kommer själv bli varse problemen snart.
Lycka till med köpet och rapportera gärna om du hittar en smidig lösning på ovannämnda.

Användarvisningsbild

Re: Vilket sågverk ska man köpa??

Bax  
#217252
Pe_Er_79 skrev: Varför bandsåg?


Mindre spill och snabbare såghastighet, menar han.

Men jag är också fundersam på om bandet flexar upp och ner beroende på kvistar etc.

För att såga tunnare bräder brukar dom väl lägga en tvåtum som underlag för att undvika nerhänget(?)

Avatar Fallback

Re: Vilket sågverk ska man köpa??

Pe_Er_79  
#217380
jakobn skrev:
Pe_Er_79 skrev:
jakobn skrev:En sak som kan vara tänkvärd eftersom du vill såga till husbehov, bamsesågen har ingen lösning för att såga klena dimensioner (under 2"). Logosol har ju sina saxstöd mm, alltid något men känns inte optimalt eftersom det fortfarande kommer hänga i mitten. När jag prata med en säljare på bamsesågen så nämnde jag problemet och deras lösning var att ha tre stockhållare med avstånden 2,5 och 1,5 meter. Är ju knappast en lösning på problemet men det fick jag inte någon förståelse för från dem.


Jasså, är ganska säker på att det står i deras brochyr, att man kan såga allt från lövtunnt till kraftiga block...


Hehe jasså det säger du :grin: :grin:, jag tror du missar poängen.

Det i alla fall verkar som du redan bestämt dig, så du kommer själv bli varse problemen snart.
Lycka till med köpet och rapportera gärna om du hittar en smidig lösning på ovannämnda.


Eller så ger du en utförligare förklaring av din poäng... :wink:
Jag har inte bestämt mig ännu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilket sågverk ska man köpa??

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217530 Jag kör med ett kedjesågverk just nu. Fungerar bra med kedja. Nackdelen är ju spånet, blir ju en hel del. Jag har en hästägare som granne som hämtar allt spån som jag producerar, mycket smidigt. Sågsnittet är ca 7mm, hur mycket är det på en bandsåg?

Nackdelen som jag ser med band är ju att det är svårt att fila bandet, kräver väl specialmaskiner? En sågkedja räcker ju med vanlig fil om man har tungan rätt i mun, annars en slipmaskin för en femhundring. Lätt att ställa in också, vattenpass och vinkelhake är allt som behövs.

Avatar Fallback

Re: Vilket sågverk ska man köpa??

Torbjörn Pettersson  
#217585 Det mest optimala måste väl att "blocka" stockarna med kedjesåg. (Billigt och lättfilat.) Sen när blocken är fria från bark och föroreningar såga med klinga eller band för hög kapasitet och litet kapsnitt. Jag har själv tittat mycket på olika sågbänkar och hade nästan bestämt mej för en bamsesåg med kedja och klingsåg, när det dök upp en beg logosol på blocket inte långt hemifrån. En eldriven M5 med 7,5 meters bänk. Jag slog till direkt! Svärfar ville dock låna den först, så nu står sågen där...

Avatar Fallback

Re: Vilket sågverk ska man köpa??

Midgård  
#217614 Har själv en Logosol M7 med eldrift och elmatning. Är imponerad av vad man kan åstadkomma med så enkla grejer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).