Sågverk (mindre)

Såga al

24 inlägg 27622 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Såga al

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178902 Sågade ett last asp nu i vår ska bli intressant att se hur det slår sig eller inte,ser bra ut i stapeln än så länge,har inte viktat den.
Vi delade stocken i fyra kvartar och sågade dessa,det är nått jag läste nånstans att det ska göras med aspvirke i alla fall.

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Såga al

Engelthon  
#178910
Camwood skrev:Har sågat al och asp med olika metoder :x Sågar man bräder/plank rått och inte torkar med tyngd så skevar virket 😡 En metod som är bra är att såga grovt rått ca 75-100mm plank obs, MÄRGKLYVET :ugeek: och sen torkar till torrt ( 1-2 år ute) sen torrklyvs på kanten till tex, 15x75-100 mm för hyvling till bastupanel och lister :grin: Funkar bra med visst spill.


Dom dimensioner som jag skulle kunna använda är 38x150 eller 38x175, 50x150, 63x125. Jag har fundera om man skulle kunna köra blocksågning (Fyrskärning) och sedan kammartorka eller stabblägga ett år men skulle det funka?

Avatar Fallback

Re: Såga al

Engelthon  
#178912
bengt.a skrev:Sågade ett last asp nu i vår ska bli intressant att se hur det slår sig eller inte,ser bra ut i stapeln än så länge,har inte viktat den.
Vi delade stocken i fyra kvartar och sågade dessa,det är nått jag läste nånstans att det ska göras med aspvirke i alla fall.


Vilka dimensioner har du sågat ut?

Avatar Fallback

Re: Såga al

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178917 Har sågat 25mm och ett antal som är,tror jag ,mellan 65-80mm som jag kan klyva isär om det skiter sig med de klena.

Avatar Fallback

Re: Såga al

Engelthon  
#178928
bengt.a skrev:Har sågat 25mm och ett antal som är,tror jag ,mellan 65-80mm som jag kan klyva isär om det skiter sig med de klena.


Men inge okantat utan allt är kantat eller? Blir intressant och se hur dina 25mm bräder kommer att bete sig.

Men är dom tagna som sidobräder eller är dom från färdiga fyrsidiga blocket?

Avatar Fallback

Re: Såga al

Tosca  
#178931 Vi brukar såga alen märgkluven till okantade tretums plankor, lättare att få ut rakt virke när man torrklyver det sedan.
En del hyvlar vi till exv bröstpanel och sen är det bra att använda till svarvämnen och limma ihop också.

Avatar Fallback

Re: Såga al

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178935 Det mesta av 25mm är kantat medan det mesta av de grova är okantat,stockarna var såpass grova så vi fick ta en bak först så att det gick att få det förbi klingan.
Första gången både jag och sågaren sågade asp,men han märkte att det var virke med ett annat spänn än det vanliga barrvirket.

Avatar Fallback

Re: Såga al

Träförädlare  
#363558 Jag räknar med o köra al o asp i torken.

Användarvisningsbild

Re: Såga al

halvproffs  
#363572
bengt.a skrev:Sågade ett last asp nu i vår ska bli intressant att se hur det slår sig eller inte,ser bra ut i stapeln än så länge,har inte viktat den.
Vi delade stocken i fyra kvartar och sågade dessa,det är nått jag läste nånstans att det ska göras med aspvirke i alla fall.

Hur gick det med aspvirket?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).