mån 28 nov 2011, 13:49#147913
Jag har ingen såg, men en SH230.
Det är en bra maskin om man har tålamod, det är väl lite glädjesiffror över produktionskapaciteten och "hyvelkapaciteten".
Detta gör att man inte kan ta mer än 1-2mm per vända. Plankan får inte heller vara tjockare än ca53mm. Det kan ju bli lite si och så i Solosågen, man måste speciellt se till att där inte blir nån...."valk" (hur beskriver man?) i änden på plankan, som det lätt kan bli.
Känslan att spika sin egenhyvlade list eller panel är skön, jag antar att det är samma känsla som att använda sitt egensågade virke.
Den är ganska lätt att ta med sig ut till bygget och på plats hyvla/klyva fram det man behöver.
Man måste komma ihåg att smörja hyvelbordet med jämna mellanrum när man hyvlar lite mängder, annars börjar matningen snart kärva.
Det absolut viktigaste är att koppla hyveln till en spånsug/-fläkt med bra kapacitet, annars stockar spånet igen sig inne under kåpan snart nog och då får man klämmärken på träet. Spelar kanske ingen roll på regelvirke men inte så roligt på lister och panel.
Den nya Solohyveln ser läcker ut (VILL HA!) men den har nackdelen att den är tung, inte så mobil samt har gjutjärnsbord som rostar lätt. Det är alltså en maskin som är tänkt att stå inne i ett (varmt) snickeri.
Det borde dyka upp nån SH230 på begmarknaden snart tycker jag, när folk uppgraderar till SH410.