Sågverk (mindre)

Hyvla kilsågat golv.

20 inlägg 22804 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hyvla kilsågat golv.

skogshasse  
#163369
Camwood skrev:
skogshasse skrev:hej camwood nu får du gärna förklara bättre vad du menar eller ännu bättre en bild som visar tydligt för i min planhyvel och även i weinig hyvel så sitter matarvalsarna rakt. i planhyveln så är räfflorna i matarvalsen raka men i 5kutterhyveln av fabrikat weinig så är räfflorna vridna snett runt matarrullarna vilket skapar ett tryck på virket både framåt och åt sidan mot anhållet eller linjalen vilket man vill kalla den för hoppas att ni förstår vad jag försöker förklara

Matarvalsarna på en industrihyvel är inte koniska men axlarna till matarvalsarna sitter på sniskan (vriden till vänster från innmatningen) men det är otroligt lite ej synbart men viktigt för att dra virkesstycket mot LANDSIDAN i hyveln :grin:

hej camwood jag har mycket svårt att ta till mig din åsikt om matarvalsarna att dom skulle vara monterade snett i maskin varför är då matarvalsarnas (räfflor) vridna jag har fått lära mig att det är det som skapar ett matartryck framåt och mot landsidan min förra riktlisthyvel hade 4 st kuttrar och driften på matarverket drevs med kedja och om valsarna sitter snett så blir livslängden på drev och kedja kort så jag fattar inte din åsikt i frågan upp med bilder eller annan fakta

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Hyvla kilsågat golv.

Camwood  
#163410 Alla matavalsar har inte sneda räfflor :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Hyvla kilsågat golv.

Camwood  
#163411 Vissa matarvalsar är helt plana :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Hyvla kilsågat golv.

skogshasse  
#163414
Camwood skrev:Vissa matarvalsar är helt plana :ugeek:

helt rätt håller med dej om det sådana har jag i planhyveln och alla valsarna drivs med drev som sitter i ena sidan på hyveln med rakskurna drev så tillbaka till frågan var har du fått dina uppgifter ifrån att det ska sitta snett

Användarvisningsbild

Re: Hyvla kilsågat golv.

Camwood  
#164086 Såg din komentar i dag då jag inte har kollat den här tråden på några dagar du får ursäkta :shock:
Vad har jag fått mina uppgifter ifrån :!: Ja va fan kommer inte ihåg, har jobbat med så många hyvelmaskiner och säljare och mekaniker , mm :???: men det finns flera maskintillverkare som använder sig av den här tekniken :ugeek: Jag tex, jag brukar ställa pressarna ( med hjul) snett så att virkestycket dras mot landsidan! Men svar på din fråga jag kommer inte ihåg :shock: Kan det varit när jag besökte Weinig fabriken i Tauberbschofsheim i Tyskland produktionschefen och norden chefen var med oss på hela besöket på fabriken och dom snackade HELA TIDEN :sad: Kanske var det då dom nämnde dem sneda axlarne till matarvalsana :?: Eller så kanske det var något besök i Vacos lokaler i Halmsta :!: vad vet jag men första gången jag läst om det här är en gammal text av Jonsered fabriken som tillverkade pålitliga H 45 tex. vad vet jag kanske har jag blandat ihop korten (hyvlarna) :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).