Sågverk (mindre)

Timmerfräs

6 inlägg 9066 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Timmerfräs

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130203 Jag har skaffat mej en timmerfräs till mitt Husqvarna (Lennartfors) sågverk. Jag tänkte höra hur man brukar gå till väga när man ska göra hustimmer. Brukar man blocka stockarna först, låta torka ett par år och sedan fräsa dom eller sågar och fräser man på en gång och låter torka ett par år eller är det bästa att timra ihop det innan det torkat? Om jag förstått rätt så krävs det isåfall en knut med lutande sidor som tillåter torkning utan att bli gles.

Ska man låta timret bli koniskt eller blir det bara besvärligt när man ska timra ihop det?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Timmerfräs

Eric H  
#130296 Är själv nybörjare, men har uppfattat att det finns i princip två varianter för timmring, färskt och torrt virke.

Det färska innebär att du blockar, fräser och bygger i tät följd. Timmret torkar och formar sig i stommen, som tätnar av sin egen tyngd. År två, plockas stommen ner och byggs upp igen, men nu med drev i långdraget och på sin slutliga plats.

Med torrt virke blockar du virket (men med någon extra tum i krympmån), lägger på tork. År två finjusterar du bredden, fräser och bygger med drev på den slutliga platsen, allt i en tät följd.

Så länge virket krymper ska man nog undvika att fräsa och sedan lagra.

Finns säkert fler synpunkter och metoder.

Användarvisningsbild

Re: Timmerfräs

Camwood  
#130455 Timmra med torrt virke de e lättast så. varför krångla till det? Man bygger ju inte möbler och hus med rått virke :grin: Men en torktid på flera år va ska de vara bra för :???: en torksäsong (april-sep) räcker :ugeek:
Och en torkmån som räknas i tum :?: Det är några millimetrar som jäller :grin: Koniskt timmer gör att timmerhuset ser naturligare ut då man alltid förr timmrade så och man utnyttjar virket bättre :grin:
Räkna med att man fixar ca 4 st färdiga knutar = 1 varv per dag :grin: Köp en bra bok om timmring om du inte har någon det finns flera stycken bra kolla Adlibris.com och sök på timmer :grin:

Användarvisningsbild

Re: Timmerfräs

Sedvall  
#130462 Med koniskt menar du då stockens naturliga avsmalning? och vad fräser man, är de långdraget som menas eller? Har funderat på att ta tag i kunskaperna man fick i skolan och prova slå ihop en stuga och se om man kan få nå pengar för den, nån som vet om de finns nån marknad för de? vore ju kul om man skulle få de att gå runt

Användarvisningsbild

Re: Timmerfräs

Camwood  
#130505 Man fräser /hyvlar blockets kanter och man kan även planhyvla tex, Plansidan /det som ska bli insidan :???:
timmerfräs.jpg

Avatar Fallback

Re: Timmerfräs

Eric H  
#130531 Om du har lämnat en extra tum för torkmånen, så har du möjlighet att justera insidan om stocken slagit sig vid torkningen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).