ons 22 aug 2007, 10:56#11177
Jag har en ritning på det pm din e-post adres så kan jag maila över den till kvällen.
Kortsag tkan man säga at tjag hade en plåtskiva 10 mm 2000 x1000. som jag skar upp en slits i. Sedan så svetsade jag fast två lagerbockar på undersidan. drog axeln igenom lagerbockarna satte fast klingan. (klingan i slitsen, lagerbockaran på undersidan om slitsen.
Sedan så satte jag fast en remskiva på axeln och en remskiva på motorn spände upp de så att motorn sitter under bordet precis vid axeln. korta remmar kylarfläkt remmar
sedan så på ovansidan där själva sågningen skulle ske mätte jag ut olika avstånd på bordet och ritsade upp dessa samt limmade fast 4 st olika mått band. Har även så att man kan justera bredden på plankorna uifrån gängstänger som sitter fast mot ett mothåll. Mothållet går även att sätta på fasta positoner genom att använda tappar ner i skivan där jag borrat hål.
Detta har fungerat perfekt för mig, då hade jag ju i o f plåtskivan, motorn lagerbockarna och axeln. fick köpa en bättre begagnad klinga som jag lät slipa upp. Så mitt sågverk kostad ca 2000 kr. när det var färdigt.
Allt under 100cc och kortare än 28'' är fjolligt.