Sågverk (mindre)

Eget Hyvleri

60 inlägg 43023 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Eget Hyvleri

crille72  
#177139 Jo det kostar att köpa virke men nu är det här projektet tänkt som en hobbysysselsättning i början, (jobba på kvällar och helger) vid sidan om mitt riktiga jobb som hyvelmästere.

   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Eget Hyvleri

Engelthon  
#177167 Ööö hobby :shock:

Ja vissa köper sommarstuga, Husvagn eller en jänkare som exempel men du köper ett hyvleri :grin:

Du verkar inte vara läss som hyvelmästare i vart fall om man drar hem jobbet oxå :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Eget Hyvleri

Apple farmer  
#177241 Hva for slags produkt er takluckor? Trodde jeg forstod svensk, men ble plutselig litt usikker :???:

Avatar Fallback

Re: Eget Hyvleri

Blivande snickare  
#177248 Soltak på norska enligt google translate :wink:

Avatar Fallback

Re: Eget Hyvleri

axwell  
#177250 http://www.traguiden.se/TGtemplates/pop ... px?id=5131

Jag skulle vilja kalla det takfönster.

Avatar Fallback

Re: Eget Hyvleri

j-eg63  
#177253 Det är väl såna råspontluckor som menas i tjocklekarna 17 och 21 mm.
Luckorna är 530 mm breda och finns i längderna
2,4 – 3,0 – 3,6 och 4,8 meter. :surp:

Avatar Fallback

Re: Eget Hyvleri

crille72  
#177260 Ja det är råspontsluckor, man pressar ihop 5-6 råspontbräder och skjuter in klammer i skarvarna och då får man ett flak som är mellan 2,4-4,8m.
Det man vinner är att takläggningen går mycket snabbare.
Luckorna visserligen dyrare men det tjänar man igen på att snickarna behöver mindre timmar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Eget Hyvleri

Apple farmer  
#177310 Ok. Takk, tror ikke det brukes i Norge.

Avatar Fallback

Re: Eget Hyvleri

Engelthon  
#177318
Apple farmer skrev:Ok. Takk, tror ikke det brukes i Norge.


I Norge används grön takboard från Byggma i Vennesla som jag förstår det. Man kan säga att principen är näst intill den samma.

http://www.forestia.no/dt_articlelist.aspx?m=273&amid=796

Avatar Fallback

Re: Eget Hyvleri

Engelthon  
#178840 I veckan anlände lamellhyveln. Ett ass på 7ton så nu ska en ny linje byggas upp.

Lamellhyvel 002.jpg

Avatar Fallback

Re: Eget Hyvleri

crille72  
#179485 Ser fram emot fler bilder på hyveln.
Vilket märke är det och vad är du tänkt att köra i den?

   TS
Avatar Fallback

Re: Eget Hyvleri

sködarförare  
#179494 Grattis...

Avatar Fallback

Re: Eget Hyvleri

Engelthon  
#179503 Det är en Wadkin 7 spindlig och dubbla klyvkuttrar med hyddrobustningar.
Jag ska köra endast strön av fallande så jag sätter en snabbkap KS300 före den samt ett vaccumintag från TP. Sedan kommer en special byggd Almab läggare. Men från början blir det manuell mottagning .

Användarvisningsbild

Re: Eget Hyvleri

Camwood  
#179518 Snacka om overkill :grin: 7 spindlig :roll: med den kan du köra fint golvvirke tex, :grin: Strön :shock:

Avatar Fallback

Re: Eget Hyvleri

Engelthon  
#179528 Ja nog är det lite overkill men ska man köra 30-35m/min med överdimension så gäller det att det finns power.
Körde med en 5 spindlig stenberg och hjo 90 förut och det funkade fint i 5-10m/min.

Föresten är stenbergaren till salu om någon är intresserad :mrgreen:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).