Sågverk (mindre)

Lövtimmer

3 inlägg 4035 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lövtimmer

Jamax  
#216608 Hej!
Har fått tag i ett tjugotal stockar av asp, björk och lönn i lite olika grovlek och längd som jag tänkte såga. Finns säkert nån tråd om detta men jag orkar inte leta...

Hur sågar man det bäst om man inte riktigt vet vad man ska ha det till?
Är inne på att bara skiva dom okantade i 2 tum... Finns det nån annan bra (bättre?) metod?
Löv, och framförallt asp, har ju en tendens att vilja kröka sig åt olika håll innan den ens hunnit av sågbänken... Hur undvika det?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Lövtimmer

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216616 Jag hade nog sågat tunnare än 2 tum. Känns väl grovt, även om man behöver lite extra om man ska hyvla virket sen.

Fast det kanske är lättare att torka grovt virke utan att det kröker sig?

Avatar Fallback

Re: Lövtimmer

Brickan  
#216617
Jamax skrev:Löv, och framförallt asp, har ju en tendens att vilja kröka sig åt olika håll innan den ens hunnit av sågbänken... Hur undvika det?
Strölägga plant och torrt. Jämntjocka strön, någorlunda tätt, rätt över varandra med ordentlig tyngd på. Stapla hellre högt än bredd för att få tyngd. Ev spänna ihop med spännband, men detta måste då efterspännas allteftersom det torkar. Sedan se till att det finns fri luftväxling och inget tillfört vatten. Tex plåttak uppåt och plast mot backen och någon typ av regnskydd på sidorna som inte stoppar vinden. Det är väl vad jag kunnat se som rekommendation.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).