Sågverk (mindre)

Såga med WoodMizer

32 inlägg 39150 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Såga med WoodMizer

Jamax  
#129847 Hallå där! Nån som har erfarenhet av WoodMizersågverk?
Jag har ett LT70 med full hydralstyrning.

De stockrullar som sitter i båda ändar som man kan höja stocken med för att få den parallell med sågbänken och bladet, hur hanterar man dom på bästa sätt??

Lägger man bara på stocken (som ofta är morotsformad) blir det ju rejäla bakar där mycket sågbart virke går till spillo.
Jag har provat provat det mesta men blir inte riktigt klok på detta. Ofta blir den sista brädan tjock i en änden och tunn i den andra.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Såga med WoodMizer

josip  
#129866 Det är ju som du redan konstaterat meningen att man skall lyfta stocken så att kärnan går parallellt med sågbänken. dvs. man lyfter i lilla ändan tills centrum är lika långt från bänken som det är i stora ändan (där man förstås inte behöver lyfta i normala fall). Sen blir det ju alltid litet komplicerat om stocken är krokig, då kanske det inte lönas att lyfta den alls, beroende på hur man vänder den när man börjar såga förstås. Två första skären lyfter man vid normal sågning, sen när du har två flata sidor på stocken (med 90graders vinkel mellan) behövs ingen lyftning mera. Om virket som blir kvar på sågbänken är sågat på undersidan också så borde ju nog sista brädan vara lika tjock hela vägen. Om inte så betyder det troligen att sågen inte är rätt inställd. Kolla att bänken är absolut rak och att bladet går parallellt med bänken (står i manualen hur man gör för resp. såg) Sågar du så att du har en barksida neråt är det förstås naturligt att den är tjockare mot den grövre änden. Har man mycket virke i den baken så kan man kanske vända den upp och ner innan man sågar sista snittet?

För att kunna såga ut brädor ur bakarna krävs litet eftertanke. Oftast sågar man väl först ett riktigt snålskär och sen en brädtjocklek ner. Sen snurrar man stocken 1/4 varv och gör likadant osv. på så sätt får man en del okantade och delvis kantade brädor som man sen kantar till sist. Det går att kanta mågna många brädor på en gång med en bandsåg, så har man bara utrymme att lägga ifrån sig de okantade brädorna så kan man spara en hel del tid genom att samla ihop dem och kanta på en gång. Förstås måste man sortera dem enligt önskad bredd så att man sågar de som skall bli 6" på samma gång osv. Det går att få överraskande mycket virke ur bakarna med en bandsåg, men hemligheten är alltså att inte skapa några tjocka bakar öht. :geek:

En följdfråga ifall någon annan bandsågare kan fylla på; Hur gör ni med sista brädorna? På min Lt15 kan man t.ex. inte såga närmare bänken än ca 35mm (om man vill använda bladet någon fler gång alltså..) Man borde ju kunna använda en bräda / planka att lägga under och lyfta upp med, men då blir det så knepigt att klämma fast brädan. Jag brukar oftast se till att det blir en 2" tjock planka kvar, för det är liksom enklast. då behöver man inte vara rädd för att såga i klämmorna osv. Några mm. kast från ena till andra änden är ju inte helt ovanligt, men beror i mitt fall förmodligen på för mjukt underlag under sågen (LT15 har en ganska vek ram som ger efter om underlaget tillåter)

Avatar Fallback

Re: Såga med WoodMizer

Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129999 Jag har just köpt en LT 40 med hydraulisk stockhantering min sista bräda kan jag få till 22 mm.
Riktigt roligt att såga.
Håller på att såga upp ek trall till altanen.

Avatar Fallback

Re: Såga med WoodMizer

Jamax  
#130146 Ungefär som jag gör m.a.o...
Hörde oxå hört att man kan försöka se till att ha rotänden på stocken längst bort, köra dit såghuvet och mäta ungefär vilken höjd skäret kommer ut på, kör tillbaka och mät vid toppen, ta sen skillnaden och dela med två. Kanske värt att prova iaf.
Fungerar möjligen om stocken ligger åt andra hållet oxå, det sas inget om det. Bra tips det där med att spara de okantade brädorna, det ska jag testa.

Har samma "problem" med sista skäret, jag försöker göra en 2" sist då det annars finns risk att såga i anhållen, synd på bladen annars ;-). Men det bör ju gå att såga en 1" tycker jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Såga med WoodMizer

josip  
#130196 Det är tydligen så att de större sågarna har bättre stockhållare, som går att justera ner mera. Ca 35mm är det närmaste jag vågat såga, och då skall man vara noggrann med att klämmorna är nere så långt det går. Detta alltså på LT15

Man borde göra egna hållare i stil med de som de använder i denna video:



Fast jag misstänker att de inte funkar med större stockar i sin tur.. Så man måste antagligen ha både och..

Avatar Fallback

Re: Såga med WoodMizer

Apple farmer  
#130208 Det går fint å sage det siste bordet som 1 tom på min Logosol LM Pro (aka Norwood MX34). Stokkholderne helt ned, og sagbladet så lavt det går, da er jeg ca. 25 mm over sagbenken og har enda 7-8 mm igjen til stokkholderne.

Avatar Fallback

Re: Såga med WoodMizer

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132005 Jag har fått virke sågat av en entreprenör med woodmizer några gånger, resultatet brukar alltid vara väldigt bra, några enstaka gånger har det vart mindre bra.
I förrgår klyvde jag reglar av en planka som nog tillhörde det sämre jag fått, sågad -06.
Jag kommer exakt ihåg vilken stock som gav detta virke, det var en gigantisk gran som växt väldigt torrt, nästan uppe i en hög gruvvarp, stockarna hade torkat 1-2 månader.
Rotstocken sågades till ett gigantiskt block som sedan klyvdes till ett 7" och ett 9" block (fast måttet var väl i mm), detta sågades sedan till 9 plankor av vardera sort (alltså 18 st plank + brädor ur sidorna.
Årsringarna ser ju lite konstiga ut, någon som har en förklaring?
(bilden går att förstora duktigt genom att trycka på förstoringsglaset uppe i vänstra hörnet)
Bild

Användarvisningsbild

Re: Såga med WoodMizer

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132062 Öhh, vilken bild?

Avatar Fallback

Re: Såga med WoodMizer

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132101 Syns den bara för mig?
http://i53.tinypic.com/16a2ter.jpg

Användarvisningsbild

Re: Såga med WoodMizer

totte  
#132115 Jag ser den i alla fall. bland det fulaste och sämsta granvirke jag sett på länge.

Användarvisningsbild

Re: Såga med WoodMizer

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132140
D Brown skrev:Syns den bara för mig?
http://i53.tinypic.com/16a2ter.jpg

Nu syns länken i alla fall men bilden får man vänta förgäves på :sad:

Användarvisningsbild

Re: Såga med WoodMizer

totte  
#132142
th skrev:
D Brown skrev:Syns den bara för mig?
http://i53.tinypic.com/16a2ter.jpg

Nu syns länken i alla fall men bilden får man vänta förgäves på :sad:


Du har antagligen nån spärr som inte tillåter bilder från den siten eller nåt. Tog mig friheten att ladda ner den och ladda upp den som bilaga.

16a2ter.jpg

Avatar Fallback

Re: Såga med WoodMizer

turbosagaren  
#168945 hej alla sågare , jag har sågat till och från i "evigheter", först med en jämtsåg bygd av myreback maskin, den var väl sådär med kort livslängd på sågbanden . sen en WM lt40,den körde jag i 8 år och 2800 timmar, mycket bra maskin med i stort sätt bara normalt underhåll. sen bytte jag till en WM lt 70 som jag har idag, den har idagsläget gått 1300 timmar utan större problem , har bytt nån mikrobrytare och ett ställdon, har inga större problem med sågbanden får ut cirka 20 timmar ur ett band, kostnad 350 kr- insågat:9-10 000 kr , helt ok tycker jag. Står nu och velar om jag ska byta maskin till ny lt70 eller köra vidare med min gamla och ta reparationerna som säkerligen kommer det är ju säkert det vettigaste då det finns massor av timmar kvar i sågen, å andra sidan får man ganska bra i inbyte för maskinen å nytt är ju nytt ,hhhhhhmmm

Användarvisningsbild

Re: Såga med WoodMizer

totte  
#168947 Flyttade tråden hit där den hör hemma.

Avatar Fallback

Re: Såga med WoodMizer

pasvik  
#168955 ? til torbosagaren, ser av ditt innlegg at du har erfaring med både lt 40 og lt 70 hva synes du er forskjellen mellom de to, har selv lt 40 og vurderer lt 70. Håper det er greit at jeg låner tråden Jamax.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).