Sågverk (mindre)

Oljeförbrukning Kedjesågverk ?

6 inlägg 4442 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Oljeförbrukning Kedjesågverk ?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131437 Ni som sågar med eldrivna kedjesågverk, har ni nån uppfattning om hur mycket olja som går ut på svärdet?
Jag letar efter en mekanisk oljepump för en udda grej men jag hittar inte nån uppgift om pumpvolym på dessa elsågar.
En stor motorsåg Typ 3120 ger max 1/2dl/min. Jag skulle behöva 1 1/2 - 2dl/min.

Magnus M



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Oljeförbrukning Kedjesågverk ?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131480 Det behövs inte alls så mycket. Med ett Lennartsforsverk som har 2,5 l oljebehållare kan man köra 10-15 stockar. Med ca 10 skär per stock och 1 minut per skär räcker det till ca 2 timmars effektiv sågning, dvs, ca 1/5 dl/min. Och då har jag inte snålställt pumpen som är samma som på de stora motorsågarna.

Användarvisningsbild

Re: Oljeförbrukning Kedjesågverk ?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131490 Tack för infon. Som jag misstänkte. Funderar på om man kunde göra en själv av motorsågsmodell fast större!! Borde ju inte va så svårt egentligen :???:

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Oljeförbrukning Kedjesågverk ?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131494 Kapar lite i tråden. Kedjeoljan tillförs kedjan på fel ställe egentligen. Den borde vara vid svärdstoppen på
den del av kedjan som går in mot stocken.
Finns det någon bra fix på detta?
Oljan på rätt ställe skulle göra att kedja och svärd inte blev så varma.

Användarvisningsbild

Re: Oljeförbrukning Kedjesågverk ?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131545 Man borde ju kunna mata in olja i smörjhålet för noshjulet (på de svärd som har sådant hål). Då slungas ju oljan ut mot drivlänkarna och smörjer inifrån där det behövs.

Avatar Fallback

Re: Oljeförbrukning Kedjesågverk ?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132713 Timmersågen TS 500 smörjer ju vid toppen på dubbelsvärdet, man ställer in munstycket så det droppar rakt på drivlänkarna.
Det är 5l dunk för oljan på den, det räcker väldigt länge, skulle gissa på 30-40 stockar iaf.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).