Sågverk (mindre)

logosol big mill lsg

16 inlägg 16208 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

logosol big mill lsg

lodjuret  
#170279 någon som testat den och har några synpunkter på den?
http://www.logosol.se/store/sweden/index.php/kedjesagverk/big-mill-system/big-mill-lsg/big-mill-lsg.html

är inte sugen på så mycket dyrare och bara en timmerjigg verkar omständigt.



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: logosol big mill lsg

lodjuret  
#170332 en annan fundering, hur klarar sig en 362 för brädkapning?
inte tänkt att kapa mycket men det går åt en del ändå för gårdsbruk.

   TS
Användarvisningsbild

Re: logosol big mill lsg

Camwood  
#170495 Har en timmerjigg från Logosol och den funkar bra. Har tillverkat en trälinjal på 3 m ( Sågar inte längre än 2,1 m) som jag sätter fast med tvingar. Jag tycker inte att det är krångligt med tanke på vilket fint virke man sågar fram :grin: Sågar bara rotstockar av ek och tall till snickarvirke med den här sågen , för annan sågning har jag bandsåg ,sågbänkar och klyvar mm. Tyvärr så sågar jag på backen och man får ont i ryggen :cry: Har en Stihl ms 660 med 70 cm svärd.

Användarvisningsbild

Re: logosol big mill lsg

lodjuret  
#170532 var tänkt att köpa en 362 idag men ångrade mig och köpte en ms 261 istället, så vet i tusan om det är så smart och såga plank/reglar med den. beror nog på hur stor snittyta man gör.

   TS
Avatar Fallback

Re: logosol big mill lsg

Lgard  
#214882 Omständigt är det med BigMill (har Basic) men det fungerar ju och lite kul är det med. Har kört lite med 261:an och std kedja, 10 graders. Det är tufft för sågen. Bytte till 660 och klyvkedja.

Men BigMill kräver ju att du kan ta väck svärdskruvarna och ersätta dem med Logosol monteringsskruvar och det passar dåligt på 261:an. Körde utan kedjekåpan helt och hållet på den sågen vilket jag gissar inte är att rekomendera.

Avatar Fallback

Re: logosol big mill lsg

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214885 Jag började med en Timmerjigg som jag sedan uppdaterat till en BigMill. Jag tycker att bägge fungerar bra, Timmerjiggen använd jag att blocka stockar till timring men jag tyckte inte att den blev tillräckligt stabil i motsats till BigMill som är lite enklare att jobba med.

Avatar Fallback

Re: logosol big mill lsg

Lgard  
#214888 Jag förlängde skenan en halvmeter och skär upp tremeters stockar. Där är den liite på gränsen för stabiliteten utan mittstöd. Kan få lite självsvängningar då man är i mitten av skenan.
Annars fungerar det ju som man kan förvänta sig tycker även jag.

Avatar Fallback

Re: logosol big mill lsg

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214892 Ska man förlänga måste man nog ha mittstöd, det håller jag med om med tanke på att Stihl 064 som jag använt är ganska tung.

Användarvisningsbild

Re: logosol big mill lsg

Camwood  
#214941 Stabil o stabil ! ja tycker att timmerjiggen funkar fint :grin: när man sågar snicarvirke i skogen så ska man inte ha så mycke krav tycker ja.
Allt ska in i planhyvelen så småning om å då får man fina mått :grin:

Avatar Fallback

Re: logosol big mill lsg

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214971 Jag har också positiv erfarenhet av Timmergiggen och den är bekväm att ta med ut i skogen och då har man kanske bara en max 3 m stödbräda med, men ska man såga med linjalen plus förlängning så föredrar jag BigMill -

Användarvisningsbild

Re: logosol big mill lsg

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218124
Lgard skrev:Jag förlängde skenan en halvmeter och skär upp tremeters stockar. Där är den liite på gränsen för stabiliteten utan mittstöd. Kan få lite självsvängningar då man är i mitten av skenan.
Annars fungerar det ju som man kan förvänta sig tycker även jag.


Jag gjorde en enkel "spik" av lite rundjärn som jag knackar i på mitten när det behövs. Finns hål i linjalen för detta. Jag har oxå en halvmeters förlängning.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: logosol big mill lsg

Torbjörn Johnsen  
#414612 Logosol la upp en häftig video som visar när Bengt-Olov Byström sågar upp en 1,5 m grov ädelgran hos Årås Kvarns bygdegårsförening i Västra Götaland. Riktigt skapliga stockar att gnaga sig igenom med 1,5 m långt svärd på Stihlen.
Kul även att se f d Skogslandsreportern Esso Larsson :grin:


Användarvisningsbild

Re: logosol big mill lsg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414613 Riktigt skoj, vore kul med uppföljning med vad de har gjort av virket sen?

Användarvisningsbild

Re: logosol big mill lsg

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417415 Jag har funderingar på att köpa en big mill. Men en del frågor innan: Hur lång tid tar det att sågs upp en grov lövstock (tex 90cm grov 3 m lång ek)?
Hur snabbt/smidigt är det att sätta upp allt på stocken innan man kan börja såga?
Är det svårt att få det bra? Alltså krävs det mycket och lång träning innan man får ett tillfredställande resultat?
Tack om ni orkar svara.

Användarvisningsbild

Re: logosol big mill lsg

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417423 Här har du lite info samt en filmsnutt.

https://skogsforum.se/viewtopic.php?t=2572

Uppsättningen av linjalen tar inte så lång tid men det gäller att få stocken att ligga på nåt så den är lätt att rulla, och att du får en vettig arbetshöjd.

Jag gjorde en speciell låda till min där dom grejerna man behöver finns med.
Förutom själva jiggen så finns där en skruvdragare, lite olika skruv, tumstock, extra svärdsbultar, träkilar o lite annat.

Eken i den tråden kvartersågade jag så snittet i filmen gå nog lite långsammare än om man sågar genom.
Allt spån ska ju ut åt ett håll.


Magnus M

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar