Sågverk (mindre)

vågor i virket, logosol M7

20 inlägg 29911 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Svar från oss på LOGOSOL

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218862
Katarina Byström skrev:Vi har några tips till dig som får vågor i virket.

Vid kedjesågning får man i de allra flesta fall en mycket fin sågyta. Ibland uppstår ett tvättbrädesliknande mönster i sågytan som beror på en vågrörelse i kedjan. Det är relativt ovanligt, men om det händer är det oftast i breda skär eller i hårt virke. Orsaken till vågrörelsen är att kedjan är för aggressiv, dvs. att den tar för sig för mycket trä. Det beror främst på dessa tre orsaker:
1. Filning med rundfil gör ofta kedjan för aggressiv, pga. för skarp eggvinkel.
2. För stor underställning av ryttarna gör kedjan aggressiv.
3. Även en ny kedja är slipad relativt aggressivt och kan ge dålig sågyta.

Om du slipar med en elektrisk slipmaskin med slipskiva får du med största sannolikhet väldigt fin sågyta. Även nya kedjor kan alltså behöva slipas i de fall inte sågytan blir perfekt.

Ladda ned ”handboken för din skärutrustning” du hittar den här: http://www.logosol.se/inspiration/nedladdningar/
I den finns goda råd om stocksågning med kedjesåg, t.ex. vilka slipvinklar fungerar bäst och hur man filar ryttarna.

Hör gärna av dig till oss om du har några frågor eller funderingar!

Mattias Byström
LOGOSOL AB



Jag har inte haft problemet mer, ja misstänker.... Att det helt enkelt va virkets fel... Enormt "fet" tall, Å efter ja sågat upp dom stockarna så är problemet löst kan man säga Eller snarare att ja inte haft problemet mer....

   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: vågor i virket, logosol M7

fredrikoh  
#219611 Små vågor kanske jag kan leva med, men att kedjan är så aggressiv att sågen - E5000 - stannar har jag svårt för. Ingen av de 4 långa Stihl-kedjor (PMX kedjor till 63 och 90 cm svärd) jag köpt till min Logosol med E5000 motor har fungerat!

Senast nu i Påskhelgen sågade jag först med 40 cm svärd och nya PMX kejdor. Inga problem. Allt flöt på med bra resultat (inga tendenser till vågmönster heller). Vid ett kejdebyte bytte jag till längre svärd, nytt 63 cm, eftersom det snart var dags för en grov stock (över 50 cm i roten).

Jag märkte att den längre PMX kedjan var bettydligt aggresivare än de kortar jag änvänt tidigare trots att jag fortfarande sågade smala/normala stockar som 40cm-svärdet hade klarat. Men nu gick sågen tungt med märkbart lägre varvtal pga den kraftiga avverkningen och spånet var mycket kraftigare.

När jag gick över till den grova stocken körde kedjan fast när skäret blev 40cm och sågen orkade inte dra runt. Bytte till ny kedja och samma visa. Drog mig till minnes precis samma fenomen när jag försökt såga en en grov alm med 90cm-svärd för ett år sedan. Först tar kedjan inte alls men när matningstrycket ökas (utan att vara speciellt högt) hugger kedjan plötsligt.

Finns det någon anledning att till att slipa kedjan aggressivare bara för att den blir längre? Dessutom så aggressivt att Logosolverket inte orkar med det...

Efter att ha kämpat med min grova stock slutated det inte bättre än att drivremmen gick av efter 3 och en halv planka.... Gissa hur många remmar det gick att få tag på för resten av helgen...

Jag har haft sågen i många år och har inte upplevt problemet med de långa kejdorna tidigare. Är det någon som haft liknande problem?


Fredrik

Avatar Fallback

Re: vågor i virket, logosol M7

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219614 Jag sågade några stockar idag, gran.... runt 30 i diameter å fick liknande symptom men med vanliga 40cm svärd å kedja.... enda ja kom på då är att virket är rejält fruset, har legat sen i höstas...

   TS
Avatar Fallback

Re: vågor i virket, logosol M7

Rolfnilsson400  
#219623 Vågigt virke beror ofta på för hårt filade ryttare, kedjan tar för mycket

Från Logosols hemsida:
Pferd filmall:
När du använder Pferdfilmallen med dubbla filar på en
klyvkedja blir kedjan aggressivt filad. Ryttarna blir för låga och tändernas
angreppsvinklar blir för skarpa så att kedjan tar för sig för mycket trä. Det
ökar risken för dålig sågyta och vågmönster.
Manuell filning med rundfil kan ändå gå bra så länge du sågar färska
stockar och inte gör alltför breda sågsnitt. Kedjan sågar snabbt och med lågt
matningstryck vilket kan vara att föredra när du har en motorsåg med liten
motoreffekt.

Felsökning
Det blir ett tvättbrädsliknande vågmönster på virket:
Vågmönster i sågytan beror på vågrörelse i kedjan och uppstår oftare i
grovt och hårt virke. Orsaken är att kedjan är för aggressiv:
1. Filning med rundfil gör kedjan aggressiv.
2. För stor underställning av ryttarna gör kedjan aggressiv.
3. Även en ny kedja är slipad relativt aggressivt.
4. Om svärdet är slitet i kedjespåret kan det bidra till problemet.
5. Om svärdet sitter snett mot sågriktningen kan det också bidra till
problemet

Texten ovan kommer från detta dokument
http://www.logosol.se/cms2/downloads/sv ... 130318.pdf

Avatar Fallback

Re: vågor i virket, logosol M7

fredrikoh  
#219711
nutte skrev:Jag sågade några stockar idag, gran.... runt 30 i diameter å fick liknande symptom men med vanliga 40cm svärd å kedja.... enda ja kom på då är att virket är rejält fruset, har legat sen i höstas...


Mina stockar var också frusna och det kan kanske vara en del av förklaringen till att kedjan högg så. Men det förklarar inte varför det var så stor skillnad på korta och långa kedjorna.

Alla fyra korta kedjor (40cm svärd) fungerade bra och de två långa (63cm svärd) var näst intill obrukbara jämfört på samma smala/normala stockar (<40 cm dia).

Detta konstaterande är väl inte "statistikskt säkert" men stöds av mina erfarenheter från förra våren med ännu längre kejdor med samma problem.

Fredrik

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).