Sågverk (mindre)

exportera virke till nordafrika

33 inlägg 27390 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: exportera virke till nordafrika

haggloader  
#133531 Se dem första leveranserna som en investering och köp av den lokala byggbutiken. Samtidigt bygger du upp ett namn och dem stora drakarna kan då hellre bli intresserad då du får upp volymerna.

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: exportera virke till nordafrika

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139344 Såga stock hos bysågarn, torka och hyvla själv så borde du ha ett hyfsat netto, om det inte rör sig om stora leveranser vill säga.

Avatar Fallback

Re: exportera virke till nordafrika

skogshasse  
#143194 priserna till egypten är så presade så det är mera lösamt att såga ved av timmret och det är inte vi som sågar virke som har skuld i den ekvationen så ni kan räkna ut resten själva mvh hasse

Avatar Fallback

Re: exportera virke till nordafrika

egypten  
#143852 Hej.

Igår så fick jag äntligen iväg mitt första lass 19x100 till marocko. 1700kr inkl frakt till casablanca. Känns skönt!!!

Efter detta lilla försök (125m3) så lär jag se om det blir nån vinst för allt slit.

NÅn här som kan hänvisa till ett norrlänskt sågverk?

Vill prova ungerfär samma volym till egypten!

trevlig fortsättning på er.

   TS
Avatar Fallback

Re: exportera virke till nordafrika

skogshasse  
#146180 hej på er alla jag har räknat lite på priset och det är mycket mindre jobb och bättre förtjänst att kapa timmret till ved än att såga det till virke så problemet är priset dom vill betala för virket mvh hasse

Avatar Fallback

Re: exportera virke till nordafrika

Engelthon  
#146303
egypten skrev:Hej.

Igår så fick jag äntligen iväg mitt första lass 19x100 till marocko. 1700kr inkl frakt till casablanca. Känns skönt!!!

Efter detta lilla försök (125m3) så lär jag se om det blir nån vinst för allt slit.

NÅn här som kan hänvisa till ett norrlänskt sågverk?

Vill prova ungerfär samma volym till egypten!

trevlig fortsättning på er.


Om du inte har för brotom så kan jag vara intresserad av att sälja till dig.
Titta i din PM.

Avatar Fallback

Re: exportera virke till nordafrika

Brasved  
#176873 Tjena Sam

Hur har det gått för dig? Har precis fått förfrågan om jag precis som du kunde skicka ner en mindre last till Marocko och undrar hur du gick tillväga?

Vore precis som du tacksam för svar.

Är det någon annan som har erfarenhet av export till Marocko?

Engelthon har du fortfarande virke till salu?

Tack på förhand.

Avatar Fallback

Re: exportera virke till nordafrika

Engelthon  
#176914
Brasved skrev:Tjena Sam

Hur har det gått för dig? Har precis fått förfrågan om jag precis som du kunde skicka ner en mindre last till Marocko och undrar hur du gick tillväga?

Vore precis som du tacksam för svar.

Är det någon annan som har erfarenhet av export till Marocko?

Engelthon har du fortfarande virke till salu?

Tack på förhand.


Som det ser ut just nu kommer jag att få 1200m3 sidobräder 19 och 22 osorterat både av Furu och Gran som jag inte har någon köpare på för dagen.
Dessutom ser det ut som jag blev liggandes med 200m3 Lärk blandat Prima och Sekunda som är sorterat som trallvirke men är nog för bra för detta ändamål. Sedan ligger en 80m3 okantad EP och P furu som kan bli mer av som det ser ut. Men det vet jag mer om på Tisdag.

Avatar Fallback

Re: exportera virke till nordafrika

Brasved  
#176948 Det var snabba och raka puckar. Engelthon, det kan absolut vara av intresse, vi kanske skall diskutera vidare sen på mail/telefon ang priser osv. Just nu kvarstår exportfrågan, har du någon erfarenhet av det? Någon annan som har erfarenhet av export till Marocko/Nordafrika? Har även skickat PM till trådskaparen och väntar på svar. Vill helst undvika de uppenbara tabbarna, har kontakt där nere som skall besöka tullkontor på plats, skall även ner själv snart och reka.

Avatar Fallback

Re: exportera virke till nordafrika

Blivande snickare  
#176951 Egypten har ine varit online sen januari men vi håller tummarna!

Avatar Fallback

Re: exportera virke till nordafrika

crille72  
#177063 Lärken kanske inte är så svår att bli av med i dessa altanbyggartider?

Avatar Fallback

Re: exportera virke till nordafrika

crille72  
#177113 Vad betyder ep och p furu

Avatar Fallback

Re: exportera virke till nordafrika

Engelthon  
#177168 EP Extra Prima och P är prima. Vi använder detta på stamvaror och specialvirke då det är kvistfritt.
EP brukar vara 4 eller 3 sidigt och P är 2 sidig eller 1 kvist per meter men det beror på vad kunden sätter för grundspec.

Avatar Fallback

Re: exportera virke till nordafrika

Engelthon  
#177170 Vi använder följande klasser.
(PLT) = Prima limträ hållfasthetsklass LT30.
(SLT) = Sekunda limträ hållfasthetsklass LT20.
(EP) = Extraprima motsvarar eller bättre än O/S kl I, II
(P) = Prima motsvarar eller bättre än O/S kl III, IV
(S) = Sekunda motsvarar Kvinta kl V
(U) =Urlägg motsvarar Utskott kl VI
(V) = Vrak motsvarar Vrak kl VII

Sedan har vi kundklassningar som A, B, C eller 1, 2 ,3 och vidare. Där exempel A klass kan vara en mix av O/S och Kvinta.

Avatar Fallback

Re: exportera virke till nordafrika

Engelthon  
#177171 Vi har även möjlighet att sortera in olika såg postningar som 2x, 4x, märg fång m.m. Ja man får precis som man vill som kund hos oss :ugeek:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).