Sågverk (mindre)

Virkestork

15 inlägg 12765 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Virkestork

TimberJack  
#42 Jag funderar på att bygga en virkestork för virke som jag sågar i min solosåg. Finns det någon med erfarenhet av detta. Vad ska man tänka på? Vilken effekt krävs? Hur varmt ska det vara?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback
Hansson  
#60 Snubblade över en annons i land om virkestorkar.

http://www.snickra.net/sauno/index.html

Kanske kan vara nått

Avatar Fallback
TimberJack  
#66 Vilken bra länk, med byggbeskrivning och allt!

Tack Hansson

   TS
Avatar Fallback
JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6458 Hur gick det med torken? Byggde du nån?

Avatar Fallback
sven fura  
#8158 kul att du satsar! men... en virkes tork är en hel vetenskap den personen som sköter det på ett sågverk har ett mycket stort ansvar skulle något gå snett står stora värden på plan till ingen nytta.Mycket lätt att torka "sönder virket.Incomac är en bra leverantör,ska du satsa på vandringstork?bygg inte för litet,satsa lagom stort du växer snart ur den kanske :)

Avatar Fallback
Jamax  
#138948
Hansson skrev:Snubblade över en annons i land om virkestorkar.

http://www.snickra.net/sauno/index.html

Kanske kan vara nått


Personligen skulle jag vilja ha en med mer kapacitet.
Det bör gå in ett paket på åtminstone 1x2x5 m

Avatar Fallback

Re: Virkestork

Eric H  
#139069 Jag har köpt ett begangnat torkaggregat BIM. Tog sedan kontakt med tillverkaren, som gärna (mot en blygsam summa) delade med sig av instruktioner och ritningar. Tyvärr har inte tiden räckt till att bygga ännu, men det kommer.

www.bim.nu

Användarvisningsbild

Re: Virkestork

Bax  
#139147 VM i trådlyft?

Användarvisningsbild

Re: Virkestork

Camwood  
#139165
Bax skrev:VM i trådlyft?


Ursäkta en idiot men va f, menar du med VM i trådlyft :?:

Avatar Fallback

Re: Virkestork

Engelthon  
#139205
Camwood skrev:
Bax skrev:VM i trådlyft?


Ursäkta en idiot men va f, menar du med VM i trådlyft :?:



Jag tror dom menade att tråden vare nedlagd sedan 2007 och är i gång igen.

Eller har jag fel? Jag bara spånade!

Användarvisningsbild

Re: Virkestork

Camwood  
#139222 Du har nog rätt HHHHHHHHaaaaaaaa :grin: Men jag sa att jag va en idiot :shock:

Användarvisningsbild

Re: Virkestork

Camwood  
#139225 Ja Timberjack det finns mycket att fundera på om man ska bygga en virkestork :smile: Läs på om det som finns skrivet om ämnet är mitt råd. :ugeek: Det finns massor :roll:

Avatar Fallback

Re: Virkestork

Engelthon  
#139231
Camwood skrev:Ja Timberjack det finns mycket att fundera på om man ska bygga en virkestork :smile: Läs på om det som finns skrivet om ämnet är mitt råd. :ugeek: Det finns massor :roll:


Instämmer med Camwood. Det är bara att läsa ta gärna kontakt med en torkmästare på någon såg och lita inte förmycket på säljare! Bara mitt råd..

Lycka till :-bd

Avatar Fallback

Re: Virkestork

Engelthon  
#139233
Camwood skrev:Du har nog rätt HHHHHHHHaaaaaaaa :grin: Men jag sa att jag va en idiot :shock:



Idioter finns det på andra håll =)) om du förstår vad jag menar =)) =)) =))

Användarvisningsbild

Re: Virkestork

molnia  
#199747 Jag virkestork, en låda på ca 1,5kubik som elementet har gått sönder i. Har försökt laga det 2-3 gånger men har gett upp hoppet. Jag funderar på att köpa ny torkenhet och då köpa en lite större torkenhet för att kunna senare bygga större låda. Finns det någon risk med att ha för stort/kraftfullt element, de ska ju ändå vara styrda så det inte torkar sönder virket?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).