Sågverk (mindre)

Sågverk, band, hembygge!

6 inlägg 10271 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågverk, band, hembygge!

itaka  
#123302 Funderar på att bygga ett sågverk (band-) för eget bruk och efter inspiration från bl.a. youtube.

Har nämligen köpt ett gammalt skogs/åkerbruk vid Indalsälven, och behöver sågat virke för renovering.

Planerar att använda bl.a. två bilhjul (Volvo 360) för sågbandet.

Men jag har lite frågor om sågbandet:

Vad är lämplig hastighet på bandet? Meter/sekund?

Vad är lämplig bredd på sågbandet? Mm?

Vad är lämplig tandning på sågbandet?

Någon som har tips på lämpligt inköpsställe?

Någon som har byggt upp något liknande sågverk?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Sågverk, band, hembygge!

mrlynx  
#123308 Bandhastigheten har jag för mig brukar ligga runt 27m/sekund.
För ett mindre hemmabygge är det nog enklast med 32 mm breda bandsågblad. Blir dom bredare behövs större spännkraft och stadigare konstruktion.
Tandningen beror på vad du har tänkt såga. Prata med den som säljer band så får du något som passar.
exempelvis logosol eller woodmizer.
Jag funderar starkt på att försöka bygga ett bandsågverk men jag har inte kommit över alla delar ännu.

Avatar Fallback

Re: Sågverk, band, hembygge!

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139336 Köp hjul från en gammal bandsåg, tunga hjul funkar perfekt

Avatar Fallback

Re: Sågverk, band, hembygge!

sveakatten  
#151351 Skulle det gå att använda en gammal kallsåg,(bandsåg) där finns ju styrningar och annat.
Priser på dom är överkomliga.
Eller är det något annat som ställer till det?
Jan

Avatar Fallback

Re: Sågverk, band, hembygge!

itaka  
#151354 Sågbygget går framåt, åtminstone på skrivbordet och i skallen!

Jag fick tag på en stadig och tung, trehjulig snickeribandsåg med sandfyllt (!) stativ.

Efter amputering av ben (sågens!) skall den hängas upp i en portalliknande konstruktion som i sin tur rullar på räls.

Sex meter "järnväg" ska alltså byggas till våren, och därefter är det "bara" att svetsa ihop det hela.

Det kommer bilder framåt maj-juni nästa år, hoppas jag, för jag behöver massor av spöningsvirke till gården (och timret är redan fällt).

God Jul på er!

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågverk, band, hembygge!

itaka  
#216662 Avslutningen på denna tråd kom så plötsligt för ca ett år sedan.

Hittade ett nybyggt prototypsågverk på Blocket, och byggt ungefär efter mina egna ideer.

Inköptes i hastigt mod för 15000 riksdaler och fungerar perfekt.

Sågade ca 20 m3 entums barrvirke i höstas, virke som ligger på logen över vintern och ska upp på väggarna nu till sommaren. Bredaste plankorna är ca 40 cm!

Så nu har jag alltså en kraftig bandsåg och lite ideer till salu för någon hugad spekulant för ett par tre tusingar!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).