lör 19 mar 2005, 19:30#42Jag funderar på att bygga en virkestork för virke som jag sågar i min solosåg. Finns det någon med erfarenhet av detta. Vad ska man tänka på? Vilken effekt krävs? Hur varmt ska det vara?
Sågverk (mindre)
Virkestork
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

sön 20 mar 2005, 10:59#60Snubblade över en annons i land om virkestorkar.
http://www.snickra.net/sauno/index.html
Kanske kan vara nått
Kanske kan vara nått
tis 17 apr 2007, 20:47#8158kul att du satsar! men... en virkes tork är en hel vetenskap den personen som sköter det på ett sågverk har ett mycket stort ansvar skulle något gå snett står stora värden på plan till ingen nytta.Mycket lätt att torka "sönder virket.Incomac är en bra leverantör,ska du satsa på vandringstork?bygg inte för litet,satsa lagom stort du växer snart ur den kanske
tis 13 sep 2011, 15:53#138948
Personligen skulle jag vilja ha en med mer kapacitet.
Det bör gå in ett paket på åtminstone 1x2x5 m
Hansson skrev:Snubblade över en annons i land om virkestorkar.
Kanske kan vara nått
Personligen skulle jag vilja ha en med mer kapacitet.
Det bör gå in ett paket på åtminstone 1x2x5 m
ons 14 sep 2011, 07:41#139069Jag har köpt ett begangnat torkaggregat BIM. Tog sedan kontakt med tillverkaren, som gärna (mot en blygsam summa) delade med sig av instruktioner och ritningar. Tyvärr har inte tiden räckt till att bygga ännu, men det kommer.
www.bim.nu
www.bim.nu
Re: Virkestork
Camwood - Edsbro Norrtälje Kommun och skog i Nyadal Höga kusten och träverkstad och såg i Enviken Dalarna- ons 14 sep 2011, 20:57
ons 14 sep 2011, 20:57#139165
Ursäkta en idiot men va f, menar du med VM i trådlyft
Bax skrev:VM i trådlyft?
Ursäkta en idiot men va f, menar du med VM i trådlyft
SMV 21 s SMV Drivax Fendt Dieselross med halvband BM55 med kedjor och kälke MF 35 Ockelbo 8000 med kälke
Camwood - Edsbro Norrtälje Kommun och skog i Nyadal Höga kusten och träverkstad och såg i Enviken Dalarna- ons 14 sep 2011, 22:58
ons 14 sep 2011, 22:58#139222Du har nog rätt HHHHHHHHaaaaaaaa
Men jag sa att jag va en idiot
SMV 21 s SMV Drivax Fendt Dieselross med halvband BM55 med kedjor och kälke MF 35 Ockelbo 8000 med kälke
Camwood - Edsbro Norrtälje Kommun och skog i Nyadal Höga kusten och träverkstad och såg i Enviken Dalarna- ons 14 sep 2011, 23:03
ons 14 sep 2011, 23:03#139225Ja Timberjack det finns mycket att fundera på om man ska bygga en virkestork
Läs på om det som finns skrivet om ämnet är mitt råd.
Det finns massor
ons 14 sep 2011, 23:12#139231
Instämmer med Camwood. Det är bara att läsa ta gärna kontakt med en torkmästare på någon såg och lita inte förmycket på säljare! Bara mitt råd..
Lycka till
Camwood skrev:Ja Timberjack det finns mycket att fundera på om man ska bygga en virkestorkLäs på om det som finns skrivet om ämnet är mitt råd.
Det finns massor
Instämmer med Camwood. Det är bara att läsa ta gärna kontakt med en torkmästare på någon såg och lita inte förmycket på säljare! Bara mitt råd..
Lycka till
tis 18 dec 2012, 20:52#199747Jag virkestork, en låda på ca 1,5kubik som elementet har gått sönder i. Har försökt laga det 2-3 gånger men har gett upp hoppet. Jag funderar på att köpa ny torkenhet och då köpa en lite större torkenhet för att kunna senare bygga större låda. Finns det någon risk med att ha för stort/kraftfullt element, de ska ju ändå vara styrda så det inte torkar sönder virket?

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
om du förstår vad jag menar