Sågverk (mindre)
Såghus projekt
#340534Ja man måste visst stanna till i Masungsbyn nästa gång.

#340900[b]torrklyven på plats ny klinga o nya lager o remmar. Hittade en paket transpotör på 24meter på blocket. Tängte göra en logistikritning så ni får se hur jag tängt.
TS
Lyfte LT15 & KS35S på plats och nu börjar det skönjas hur det kanske funkar.
Stockbordet är klurigt, vedmaskinen är ca 100cm hög men brädsågen bara ca 40cm
fåse hur det ska lösas.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Lyfte LT15 & KS35S på plats och nu börjar det skönjas hur det kanske funkar.
Stockbordet är klurigt, vedmaskinen är ca 100cm hög men brädsågen bara ca 40cm
fåse hur det ska lösas.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
Testar Glesbygdslasyr för första gången, hann inte riktigt klart
men det finns onekligen möjligheter att experimentera en del med recept osv.
Skapa konto
Skapa konto
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
Skapa konto
Skapa konto
TS
Re: Såghus projekt
Camwood - Edsbro Norrtälje Kommun och skog i Nyadal Höga kusten och träverkstad och såg i Enviken Dalarna-
Mycket fint bygge
Vad härligt att ha viktiga maskiner under tak. Jag tycker att du ska höja bandsågen ordentligt!! minst en 1/2 meter. Det blir betydligt lättare att jobba med stocken /det sågade blocket med rätt arbetshöjd.(tycker ryggen med) Sen blir det lättare när man ska få bort bakved och det sågade virket om man kan väga från en högre höjd.
Slurfi skrev:
Mycket fint bygge
SMV 21 s SMV Drivax Fendt Dieselross med halvband BM55 med kedjor och kälke MF 35 Ockelbo 8000 med kälke
#342494Tack, jo det kan bli en höjning av sågen men det ryms inte så mkt som en halvmeter.
Jag filurar lite på att bygga en ram med hjul att ha under, så den blir mobil.
Jag filurar lite på att bygga en ram med hjul att ha under, så den blir mobil.
Min plan är att lägga de på ett stockbord mot vedmaskinen och när det är fullt där
så kapar man upp dem i en säck eller IBC-bur.
Träförädlare skrev:Har funderat på hur man blir av med bakarna räcker det med en vedtranspotör.
Min plan är att lägga de på ett stockbord mot vedmaskinen och när det är fullt där
så kapar man upp dem i en säck eller IBC-bur.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar