Sågverk (mindre)

Mellanstor sågverkslinje [d]

22 inlägg 15408 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mellanstor sågverkslinje [d]

Camwood  
#142455 Engelthon !!!! du har kanske för LITE ungdomlig energi och svårt att tänka i nya banor för att driva ett litet sågverk i tvåtusentalet :grin: Men lönsamheten för vissa renodlade småsågar( oftast familjeföretag) är god ( se NTT samanställning 2010)



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Tråkigt med skog

Engelthon  
#142459
Camwood skrev:Engelthon !!!! du har kanske för LITE ungdomlig energi och svårt att tänka i nya banor för att driva ett litet sågverk i tvåtusentalet :grin: Men lönsamheten för vissa renodlade småsågar( oftast familjeföretag) är god ( se NTT samanställning 2010)


Förvisso är det så att sågen är nersliten och orationell. Tycker inte det är fel på energin bara för lite timmar på dygnet :lol:

Jag har ider om att få fart på sågningen igen men då med en helt ny såglinje. Här till veckan kommer Finnarna att sätta sig och speca upp en ny såglinje åt mig. Om prisindikationen står fast som dom har sagt så kan jag tänka mig att investera framöver.
Här skulle jag kunna nischa oss rätt till en otroligt låg kostnad. Kalkylen ser otroligt bra ut hela 55% lägre kostnader än den gamla linjen.
I och med att vi bara behöver köra 2 dimensioner så är denna såg linje klockren.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KbBWthSwYDs[/youtube]

Så det kan finnas hopp :roll:

Användarvisningsbild

Re: Tråkigt med skog

Camwood  
#142462 Ja oftast är det teknikförbättringar och tekniksprång som gör det möjligt att få lönsmhet igen :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Tråkigt med skog

Engelthon  
#142466
Camwood skrev:Ja oftast är det teknikförbättringar och tekniksprång som gör det möjligt att få lönsmhet igen :grin:


Ja precis. Jag ska säga att jag är smått imponerad av den här såglinjen. Vad tycker du??

Har tittat även på denna linjen men då med automatisk enstoksmatare, barkmaskin, rotreducerare. Är inte häller så tokig med tanke på priserna.

[youtube][youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Aw8XgONcLNk[/youtube][/youtube]

Kapaciteten är ca: 40-50% lägre än den andra med automatik men helt acceptabel.

Användarvisningsbild

Re: Tråkigt med skog

Camwood  
#142468 Vet inte vad maskinlinjen kostar men verkar vara för dyr maskin att flisa värdefullt sågtimmer med :grin:( LINKlinjer på slutet av 80 talet flisade hej vilt med dyr råvara men nu har dom blivit bätter:shock:) Den kräver timmersortering, ingen kroksågning? Ingen flissortering ? vad är andelen acceptflis?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tråkigt med skog

Engelthon  
#142471
Camwood skrev:Vet inte vad maskinlinjen kostar men verkar vara för dyr maskin att flisa värdefullt sågtimmer med :grin:( LINKlinjer på slutet av 80 talet flisade hej vilt med dyr råvara men nu har dom blivit bätter:shock:) Den kräver timmersortering, ingen kroksågning? Ingen flissortering ? vad är andelen acceptflis?


Utbytet ligger kring 47% på båda linjerna. Tanken är att köra apterat 14-22 efter barkning. Timmersortering JA ett måsten men finns. Nej ingen flissortering allt går till massa. Fliskvaliten var över förväntan.

Om jag snurrar i gång så kommer jag att ligga på ca: 5 000m3 eget special. Sedan har jag möjlighet att köra viss lego på special dimensioner. Men som sagt än är det inte verklighet.

Användarvisningsbild

Re: Tråkigt med skog

Camwood  
#142473 Karasåglinjen !!! ja va ska man sej :???: inget nytt under solen :roll: Farsan sågade med en Säterlinje (tvåklinga , märgklyv, råklyvar , dubbelkantverk mm ca 2 000 m3 sågad vara per månad i mitten på 70 talet :shock:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mellanstor sågverkslinje [d]

Camwood  
#142478 :shock: Detta är en personlig åsikt men ska du få en hållbar ( på sikt) lönsamhet i småskalig träförädling i dag så kan du inte bygga en maskin annläggning som kopierar stora sågverk :ugeek: Stora sågverk i dag börjar närmas sågutbytet med småsågverk tack vare den otroliga datautveklingen :ugeek: Som jag beskrev tidigare så sågade farsan på hednahös med ett otroligr utbyte (över 50% ) med enkla maskiner.Nä det är inte i produktionen du hittar lönsamheten utan i produkterna och nya kunder :shock: Men det är som sagt min åsikt :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Mellanstor sågverkslinje [d]

Engelthon  
#142485 Absolut Camwood du har så rätt så. Men jag ska försöka förklara min situation.

När jag köpte sågverket så gick i princip all såg produktion till hyvleriet. Bara vissa små volymer såldes som emballagevirke. Sågverket är i grunden från -40talet men såglinjen är i dag ett hopkok från -70talet. Det går åt 3-4st arbetare på linjen och mycket av detta är rena öken.

Sågar vi rätt så ligger vi på långt över 50% i utbyte men det räcker ändå inte då jag köper virket billigare än jag tillverkar.

Det jag ser men en ny linje är att jag skulle behöva en special dimension som sågarna inte tillhanda håller.
Jag får förmycket spill av att ta fram dessa dimensioner i hyvleriet samtidigt som jag får dra ner på produktionen. Summan av detta gör att jag har för lite i TB på en special produkt som jag borde tjäna pengar på.
Men enligt mina kalkyler skulle jag kunna såga fram dessa dimensioner betydligt billigare än att köra det i hyvleriet. Flisen får jag betalt i massa pris så jag förlorar i princip inget på att det faller ut mer flis än virke.

Användarvisningsbild

Re: Mellanstor sågverkslinje [d]

Camwood  
#142501 Som du beskriver det så är en spec, dim = en eller några få kunder :?: Riskabelt att bygge en såglinje på en eller några få kunder :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Mellanstor sågverkslinje [d]

Engelthon  
#142507
Camwood skrev:Som du beskriver det så är en spec, dim = en eller några få kunder :?: Riskabelt att bygge en såglinje på en eller några få kunder :???:


Nä i detta fallet kan jag inte beredd att hålla med. Jag ska säga att det är precis tvärt om i detta fallet. Totalt i dag har 17 fasta kunder på kontrakt. För att behålla vissa måste man också våga ta steget att några är större. Men investeringen skulle fortfarande vara överkomlig och med den TB som jag räknar på så har jag linjen rätt fort avbetalad.

Att gå från en marginal på 3-5% till 20-23% trodde tala sitt språk för sig skälv.

Användarvisningsbild

Re: Mellanstor sågverkslinje [d]

Camwood  
#142514 Köper du ditt timmer för massavedpris :?: Eller menar du att man INTE ska maximera sin vinst oavset inköpspris :?: Eller är din affärside att flisa sågtimmer och sälja det tilla massa pris :?: :lol: Kan göras om den sågade varan har ett tilräckligt högt pris :grin:
Det priset har du säkert eller hur :?: :grin: Bra ide´att hitta en marknad som faller mellan stolarna på dom stora sågarna. Men att såga spec, är och har alltid varit en möjlighet för mindre sågverk.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mellanstor sågverkslinje [d]

Engelthon  
#142521 Fan jag måste vara otydlig :lol:

1. Idag får jag 22-30% i spill när jag kör dessa volymer i Hyvleriet.

2. Apterad 3,4-3,6 med max 14topp och 22rot klass2 gran. Ligger jag inte så högt i priserna. Samtidigt får jag några kronor mer för flisen än ren massa veden så mellan skillnaden är inte så stor.

3. Om jag kör högre utbyte med fler dimentioner och klasser kommer jag att få bygga en stor såg med råsortering, justerverk m.m. Med ett bredare sortiment större organisation m.m.

En sådan såg är minst 10-20ggr större och dyrare. Även en begagnad linje är inte intressant.

Då är jag riktigt ute och cyklar om jag skulle göra det.

Avatar Fallback

Re: Mellanstor sågverkslinje [d]

Engelthon  
#143015 Nu har jag fått offerter.

Laimet ca: 500.000euro komplett anläggning

Kara ca: 300.000euro men då är den jämförbar med Laimet i layouten.

Produktionskapaciteten är på Laimet 50-80m/min medan Kara ligger på 18m/min.

Avatar Fallback

Re: Mellanstor sågverkslinje [d]

Engelthon  
#143128 Ja nu har jag bokat in er resa till Laimet för att fortsätta diskunionerna runt såglinjen.
Dom har en som står för leverans rätt omgående tackvare att en kund inte kunde betala :shock:
Vet inte vad jag ska tro om det :-?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).