Sågverk (mindre)

Lennartfors sågverk

168 inlägg 45639 visningar 9 följer Svara, dela mm...  

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#552800det är effektiviteten pr cm3 som gäller... 😉

Skogma

Danskar´n  
sveakatten skrev:Ok, det ser likadant ut på min såg, att inte min pumpade olja verkar vara att ytter diametern är sliten på plasten, vilket gjorde att dreven inte blev i ingrepp.
Syns inga fel på varken plast drevet eller metall skruven (pumpen).
Är det nån som vet om man kan spänna åt lagret till virkes tjockleks skruven (lyfthöjden) min är lite glapp vilket inte är så bra för virkestjockleken,
http://www.jonsered.com/ddoc/JONO/JONO2 ... 891101.pdf

Fär väl säga som man brukar "det är inte storleken som räknas" :grin:

Kan du förklara lite närmare vilket lager du talar om?

sveakatten  
#552827Tror det egentligen heter kulskruv, jag har ett litet glapp på veven till höjdjusteringen.
Det sitter i botten på skruven, är väl som en mutter, fast jag tror det är kulor inuti.i

TS

Danskar´n  
#552828alltså nederst på gängstången? Ska kolla nästa gång jag är där... 🙂

Danskar´n  
1550859017_20190222_123722.jpg
1550858995_20190222_123920.jpg
sveakatten skrev:Tror det egentligen heter kulskruv, jag har ett litet glapp på veven till höjdjusteringen.
Det sitter i botten på skruven, är väl som en mutter, fast jag tror det är kulor inuti.i

Jag kunde tro att det är dina kulor som blivit slitna...(nej nej, inte de kulorna - :oops: ) men om du petar ut den rör- splitten som syns på 123920.jpg, så kanske det går att sätta in nya - allenfalls ser man hur den funkar...
Lycka till :-bd

lidköping  
#552963Det är ett axialkullager både över och under som inte är någon nackdel att smörja med
lite olja ibland. Glappet har ingen betydelse, det är bara att sänka lite och höja igen så har
man glappet på rätt ställe. Skruven är trapetsgängad och inte en kulskruv, en kulskruv ska
vara glappfri axiellt men det behövs inte på ett sågverk.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552969Det är lite hysteres (= om man justerar läget och sedan justerar tillbaka så hamnar man inte på samma position) i skruven och jag tror att det inte beror på lagret. Min såg har haft denna egenskap sedan den var ny så det är nog inget resultat av förslitning.
Man ser hysteresen tydligt om man börjar såga en bit in på toppen och inser att man kan nog få ut en kortare bräda om man hade börjat 31 mm (=5 varv + 2 snäpp) högre. Dra tillbaka sågen, veva upp 31 mm, såga av baken, dra tillbaka, veva ner 31 mm och fortsätt såga så får man ett litet "hack" i ytan på brädan.

Bison  
lidköping skrev:Det är ett axialkullager både över och under som inte är någon nackdel att smörja med
lite olja ibland. Glappet har ingen betydelse, det är bara att sänka lite och höja igen så har
man glappet på rätt ställe. Skruven är trapetsgängad och inte en kulskruv, en kulskruv ska
vara glappfri axiellt men det behövs inte på ett sågverk.

Köra på gängen i dagligt tal :-bd

Danskar´n  
#553000vad med skalan då? går det inte att använda den? Visst är det lättare att räkna varv o klick, men skalan är väl där av nån orsak? 🙃 🙂

stone66  
#553055Använder inte skalan heller sågar av baken sen mäter me tumstock o lägger till lite när virket torkat får det gå igenom planhyveln till exakt dim. Brorsan vägrar annars o använda virket svär alltid över bondsågat virke. Men så jobbar han som snickare med.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553090Min granne är snickare och är lite avundsjuk på mitt virke, som håller högre kvalité än det han jobbar med dagligen 😀

Danskar´n  
#553298Nu har jag tagit isär oljepump-däxeln o rengjord. Öppnat justérskruvan 3 varv o satt ihop grejerna igen. Hade ingen tid att provköra - (the Lady of the house skulle ha bilen) :wink: .
Eftersom sågen stått overksam ett par år, har oljeslangen brutits. Är pumpen själv ansugande? Om inte slangen är alldeles tät, suger den väl inte optimalt? Jag har satt ihop slangen med en lite större slangbit,(hård plast, luftslang från kompressor), men om inte samlingen är helt tät, kanske det inte funkar?

lidköping  
#553352Pumpen är självsugande och det är mycket känsligt om slangen har små sprickor, då minskar
mängden olja som ska pumpas till svärdet. Jag rekommenderar en transparent slang, för då
ser man om oljan tar slut, det kommer luftbubblor då.

Danskar´n  
lidköping skrev:Pumpen är självsugande och det är mycket känsligt om slangen har små sprickor, då minskar
mängden olja som ska pumpas till svärdet. Jag rekommenderar en transparent slang, för då
ser man om oljan tar slut, det kommer luftbubblor då.

Tänkte det var så, men det kan bli lite svårt att få till det med en transparent slang, eftersom den har en särskild form i den ändan som går i pumpan. Men jag ska fundera lite på ett tunnt skarv-rör.

Vettigt råd - tack för det. :-bd

lidköping  
#553377Där pumpen går in i huset är inte samma slang som kommer ifrån oljedunken. Slangen som
går in huset har art.nr. 5034267-01 och är skarvad med slangen som kommer från oljedunken, men
den skarven ska man inte ha ett rörstift i, det fungerar inte bra. Jag har använt ett klent rör invändigt där.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).