Sågverk (mindre)

LM 40 Sågning med lite spill

5 inlägg 4215 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

LM 40 Sågning med lite spill

Klamparn  
#161612 Jag sågar med en LM 40 från Logosol. Är det någon som har tips på hur du minimerar ditt spill och får ut max av stocken?? Vilken teknik är bäst?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: LM 40 Sågning med lite spill

skogshasse  
#161622 hej det finns säkert många åsikter i denna fråga men min åsikt är den att man ska alltid väga in stocken så märgen ligger i våg innan man gör första skäret då får du ut mest med virke ur stocken

Avatar Fallback

Re: LM 40 Sågning med lite spill

Midgård  
#161747 I Logosols användarinstruktion finns lite tips om hur man kan såga för att ett visst utbyte. Det är även beskrivet hur man ska bära sig åt för att kvartersåga. I alla falla i instruktionen för M7:an som jag själv har. Gå in och kolla på Logosols hemsida där kan man ladda ner användarintruktionerna för de olika sågverk man säljer.
Dock beror det ju på vad du vill såga ut. Behöver du en mängd springlattor eller enbart 2 tum 4. Ja, beroende på vad man är ute efter, planerar man sågsnitten efter det.

Användarvisningsbild

Re: LM 40 Sågning med lite spill

Camwood  
#163762 Bara att du har valt att såga med en LM 40 så har du ökat på utbytet :grin: ( bandsåg = tunt sågsnitt)

Avatar Fallback

Re: LM 40 Sågning med lite spill

Blivande snickare  
#163803 När jag skulle max möjliga virke ur en asp stock så skivades stocken för att senare kantta plankorna. Otroligt lite spill, allt gick ner i ryggsäcken :mrgreen: Gjordes dock med cirkelsåg.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).