Sågverk (mindre)

Hyvla kilsågat golv.

20 inlägg 26012 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Hyvla kilsågat golv.

sködarförare  
#137464Hur hyvlar man kilsågad golv.
Finns det någon film här eller på nätet.

TS
Skogma
Användarvisningsbild

Re: Hyvla kilsågat golv.

Camwood  
#137514Har hyvlat kilgolv till min egen kåk (ca 50 m2) 40 mm tjocka med not för lösfjäder. bredder mellan 25-50 cm . Jag annvänder en vanlig planhyvel (60 cm) och ja har monterat en sidokutter för att hyvla en not i taget. Allså ja får köra planken minst 2 gr i hyveln :grin:
Kilgolv 40 mm Furu.JPG
[attachment=0]

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137540Trevligt golv!

Användarvisningsbild

halvproffs  
#137606Camwood! I stort sett exakt som jag gjorde, samma tjocklek och ungefär samma bredd! Ställde även upp rullbord på var sida om en rikthyvel så jag kunde hyvla dom spikraka på kanterna.

skogshasse  
#146260hej på er alla jag har virke att sälja för att tillverka kilsågat golv har provat annonsera på blocket men det verkar vara fel annonsplats har ni något tips var man kan annonsera för att hitta till rätt kundgrupp mvh hasse

skogshasse  
skogshasse skrev:hej på er alla jag har virke att sälja för att tillverka kilsågat golv har provat annonsera på blocket men det verkar vara fel annonsplats har ni något tips var man kan annonsera för att hitta till rätt kundgrupp mvh hasse

hej igen har ni något tips hasse

Elfving  
skogshasse skrev:hej på er alla jag har virke att sälja för att tillverka kilsågat golv har provat annonsera på blocket men det verkar vara fel annonsplats har ni något tips var man kan annonsera för att hitta till rätt kundgrupp mvh hasse

Ofärdiga plank vet jag inte, men tidningen "Gårdar och Torp" läses nog av en kundgrupp som kan tänkas handla kilsågade golv.

PeterJeffrey  
#149117eller på Logosols Nysågat-sida. forumet där kan va värt o prova!!

sködarförare  
#161395Endel säjer att man ska ha koniska matarvalsar så brädan trycks mot fräsen men det går nog manuellt o.

TS
Användarvisningsbild

Camwood  
#163203Jag vet inte vad du menar men på industrihyvlar typ Vaco, Weinig hyvlar har matarvalsarna snedstälda så att virkestycket dras mot landsidan :ugeek:

skogshasse  
#163235hej camwood nu får du gärna förklara bättre vad du menar eller ännu bättre en bild som visar tydligt för i min planhyvel och även i weinig hyvel så sitter matarvalsarna rakt. i planhyveln så är räfflorna i matarvalsen raka men i 5kutterhyveln av fabrikat weinig så är räfflorna vridna snett runt matarrullarna vilket skapar ett tryck på virket både framåt och åt sidan mot anhållet eller linjalen vilket man vill kalla den för hoppas att ni förstår vad jag försöker förklara

Blivande snickare  
#163240Med kilsågning menas det då att man tar ut så mycket virke som möjligt ur varje planka genom att kantta "snett" så att säga?

skogshasse  
#163256svar ja

Blivande snickare  
#163307Då har vi ett kilsågat golv i al. Åtta kantigt lusthus och snyggt som bara den. Golvet är oljat två gånger och ska oljas en gång till till våren 8) .

Användarvisningsbild

Camwood  
skogshasse skrev:hej camwood nu får du gärna förklara bättre vad du menar eller ännu bättre en bild som visar tydligt för i min planhyvel och även i weinig hyvel så sitter matarvalsarna rakt. i planhyveln så är räfflorna i matarvalsen raka men i 5kutterhyveln av fabrikat weinig så är räfflorna vridna snett runt matarrullarna vilket skapar ett tryck på virket både framåt och åt sidan mot anhållet eller linjalen vilket man vill kalla den för hoppas att ni förstår vad jag försöker förklara

Matarvalsarna på en industrihyvel är inte koniska men axlarna till matarvalsarna sitter på sniskan (vriden till vänster från innmatningen) men det är otroligt lite ej synbart men viktigt för att dra virkesstycket mot LANDSIDAN i hyveln :grin:

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).