Sågverk (mindre)

Lennartfors sågverk

168 inlägg 45685 visningar 9 följer Svara, dela mm...  

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#553380Stämmer bra det, nu när jag tänker efter. Där slangen från dunken skarvas, sluter den med en liten hård "pärla"-typ som passar in i en "handske"-typ...pärlan motverkar att slangen kläms ihop. Men om jag hittar en mjuk transparent slang i rätt dimension, skulle det gå att använda den gamla pärlan. Art.nr. 5034267-01 går att beställa via Husqvarna, tror jag.
Om man vill använda rörstift, måste den vara passa tjock, så slangen sitter tajt.... men det funkar lätt som en strypning... 👍 🙂

Skogma

lidköping  
Danskar´n skrev:Stämmer bra det, nu när jag tänker efter. Där slangen från dunken skarvas, sluter den med en liten hård "pärla"-typ som passar in i en "handske"-typ...pärlan motverkar att slangen kläms ihop. Men om jag hittar en mjuk transparent slang i rätt dimension, skulle det gå att använda den gamla pärlan. Art.nr. 5034267-01 går att beställa via Husqvarna, tror jag.
Om man vill använda rörstift, måste den vara passa tjock, så slangen sitter tajt.... men det funkar lätt som en strypning... 👍 🙂

Använd inte rörstift det har möjlighet att suga tjuvluft i skarven, jag har haft det problemet men jag använde ett
passande oljerör från en bil och efter det har det fungerat bra. Behöver du rör så kan ja ha men hör av dej då.

Danskar´n  
#553416Jag tror vi pratar om det samma, jag kommer från väster om Öresund, o där heter en rörstift en rörsplit... 😀 . jag har beställd den gummi-snoppen du pratade om - "01", men om jag behöver en rör-bit hör jag av mig - tack ska du ha 👍

BM Buster  
#554314Hämtade hem ett Lennartsfors elsågverk idag, men det saknas ett stocklås i leveransen. Tidigare ägaren har inget minne av vart det tagit vägen.
Är det någon som vet om det går att få tag på ett eller får jag lov att göra ett eget?

lidköping  
#554320Är det bara pinnen eller är det hela spännaren?

BM Buster  
#554323Den del som sitter fast på rälsen är kvar, men den höj o sänkbara delen med själva spännaren på saknas

lidköping  
BM Buster skrev:Den del som sitter fast på rälsen är kvar, men den höj o sänkbara delen med själva spännaren på saknas

Det finns 2 olika spännare, en av modellerna är med skruv från en limknekt och den andra modellen vet inte jag exakt
hur den ser ut men ska vara med någon excenter. Vilken modell har du?

BM Buster  
#554376Jag har ett rektangulärt hål i den del som sitter på rälsen, där man gör grovjusteringen av spännaren, så vilken av de två du nämner vet jag inte det är jag skall ha!🤭

lidköping  
BM Buster skrev:Jag har ett rektangulärt hål i den del som sitter på rälsen, där man gör grovjusteringen av spännaren, så vilken av de två du nämner vet jag inte det är jag skall ha!🤭

Du verkar ha den senare modellen med excenter, den vet jag inte exakt hur den ser ut men gå in på
bamseprodukter.se och titta på deras bandsågverk så kan du se hur den ser ut. Bamseprodukter har övertagit
tillverkningen från Lennartfors.

BM Buster  
#554406Ok. Då får jag kontakta dem, o höra om dom har delen!
Tack

lidköping  
#554413Du har PM.

Danskar´n  
#554428BM BUSTER. Bladdra i denna tråden till sidan 4. Där har "Vinterrojarn" ett link - 18. febr. kl 17:13. EX A: Stocklås.
Nummer: 531 01 94-50 till 55. Där ser du hur den ser ut.
Om jag minns rätt, betalade jag ca. 1500 kr för en komplett - vet inte hur mycket Bamse gubberna tar, men dom verkar tro deras grejer är gjort av guld :surp:

Jag köpte en extra. Det känns stadigare med 2 stocklås...lycka till. :-bd

BM Buster  
#554493Kollade på Bamsesågens hemsida, och såg bilderna på deras Lumberline såg. Och där sitter den stockspännare jag behöver ![emoji851]

Danskar´n  
#554499Såklart... samma räls...bra att det lyckades för dig. 🙂 👍

lidköping  
Danskar´n skrev:BM BUSTER. Bladdra i denna tråden till sidan 4. Där har "Vinterrojarn" ett link - 18. febr. kl 17:13. EX A: Stocklås.
Nummer: 531 01 94-50 till 55. Där ser du hur den ser ut.
Om jag minns rätt, betalade jag ca. 1500 kr för en komplett - vet inte hur mycket Bamse gubberna tar, men dom verkar tro deras grejer är gjort av guld :surp:

Jag köpte en extra. Det känns stadigare med 2 stocklås...lycka till. :-bd

Tycker du att den spännaren fungerar bra, ja har spännare modell limknekt på mitt som jag tycker fungerar sådär.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).